Minska storlek på på recept

Hej. En lite fråga(och kanske lite dum) Jag står i startgropen för att brygga mitt första öl (All Grain) och har lite funderingar.
Jag har hittat ett recept som värkar relativt enkelt och inte så jätte många ingredienser (fast jag vet ju inte). Nu till frågan. Enligt receptet så blir batchen före vörtkoket på 25.08l, som blir lite mycket för min kastrull som är på 25l.
Då undrar jag, hur man skriver ned receptet så batchen före vörtkoket hamnar runt 19-20l (det kanske ändå är mycket för min kastrull) Receptet har jag lånat från beersmith2 lite

Roste Pigmee
Strong Scotch Ale
All Grain (18.00 l) ABV: 8.73 %
OG: 1.081 SG FG: 1.015 SG
IBUs: 20.2 IBUs Color: 18.9 SRM
By: Ruben Declerck

5.00 kg - Pale Malt (2 Row) Bel Mash addition

1.00 kg - Wheat Malt, Bel Mash addition

0.50 kg - Caramel/Crystal Malt - 40L. Mash addition

0.20 kg - Roasted Barley.  Mash addition

30.0 g - Goldings, East Kent Boil 60 min

30.0 g - Styrian Goldings Boil 5 min

2 pkg - SafAle German Ale DCL/Fermentis #K-97

Sv: Minska storlek på på recept

Alternativt Kan du koka i två grytor om du kan och höll över när du kokat bort tillräckligt med vört för att få plats eller låt det gå på två grytor. Du kommer få lite högre avdunstning och ett något starkare öl.

Använd gratisprogrammet BrewMate (OpenSource).
Mata in dina råvaror med mängden vört ställd på 25 L. Tryck sedan ner antalet liter - simsalabim så skalas alla råvarumängder också ner (utom jästen, det får du beräkna själv).

Är sjukt nöjd med detta program, som förutom att spara dina recept i BeerXML, även funkar som timer (3 separata, mäskning, kokning, overall) under bryggdagen, med varningar(piper) när det är dags att tillsätta humle, vattenbehandling mm.

4 Senast ändrad av LagerKing (2012-11-19 10:24:39)

Om du har lånat receptet från BeerSmith så gissar jag på att du har detsamma(?)
Varför inte bara skala ner det i BeerSmith?

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Tackar så mycket för hjälpen. Som sagt är det mitt första brygg,så jag har jo lite kvar att lära mig innan jag kan kalla mig "bryggarmästare" wink Skall dra igång under veckan, skriver en form av storyboard så jag vet vad jag håller på med, så nu kann inget gå fel....ELLER..  smile hör av mig när jag öppnar första flaskan

Wilson, who started 24 of 26 games in two seasons with the Gophers after transferring from Jones County Community College in Mississippi, was the 127th overall pick Saturday. The 6-foot-2, 240-pounder was named first-team all-Big Ten in 2014 after leading Minnesota with 119 tackles, including 10 1/2 tackles for loss.
The best part of Ryan's announcement for Incognito was that the news came the day Bills players practiced in pads for the first time in camp.
"We've still got a couple days left," he said. "I don't think we're exactly where we want to be. But no one really is 100 percent healthy right now."
Mary Ellen Ponder, chief of staff to Mayor Francis Slay, called the ruling "very disappointing" and said the city will "honor the spirit of the ordinance."
But over the next month Knights coach George O'Leary is just focusing on making sure his team improves heading into the fall.