Irish Ale jäst

Har precis punkterat en Irish Ale jäst och tänker brygga en IPA snart. Läste någonstans här någon som tyckte London Ale var dålig och hellre körde Irish Ale i ale. Hittar dock inte det inlägget och börjar bli lite nervös. Kan man brygga IPA med Irish Ale jäst? Har tänkt mig 90% pale ale malt och 10% carapils och Challenger rakt igenom.  Blir det drickbart?

Sv: Irish Ale jäst

Jag skulle hellre brygga en stout eller barley wine med irish jäst. London ale är inte ALLS en dålig jäst. Den är mycket bra och skulle passa perfekt till en ipa.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

jan_johansen skrev:

Jag skulle hellre brygga en stout eller barley wine med irish jäst. London ale är inte ALLS en dålig jäst. Den är mycket bra och skulle passa perfekt till en ipa.

IPA = ?
Kan gissa mig till "Irish Pale Ale"...

www.facebook.com/bjorwik

soffgrupp skrev:

IPA = ?
Kan gissa mig till "Irish Pale Ale"...

IPA = India Pale Ale smile

svantide skrev:

Kan man brygga IPA med Irish Ale jäst? Har tänkt mig 90% pale ale malt och 10% carapils och Challenger rakt igenom.  Blir det drickbart?

När det gäller jäst till en IPA så tycker jag det spelar mindre roll. Det är ju framför allt humlen som skall stå i centrum så personligen bryr jag mig inte så mycket vilken jäst jag använder. Irish Ale funkar säkert helt ok även om jag inte har personlig erfarenhet av just denna jäst i en IPA.

Challenger är en humle jag verkligen gillar i engelska ales. Smaskens! Kör hårt wink

När det gäller ditt recept så hade jag nog personligen använt 5-10% crystal istället för carapils...eller varför inte crystal och carapils. Lite karamellig maltsötma för att balansera all beska behövs nog och carapils ger dig inte detta. Om du håller förhållandet BU:GU (bitter units to gravity units eller IBU:OG) till ca 0,9 så blir ölet bra balanserat också. En del föredrar naturligtvis mer eller mindre men 0,9 är en bra medelväg.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Ok, tack för lugnande besked om jästen.  Har redan krossat och blandat ihop malten, men jag råkar ha lite Crystal kvar, så jag slänger i lite sådant också. får väl kompensera med lite mer vanlig Pale malt.

Det var i tråden
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=930
som det diskuterades om London Ale.

Vi var flera som inte haft särskilt bra resultat med London Ale.

Men som jag skriver så är det personligt.

Det största "problemet" är att den lätt bildar massor med bananestrar vilket jag personligen inte vill ha i mina ales.

Problemet är troligen också relaterat till vilken jästemperatur man har. Det kan vara så att London Ale är känslig för lite för hög jästemp och det är troligen då den bildar bananestrar i massor.

För övrigt torde det bli en utmärkt IPA med Irish Ale.

Det är bra att man själv testar lite olika jäster så att man får en egen uppfattning om man gillar en jäst eller inte. Själv så föredrar jag jäster som är tåliga och inte så petiga på jäsförhållanden.

Jag jäsar vid ca. 18 grader och det var inte så mycket estrar. Å andra sidan bryggar jag bara 10 liter så temperaturen stiger inte så mycket.

Men vid Irish då kommer din öl att bli alldeles för len, och får en väldig speciell karaktär som absolut inte kommer passar bra till en IPA. Det var en som skrev att vilken jäst man använder inte är så viktigt. Jamen det är ju liksom jästen som ger själva karaktären till ölet och jag tycker det är klart den viktigaste ingridiens till ölet. Mark my words.......

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Vi får se hur det blir, förkulturen är i full gång. För övrigt skall jag ha Cascade, inte Challenger som jag råkade skriva.

När vi ändå är inne på jäst, hur exakt gjorde du för att "fånga" jästen jan? tänkte ta och brygga 2 små öl snart och ena hade jag tänkt använda norrlänsk vildjäst till så det är väll dags att fånga en fin en så den får kultivera ett par dagar.

