Sv: första helmaltsölet - vill få det lageraktigt

Skit rolig läsning smile speciellt med alla bilderna. Ser gärna fler i samma eller nya serier!

Hej
Kanon att ni skickar bilder, tycker att fler skulle göra det. (Ok ni på modem,sorry)
Bra att ni riktigt understryker det om att om malten är modifierad eller vällöst som Kenneth skriver, det tycker jag är viktigt att veta. Kenneth: Är modifierad det samma som kolbasch? Vi hembryggare är väl trots allt en liten grupp som köper malt. Föresten får Pripps samt resten av bryggerierna reda på kolbasch eller har dom instrument själva för det?

Ni måste ha ett enormt välisolerat kärl för att bara tappa 1 c på 80 min. Skriv gärna hur ni lyckas med det. Till Lakningen: jag har sedan 8 år använt en 10 liters vattenkanna, jag pytsar i 2 liter lakvatten i den och sprayar över hela lakbädden. Angående "grytan" från Humlegården, det var bra att få reda PÅ det, tänkte nämligen köpa en. Får fråga vidare om det, tack för det.  Hoppas nu bara att ölet blir bra, men ni verkar ju ha hyfsad koll på det hela så det blir helt säkert bra.

P.S. Jag bryggde min första pilsner 1996, hade absolut ingen aning om hur det funka, detta var innan Internet hade slagit genom. Läste en artikel i Hembryggaren, Det var R. Busch, artikel om Plain Pilsner. Jag testade, lite strul, men i slutet en helt kanon pilsner. Så er Pilsner kommer att bli kanon, jag lovar, Lycka till.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det blir väl lite fler bilder från ölprovningen sen! smile

Just nu bubblar det var 10:e sekund. Jäsningen kom igång strax efter att jag gjorde förra inlägget. Jag blev lite orolig först och trodde att temperaturväxlingen från rumstemperatur (förkulturen) till 12 grader där ölet nu står blev för stor.

Kärlet vi mäskar i är ett kombinerat mäsk- och lakkärl som består av två jäshinkar. Den undre med kran och den övre är genomborrad med 3 mm hål. Plasthinkarna i sig har väl en viss isolerande effekt. Utöver det har vi ett liggunderlag tätt virat i nästan 2 varv. Och sist 4-5 filtar.

svejk skrev:

Elgrytan som vi köpt från humlegården ville inte sluta riktigt tätt vid kranen. När vätskan i grytan värms upp lossar kranen och packningen något. Tyvärr rann några deciliter vört ut och vi fick fixa det provisoriskt (med åtskruvning och en jordfelsbrytare smile ).
Har ni andra med grytan haft samma problem?

Hej svejk!
Den ska givetvis sluta tätt. Jag har inte hört om någon annan som haft problem med detta. Går det att få den tät genom att dra åt? Behöver packning eller kran bytas?

-- Svante

Techno skrev:

Hej
Kanon att ni skickar bilder, tycker att fler skulle göra det. (Ok ni på modem,sorry)
Bra att ni riktigt understryker det om att om malten är modifierad eller vällöst som Kenneth skriver, det tycker jag är viktigt att veta. Kenneth: Är modifierad det samma som kolbasch? Vi hembryggare är väl trots allt en liten grupp som köper malt. Föresten får Pripps samt resten av bryggerierna reda på kolbasch eller har dom instrument själva för det?

Kolbach värdet är ett mått på hur mycket modifierad malten är.
Vad jag vet så bestämmer de stora bryggerierna själva hur de vill ha malten.
Dvs man beställer inte "pilsner malt" utan skickar en exakt specifikation till mälterierna om hur bryggeriet vill att malten ska vara. Men då måste man förstås beställa ett antal ton smile
Många stora bryggerier har dessutom egna mälterier.
Carlsberg (f.d. Pripps) i Bromma har vad jag vet kvar mälteriet medans bryggeriet är nerlagt.
Det fungerar nu bara som en distributionslokal.

