Sv: Bryggdag

I helgen bryggdes en amber ale.

Blogginlägg:
http://fearwolf.blogspot.se/2016/11/bry … amber.html

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Sv: Bryggdag

Idag bryggdes ett mellanting mellan Barley Wine och kanske DIPA.

Tanken med den här bryggden är att göra någonting som inte bara kan lagras länge, utan ska lagras länge innan den avnjutes. 

Jag fick upp OG till 84, nu ska vi se var jästen Burton Ale kan göra med den soppan. Den har en härlig färg, och humle i mängder. IBU ca 90, men det är ju i praktiken mycket lägre om ett år eller så. Det ska bli spännande.

Humlen blev så här;  60 g EKG vid 60 min, 100 g EKG vid 20,  samt 50 g Nelson Sauvin vid 20.
Vi får se hur detta blir smile

Sv: Bryggdag

Pumpa- ale skapades idag. Ska bli intressant, har aldrig gjort sån förut. Nu plussade jag lite med själva pumpan i receptet, så det fick bli lite högre dos kryddor och lite mer humle i 5-givan. Og på 50, lite M44 så ska vi se var det landar.

Sv: Bryggdag

Igår blev det en lager. Maltnotan till en Wienerlager, men humle som en amerikansk pilsner eller liknande, Citra och Cascade. WLP830.

Sv: Bryggdag

Och idag en ale, som jag hoppas blir fruktig och humlig. Har var det Galaxy och Mosaic i en skön blandning.

81 Senast ändrad av Perwaste (2017-05-02 19:43:52)

Sv: Bryggdag

För övrigt, den där pumpa-alen, den blev helt fantastisk i kombination med thaimat! Där gifter kryddorna i maten och ölen in sig rejält, och har en behaglig pumpasmak över det hela. Tycker jag smile

Sv: Bryggdag

japp, dags igen! En egen historia, närmast besläktad med Amerikansk Blond Ale skulle jag väl tro. lite skåprens och därmed egen komposition.

3 kg pale alemalt
200 g carared
450 g carapils
750 g majsflingor.

Med 23 liter i hinken blev det og på 46
60 givan var 10 g Pacific Gem
10 min 20 g Cashmere
0 min 20 g Cashmere + 20 g Belma
Ibu ca 28.
US-05

Förhoppningen är en lättdrucken ale med lite spännande humleblandning. om det faller väl ut får vi se om det ska skruvas på receptet lite eller inte.

Sv: Bryggdag

Min Belmere Ale blev faktiskt riktigt bra, och de drag av jordgubb och melon som skulle finnas där var där. Perfekt under ett träd i eftermiddagsvärmen en sensommardag!

Nu skapades det också en Amerikans Amber, får se hur den artar sig. Amarillo och Cascade samt låg start på jästempen,  med US-05.

Sv: Bryggdag

En ale med stora sena givor av Galaxy och Mosaic, sedan en veteölsjäst på det, wye 3942.

Hade ett utgången frp, men lyckades dra igång den bra. Sparar en slatt från förkulturen och odlar fram en portion till.

Sv: Bryggdag

I alla fall bryggde jag idag ihop en ale, med lite Pacific Gem som bitterhumle, Belma och Cashmere fick samsas i slutet.

Prickade og rätt bra, 48. Ibu på ca 27. Den här ska vara lite lätt och ha subtilare smaker. En utveckling/test från ett tidigare eget recept.

Us-05 får sköta pluppandet.

Sv: Bryggdag

Förresten,  var har ni övriga bryggare tagit vägen, bara jag som brygger?

Sv: Bryggdag

Och en jänkarlager idag, med Cascade som humle, lite WL 840 som jäst. Ännu inte något upptäckt missöde heller. Konstigt.

Eftersom jag brygger ute får det bli en naturlig kylning, -6 i luften, det får svalna några timmar innan jästen åker i.

Ett OG på 54, och vi får se hur långt ned det kommer, bryggverket visar fel temp vid inställda 65. Det visade sig i verkligheten vara 67. Nåja, det tar vi med i beräkningen till nästa gång. Klantigt bara att jag inte kollat det tidigare.....

Sv: Bryggdag

Ha ha! Brygger ju inte så ofta..... Blir så när man brygger mycket. Ska försöka ta lite bilder nästa gång. Kommer snart en pilsner å nåt annat gott i brygghuset. Har en halv tank bock kvar ännu att mumsa på... smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Bryggdag

En sista lager för säsongen! Skåprensning för såväl malt som humle.

En lite lättare variant som borde hamma på ca 4,2 % eller så, med en ibu på knappa 28.  Lite Hallertau Tradition i arom och smak. Blev väl en sådär 25 liter i hinken.

Sv: Bryggdag

Nu skapas här säsongens första lager. Wienerlager men med Citra, Cascade  och en gnutta Mosaic som kallhumlas.

Sv: Bryggdag

Då var det dags igen.