Hej Svantide

Jag personligen gillar inte Irish ale 1084. Jag provade den ett flertal gånger i slutet av 90-talet men ärligt sagt ingen höjdare för mej i fall. Men om det är en IPA så är det som många säjer humlen som gäller. I vilket fall som helst så får du en hyfsad god öl ändå. Själv börjar jag allt mer gå över till Fermentis torrjäster, nästa gång prova US-56, en enligt mej en, kanonjäst. Känns mycket trevligt att torrjästen gått från BLÄ till Yippieee på 10 år.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej igen

Lite alfasyra i cg till en IPA enligt mej.

270 cg i 60 min
265 cg i20 min
140 cg i 5 min
150 cg i 0 min

Min IPA tappades på flaska 061125 och smakar alldeles wunderbar nu. Beska  smak samt arom kommer smygandes i en 3 -stegs raket.  I like IPA.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

NinjaRövardotter skrev:

När vi ändå är inne på jäst, hur exakt gjorde du för att "fånga" jästen jan? tänkte ta och brygga 2 små öl snart och ena hade jag tänkt använda norrlänsk vildjäst till så det är väll dags att fånga en fin en så den får kultivera ett par dagar.

Jamen jag kokade bara upp 1 liter vört med kraftigt reducerat på PH. Sedan kyllde jag det bara ned, ställde ut på balkongen - precis under Dannebrog, och innan jag lade mig för natten syresatte jag vörten. Tog in den nästa morgon och steraliserade en E-kolve. Sedna lär jag bara jäsningen komma igång yttligare, eftersom det finns en del bakterier som inte kan föröka sig utan syre, medan jäst fint kan föröka sig ett par gångar. Först när det började jäsa efter 3-4 dagar syresatta jag vörten i e-kolven, och då var det bara att låta vörten jäsa ut, och då satta vi i gång bryggningen. Efter vi hade bryggd syresattas vörten med jästen väldigt kraftigt med akvariepump, och vi slängde i det. Resultatet är rent underbart också.

Prova koka upp flera olika vörter och ställa på olika platser och sedan testa vilken som är bäst. Kommer att bli bra säkert. Vildjäst är ett missförstått begrepp - vildjäst är oönskad jäst, så även om min stam inte är renodlat, är det inte vildjäst faktiskt smile

Vänliga Hälsningar
-Jan

ALBA GU BRATH

Techno skrev:

Hej igen

Lite alfasyra i cg till en IPA enligt mej.

270 cg i 60 min
265 cg i20 min
140 cg i 5 min
150 cg i 0 min

Min IPA tappades på flaska 061125 och smakar alldeles wunderbar nu. Beska  smak samt arom kommer smygandes i en 3 -stegs raket.  I like IPA.

Bo

Det finns knappast grejor som är så bra som välbryggd IPA, Pale Ale, Bitter, ESB eller andra ales inom samma familj eller en riktigt välbrygd lager - skulle bara önska att de danska såkallade entutiaster och hembryggare skulle fatta det!

Det verkar bara vara Imperial Stout, Belgisk Mörk Ale, Barley Wine och till dels Rauchbier som gällar. Jo jo - pöplen i DK har åbenbarligen en mer civiliserat ölkultur än entutiasterna, medan i Sverige är det tvärtom. Här får Sverige plusset från min sida, där man (entutiasterna) uppfattar ett öl mycket mer som det det är....sedanfår väl danskarna få supa ihjäl sig med sina Belgoales om de vill det, eftersom de väljar att ignorera det bra som lättare sorter har att erbjuda.

What's the matter belgoboy - afraid you don't get drunk, or is it the refreshment you are afraid of, kan man sedan fråga sig själv.

Anyway - jag hållar med dig Bo - IPA är grejor det smile

Vänliga Hälsningar
-Jan

ALBA GU BRATH

Tack för tipsen om jästen. Bryggde min förra ale på just den torrjäst du nämnde och jag kan bara hålla med, det blev mycket bra. Jag har en pilsner på lagring nu med Saflager S-23, och den verkar också bra.