31 Senast ändrad av svejk (2007-01-05 22:41:35)

Svante skrev:

Hej svejk!
Den ska givetvis sluta tätt. Jag har inte hört om någon annan som haft problem med detta. Går det att få den tät genom att dra åt? Behöver packning eller kran bytas?

Jag har inte tittat närmare på packningen och kranen än. Jag kan återkomma om det.

Men det som har hänt är att när vi provade grytan (och vår kylare) första gången med endast vatten märkte vi att det läckte från grytan. Då trodde vi helt enkelt att kranen inte var tillräckligt åtdragen från fabriken.
   Inför bryggningen drog jag åt den lite grann, men trots det så läckte det fortfarande när vi skulle värma mäskvatten. Den här gången misstänkte vi att värmen påverkade packningen på något sätt eftersom det verkar hända först efter ett tag. Vi skruvade åt kranen igen, den här gången ännu hårdare, men grytan började ändå läcka vid vörtkoket (först när det började närma sig kokning). Eftersom vi inte kom åt "muttern" på insidan under vörtkoket drog vi åt från utsidan genom att vrida på kranen väldigt hårt och lät den vara uppochner. Det hjälpte och det slutade läcka.

Jag vet inte riktigt vilken slutsats man kan dra. Kanske att kranen ska vara väldigt hårt  åtdragen bara. Jag ska testa det iaf och testa ett nytt kok.

Tillbaka till ölen igen.
Snart dags för sekundärjäsning/lagring och jag har några frågor igen.

Nu har det jäst i 14 dagar i ca 12 grader. Det 3-4 cm höga skummet som bildades på ytan i början har nästan fallit undan helt. Slurryn på botten är dock mycket mindre än vad jag kan minnas att det var när jag bryggde extrakt-ales, kanske 7-8mm högt bottenlager. Den senaste veckan har det bubblat kring en bubbla i minuten. Nu är det dock var 45:e sekund och när aktiviteten som högst låg det kring 10 sekunder.

I "How to brew" (av John Palmer) säger han att man, efter primärjäsning, ska föra över ölen till nytt kärl och lagra kallt 3-8 veckor, ju kallare desto längre tid.
   Nu har jag dock läst på olika forum att det finns många olika varianter. Tex sekunderjäsning på samma temp som primär(12C). Priming och jäsning i rumstemp för kolsyra och sen lagra flaskorna kallt länge.

Jag kokar ner det här till 3 frågor.

1) Vilken variant av sek.jäsning/lagring ska jag välja? Spontant känns den som Palmer beskrev som bäst för mig (alltså ingen sekundärjäsning i 12C).

2) Palmer skriver också att så länge man inte lagrar kallt mer än 2 månader så är det lätt att få kolsyra efter priming utan tillsats av ny jäst. Är det så problemfritt?

3) Och till sist undrar jag om en sådan kolsyresättning på flaska i rumstemp kräver ny lagring, med tanke på att jästaktiviteten kommit igång igen.

hej

jäs ut ölen ordentligt. tappa sedan över till flaskor med sockerlösning i. jag injicerar sockerlösning med hjälp av pipett. det blir exakt dosering och man behöver inte röra runt i ölet (och röra upp sediment). det ger nog också mindre risk för syresättning av ölet. låt ölet flaskjäsa 1-2 veckor, och lägg dem därefter för lagring vid ca. 0 C.

termen sekundär jäsning är missvisande. om man tappar om öl börjar det inte jäsa en andra gång. sekundärjäsning ska nog uppfattas främst som en lagrings- och mognadsfas före flask- eller fattappning.

tappar man om för tidigt har jag den erfarenheten att ölet kan ha svårt jäsa ut och div. bismaker uppstår. hade en brown ale med danskskallen. jag slarvade och tappade om för tidigt. den jäste i kärl nr. 2 i över tre månader! liktade litet av spya, och hälldes ut.

