Rätt temperatur för primningen av pilsner

Jag har bryggt en pilsner som är på jäsning just nu vid 12 grader men vilken temperatur ska jag hålla vid primningen? När jag försöker hitta svar är svaren otydliga. Antingen samma som jästemperaturen eller rumsvärme, som en Ale. Och hur mycket socker per liter brukar ni tillföra?

Sv: Rätt temperatur för primningen av pilsner

Det finns väl en del varianter av det med, men jag kör en vecka, +- någon dag i rumstemp/källartemp. Sen bär det i mitt fall av till den längre lagringen i min krypgrund, där jag dn normal vinter har ca 1-4 ºC.

Sen är ju frågan om man kan/vill kallkrascha innan man primar. Just idag primade jag en lager som jag haft ute på altanen i tre dygn, ca  -2 till 0 ºC.

När det gäller primningen handlar det lite om de stiltypiska kolsyremängderna. Nu famlar jag i minnet, men är det inte ca 6,5 g socker/liter för en pilsner tro?  Du kan antingen dosera per flaska, eller så gör du en sockerlag som du blandar med ölen. Obs, isf måste du försiktigt tappa om den, annars får du med bottensatsen, och det är ju inte så kul. Kom bara ihåg att om du väljer den här metoden bör du försiktigt röra om efter att ha fyllt en sådär 5 flaskor eller så. Annars sjunker det upplösta men tyngre sockret till botten, och det medför att de sista flaskorna blir döda, de första däremot en sprudlande överraskning. Jag har testat :-)

Hoppas det här svaret är till någon nytta.

//Perwaste

Prima i rumstemperatur i en till två veckor, öppna en öl och kolla. Ställ sedan kallt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Prima i rumstemperatur i en till två veckor, öppna en öl och kolla. Ställ sedan kallt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Håller med! Det har ju redan jäst klart i kyla.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag inser att jag kan ha uppfattats som oklar när jag skrev rumstemp/kälmartemp. Jag menade såklart rumstemp så som det låter, och med källartemp tänkte jag mig någon grad svalare bara, definitivt inte kallt. Som minst kanske 17-18 eller så, dvs tempen i min källare.

Så kan det bli när man utgår från sig själv och inte är tydlig nog....  :-)