Ytterligare ett försök att upprepa ett misstag, tredje gången nu. för ett par år sedan bryggde jag en maibock där det mesta gick lite på vingel. Svårt hålla rätt temp, mäsken låste sig hela tiden och det blev allt annat än LoDo. Massa pinnar för lågt og, och därför hade jag i rent socker att kompensera det.

Ett av de godaste öl jag gjort! Men att göra det igen har inte varit så lätt.... Att med flit få underutbyte av malten, att variera temperaturen bpde högt och lågt, ja inte hat det varit lätt. Men nu är det dags igen :-D

92 Senast ändrad av Perwaste (2022-01-05 20:23:42)

Sv: Bryggdag

Många öl har bryggts sedan det senaste inlägget. Det som bryggdes den gången blev det för övrigt väldigt lyckat, och den kommer jag göra igen om några veckor.

Men idag är det dags för säsongens första lager. En enkel tysk/europeisk lager som ligger lite lägre på abv är avsikten. Och med lite egen Northern Brewer-humle i sistagivan.

Edit :ändrade ett litet stavfel bara.

Sv: Bryggdag

Jag har en massa humle kvar i frysen från 2017 så jag tänkte brygga en mastodont-IPA imorrn. Crisp Extra Pale Ale malt och kanske 5% av någon karamellmalt upp till ca 7% alkohol. Lite bitterhumle i början av koket och sedan flera hundra gram torrhumling efter nån vecka. Är det ens nån idé att lägga i humle i slutet av koket?

94 Senast ändrad av Perwaste (2022-01-05 20:27:08)

Sv: Bryggdag

SGP skrev:

Lite bitterhumle i början av koket och sedan flera hundra gram torrhumling efter nån vecka. Är det ens nån idé att lägga i humle i slutet av koket?

Varför inte också ta en del av den tänkta torrhumlen och kasta i när du kylt ned till 85 ° ?  Vad är det för humle?

Sv: Bryggdag

Perwaste skrev:
SGP skrev:

Lite bitterhumle i början av koket och sedan flera hundra gram torrhumling efter nån vecka. Är det ens nån idé att lägga i humle i slutet av koket?

Varför inte också ta en del av den tänkta torrhumlen och kasta i när du kylt ned till 85 ° ?  Vad är det för humle?

Det blir nog lite i slutet av koket i alla fall, det blir så mycket ändå. Det är Columbus, Amarillo och El Dorado. Jag har en påse Cascade också, jag överväger att slänga i den också.

Jag kör Columbus som bitterhumle, jag tror den blir bäst. Fast å andra sidan har Cascade lägre alfasyra, kanske man skulle bittra med den istället

Sv: Bryggdag

Det är väl inte fel med högre alfasyra i bittergivan, så det är någonting som möter ABV och den övriga stora mängden humle.

För mig har det slagit väl ut att ha både Amarillo och Cascade efter kokslut, hop-stand. De andra kan kan inte uttala mig om.

Jag ser fram emot rapport över resultatet smile

Sv: Bryggdag

Det visade sig att jag redan hade använt Amarillo så jag tog Cascade istället.

Vad jag menar med lägre alfasyra är att jag då skulle använda mer av den. Det primära syftet här är ju att bli av med den gamla humlen.

I vilket fall, så här långt ser allt bra ut. Det är ju svårt att säga nåt om slutresultatet bara genom att smaka på vörten men den smakar som förväntat i alla fall. Jag hamnade på "rätt" OG också (1.066), vi får se hur jäsningen går. Även där är det lite lagerrensning som gäller, jag använde en påse Nottingham som gick ut 2021-09

Sv: Bryggdag

Nu har jag provsmakat och det blev riktigt bra! Det var första gången jag jäste under tryck, jag tog i bruk min nya all-rounder. Jag hade egentligen bara tänkt jäsa under lågt tryck, kanske 5 psi men det var lite krångligt att ställa in den där plastgrejen som kommer med så det blev 20 psi istället. Resultatet blev i alla fall en fullt karbonerad dryck direkt från jäskaret.
Humlen var som sagt från 2017 så den var inte helt kry men jag förvarar alltid humle i frysen så den har stått sig ganska bra ändå. Det hade säkert blivit ännu bättre med färsk humle men jag är nöjd ändå.

Sv: Bryggdag

Och en variant av Maibock blev till. Mer som en korsning mot en lite starkare belgare, men ändå.

Egentligen ett gammalt misslyckande som blev hur gott som helst. Efter ett antal försök att upprepa det som blev bra första gången  lyckades jag få in den fullträffen förra året, och hoppas på samma lycka nu.

Den hamnade på kakan till den förra brygden, som jag passade på att flaska samtidigt. Passade bra med mycket och pigg jäst när det är aningen högre og.

100 Senast ändrad av Joana (2022-06-08 15:10:17)

Sv: Bryggdag

Ja, det skulle vara mer intressant med färska humle, men jag tror att en bra hantverkare kommer att kunna göra en bra drink från frusen wink smile