en bitter har också gåttt till spillo av samma anledning. så jäs ut, låt ev. mogna ett tag på jästen, tappa till flaskor.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

urgusinka skrev:

hej
jäs ut ölen ordentligt. tappa sedan över till flaskor med sockerlösning i. jag injicerar sockerlösning med hjälp av pipett. det blir exakt dosering och man behöver inte röra runt i ölet (och röra upp sediment). det ger nog också mindre risk för syresättning av ölet. låt ölet flaskjäsa 1-2 veckor, och lägg dem därefter för lagring vid ca. 0 C.
termen sekundär jäsning är missvisande. om man tappar om öl börjar det inte jäsa en andra gång. sekundärjäsning ska nog uppfattas främst som en lagrings- och mognadsfas före flask- eller fattappning.
tappar man om för tidigt har jag den erfarenheten att ölet kan ha svårt jäsa ut och div. bismaker uppstår. hade en brown ale med danskskallen. jag slarvade och tappade om för tidigt. den jäste i kärl nr. 2 i över tre månader! liktade litet av spya, och hälldes ut.
en bitter har också gåttt till spillo av samma anledning. så jäs ut, låt ev. mogna ett tag på jästen, tappa till flaskor.

tor

Tack för svaret!
Jag har också läst att de bubblorna man ofta ser efter omtappning till nytt kärl och sekundärjäsning mer är koldioxid som lösgjort sig från ölet, än att det skulle vara ny koldioxid som kommit till av att jäsningen får nytt liv.

Ok...så jäsa ut allt på en gång i primärjäsningen alltså.
Jag funderar lite på vilket FG man ska förvänta sig (innan man tappar på flaskor). Eller rättare sagt, hur mycket ytterligare sjunker FG på flaskjäsningen och lagringen?

35 Senast ändrad av urgusinka (2007-01-15 08:42:19)

tjena

vill bara lägga till att det kan kanske vara bra att tappa om till ett nytt kärl för mognad och ev. utjäsn om ölet stått väldigt länge på jästkakan som bildats. det sägs att div. bismaker kan uppstå om ölet står för länge.

man kan strunta i FG när det kommer till primingen. densiteten lär bli ung. detsamma efter flaskjäsn som i det utjästa men icke-primade ölet. det som ska ätas upp av jästen är primingsockret. det viktiga är att 1) ölet är utjäst, 2) mängden socker som tillsätts för flaskjäsningen är rätt.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

svejk skrev:
Svante skrev:

Hej svejk!

Jag har inte tittat närmare på packningen och kranen än. Jag kan återkomma om det.

Men det som har hänt är att när vi provade grytan (och vår kylare) första gången med endast vatten märkte vi att det läckte från grytan. Då trodde vi helt enkelt att kranen inte var tillräckligt åtdragen från fabriken.
   Inför bryggningen drog jag åt den lite grann, men trots det så läckte det fortfarande när vi skulle värma mäskvatten. Den här gången misstänkte vi att värmen påverkade packningen på något sätt eftersom det verkar hända först efter ett tag. Vi skruvade åt kranen igen, den här gången ännu hårdare, men grytan började ändå läcka vid vörtkoket (först när det började närma sig kokning). Eftersom vi inte kom åt "muttern" på insidan under vörtkoket drog vi åt från utsidan genom att vrida på kranen väldigt hårt och lät den vara uppochner. Det hjälpte och det slutade läcka.

Jag vet inte riktigt vilken slutsats man kan dra. Kanske att kranen ska vara väldigt hårt  åtdragen bara. Jag ska testa det iaf och testa ett nytt kok.

Hur gick det med eran kran? Läcker den fortfarande eller räkte det att skruva åt ordentligt?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Hur gick det med eran kran? Läcker den fortfarande eller räckte det att skruva åt ordentligt?

Det vill jag också gärna veta, för jag beställde just en likadan gryta.

bjowi skrev:

Hur gick det med eran kran? Läcker den fortfarande eller räckte det att skruva åt ordentligt?

Det vill jag också gärna veta, för jag beställde just en likadan gryta.

