Lakning
Hej alla.
Jag bryggde i går en IPA. Allt funka bra fram till lakningen. Jag recirk dom första 4 literna 3 gånger. Vörten blev allt klarare efter varje cirkulation. Dom första självrunna literna rann väldigt bra med en kraftig stråle (låter nästan som ett besök hos doktorn) det gjorde dom efter varje recirk Sedan så började själva lakningen. Vattentemp var ca 78 c. Dett rann på ynkligt, men det brukar det ju göra. Normalt så tar det väl ca 60-80 min för mej att laka ut ca 25 liter vört, den längre tiden för veteöl. Men jag märkte direkt att denna gång så var det inte något som inte stämde. Efter 5 liter så kom det inget alls. Jag skakade om lak hinken (2 st 30 litare, en med mängda 4 mm hål samt en kulventil) Efter omskakningen så rann det på hur bra som helst men väldigt grumligt så det va ju bara att hälla på dom första literna ovanpå mäsk bädden och vänta ut klar vört. Efter ytterliggare några liter samma sak i gen. Helstopp. Denna gång så rörde jag om hela mäsken ordentligt. Samlade upp ca 4 liter grumlig vört som rann hur bra som helst, recirk den vörten. Sedan så funka resten av lakningen hyfsat, Det tog nästan 2 timmar i stället för 1. Tiden kvittar. UIndrar bara varför? Tyckte att mäsken var väldig tät. Denna IPA var inte ngt spec från dom andra ölen jag gjort, och då har lakningen funkat ok inte spec snabbt men ändå? Recp= 5500 kg pale malt ,700 g ljus karamell malt, 300 g mörk karamell malt. Jag lakade till slut ut ca 25 l vört med ett OG på 1065 så det blev ju bra till slut, undrar bara varför bädden stoppade rinna.
Bo