1 Senast ändrad av jonash (2007-01-26 06:51:54)

Beskan

Recept:

10 liter
OG: 1.050 OG
IBU: 48
Färg: 7,17° SRM
Skattat FG: 1.017
Volum %: 4.3%

Ingredienser
--------------------
Malt:
Pilsnermalt Viking 2.00 kg
Ljus karamellmalt, Viking 0.26 kg

Humle:
Cascade 18.50 g, pellet, 60 minutes
Cascade 7.00 g, pellet, 30 minutes
Cascade 40.00 g, pellet, 5 minutes

Safelager S23 1 påse, torrjäst

Nu har den stått, i flaskor, i källaren och på altanen sedan 12 november. Det har väl varit mellan 5-15 grader under tiden, utom sista 4-5 dagarna då det helt plötsligt blev snö och frost.
När jag smakar på denna, så är den väldigt besk, nästan på gränsen till odrickbar.  Den är ganska grumlig, men skummet är bra iallafall.
Kommer beskan att avta med tiden?
Jag kommer snart att få en gammal frys, som jag tänker använda till lagringen. Då borde temperaturen bli lite jämnare...

Jonas

Sv: Beskan

7,5 gram humle/liter öl är ruskigt mycket.
Beskan dämpas med tiden men frågan är hur länge den måste stå.
Jag skulle nog ta in ölet i rumstemp för att påskynda processen.

3 Senast ändrad av jonash (2007-01-29 18:30:12)

Sv: Beskan

Ja, jag tyckte också det kändes mycket, när jag la i humlen, men å andra sidan så är ju inte IBU-värdet inte  högt...

Sv: Beskan

En stor del av den där humlen är ju aromhumle så det bidrar inte speciellt mycket till beskan, förutsatt att du inte höll temperaturen för hög för länge.
Kollade lite snabbt i ett gammalt recept, har dem i en excel-fil där formeln för bitterhatsbidrag finns uträknat.
15g Cascade (6.7%) i 5 min ger 1.0 IBU i 20 liter vört.
Samma mängd humle ger 4.2 IBU i 20 minuter.
Skalan verkar nästan linjär, den ökar något vid ökad tid. Sedan tar väl inte formeln hänsyn till att det troligtvis blir svårare och svårare att utvinna beskan ur humlen ju beskare vörten i sig redan är.

Men vad jag vill komma fram till är att om du tar dina 40g aromhumle och slänger i dem när det är fem minuter kvar av koket, sedan när dessa 5 minuter gått kanske det tar ytterligare 20 minuter för dig att kyla vörten till en temperatur där oljorna i humlen inte längre kan lösas i vörten. Då skulle det kunna vara likvärdigt med att de där 40g humlen borde räknas som smakhumle istället, dvs ca 20 min koktid vilket skulle ge mycket mer bidrag till beskan.

Sv: Beskan

Hej Jonash

Det verkar va en väldig beska du fått. Jag har själv råkat ut för sånt.  Om du har tid samt lust låt ölet stå i minst 3 månader så sätter sej beskan, jag lovar.  Men det orkar du inte med, samma hos mej. Ett tips som jag alltid kör med är 2/3 av din öl blandad med 1/3 del av en vanlig komirisiell öl. Annars så på en fest blanda den och va glad att du brygger öl.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Beskan

Så kan det ju var, förstås, kylningen tar ju tid... Jag kylde i badkar, så det tog nog en stund. Skall bygga en kylare snart, tänkte jag.

Jag får väl låta den stå, det kanske blir ett bra öl att dricka i trädgården, den första vårdagen!

Tack för alla svar!

Jonas

Sv: Beskan

Ett snabbt överslag ger mig c:a 48-49 IBU vilket stämmer med det som du angivit i receptet. Jag gissar då att alfasyran ligger på runt 6,5%.

Det är en j-a beska, speciellt om det är rätt så torrt (mycket utjäst)

Har du mätt FG?

Jag tycker att 1017 låter väldigt högt för ett OG på 1050.
Du borde hamna någonstans 1010-1012.

Cascade har en mycket markant beska i sig förutom smaken och man kan välja andra humlesorter till beska givan.
Amarillo, Centenniel, eller Columbus till exempel.
Amarillo är väldigt populärt just nu verkar det som i andra trådar.

Sv: Beskan

Hej,

Jag såg att det finns vissa partier med Cascade med 9% alfasyra. Är det möjligtvis en sådan du fått tag på?

Sv: Beskan

Peter:
Nej, jag tror allt att det var 6,7%. Iallafall använde jag det när jag räknade. Förpackningen är nog slängd.

Kenneth:
FG blev 1015, om jag skrev rätt i mina anteckningar, men det kanske inte är så exakt...