Jag har fortsatt diskussionen om grytan i den här tråden.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=730
(elgryta 2000W)
...men kort kan jag säga att problemet kvarstår. Jag har testat 2 gånger ikväll.
Fortsätt gärna den diskussionen i den andra tråden (om det gäller grytan).

När det gäller FG.
   Jag läste följande på "how to brew": " As discussed in the previous chapter, you should rack to a secondary when the krausen has started to fall back in. The bubbling in the airlock will have slowed dramatically to 1 or 4 bubbles per minute, and a hydrometer reading should indicate that the beer is 3/4 of the way to the terminal gravity".

Han verkar alltså räkna med att 1/4 av jäsningen sker i den kalla lagringsfasen.
Det jag undrade var alltså hur jag skulle förhålla mig till om ölet inte var utjäst efter primärjäsningen. Men nu när jag skriver det här så inser jag att ölet måste vara helt utjäst, eftersom vi tappar på flaska direkt efter en lång primärjäsning. Annars lär man ju spränga flaskorna.

Nu har ölet jäst knappt 3 veckor och det bubblar var 90:e sekund. Antagligen tappar vi det på flaska till helgen och då får vi mäta och se att det är utjäst först. Jag har läst om en del andra som haft lageröl 5-6 veckor på primärjäsning så förhoppningsvis är det inga problem med våra dryga 3 veckor.

Vad kan det bli för skillnad på ölen om den kalla lagringen sker på flaska (efter kolsyrejäsningen) istället för direkt efter primärjäsningen som många gör?

Här kommer lite uppföljning.
Vi lät det jäsa ut på primären. Det blev 3½ vecka och det jäste ut helt. FG landade på 14.
Vi tappade på flaskor och primade med 5 gram socker per liter öl.
Efter 2 veckors "kolsyrejäsning" i rumstemp ser ölen ut så här:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/%F6liglas.jpg

Fortfarande lite grumligt och skummet håller inte så bra. Men det smakar väldigt bra redan nu, trots att det inte lagrats kallt än. Allt socker från primningen har jäst och ölet smakar väldigt fylligt och gott. Jag var rädd att det skulle vara lite blaskigt eftersom smakprovet innan flasktappningen indikerade det. Humlesmaken är väldigt tydlig, nästan för tydlig, men vad jag läst så ska den runda av lite i lagringen. Nu blir det svår väntan i kylen i en månad eller så.

Vad jag fortfarande inte lyckas läsa mig till är hur ölet påverkas (om det påverkas) av att lagringsfasen kommer efter kolsyrejäsningen.

Jag vill passa på att tacka för alla kloka svar också.

Hej Svejk

Va kul att ölen blev bra. Att skummet inte håller så bra, det brukar bli bättre med lagring, oftast. Lagringsfasen kommer efter kolsyra jäsningen? Det blev jag inte riktigt säker på vad du menade. Kolsyra tillhör ju lagringsfasen. Eller tänkte/menade du att långlagra öl innan kolsyran kommer till. Samma öl utan kolsyra samt med det är en enorm skillnad. Vilken temp hde du på sekjäsningen/flaska?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Alltså jag hade följande ordning på bryggmomenten:

*Först primärjäsning i ca 12 C (ingen sek. jäsning) 3½ vecka.
*Sen tappades ölet på flaska och tillsattes 5 gram socker till varje flaska. Nu stod flaskorna 2 veckor i 18 C för att få kolsyra i ölen.
*Och därefter är flaskorna i kylen för lagring i en månad i ca 1 C.

Det jag undrar över är om någon vet om det hade blivit någon skillnad på ölet om man hade gjort följande (kastat om ordningen något):

*Först primärjäsning i ca 12 C (ingen sek. jäsning) 3½ vecka.
*Tappa om till ny jäshink eller damejeanne och lagra kallt (1 C) i en månad
*Tappa på flaska och tillsätta 5 gram socker per liter
*Låta det bildas kolsyra i flaskorna genom jäsning i ca 18 C i två veckor

Jag kan tänka mig att det blir ett klarare öl och mindre bottensats i flaskorna kanske, men i övrigt?