copycat..

jag har tidigare bara tagit andras recept och kanske ändrat något lite..
nu har jag lite slattar över av lite av vart. så jag tänkte köra ihop något av dessa.
vad tror ni, går det att dricka?
ganska "enkel" öl tror jag..

2.00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) Grain 1 80.0 %
0.25 kg Caraamber (Weyermann) (70.9 EBC) Grain 2 10.0 %
0.25 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC) Grain 3 10.0 %
10.00 g Hallertau Magnum [14.00 %] - Boil 60.0 min Hop 4 32.4 IBUs
1.50 ml Protofloc (Boil 15.0 mins) Other 5 -
10.00 g Hallertau Magnum [14.00 %] - Boil 10.0 min Hop 6 11.8 IBUs
1.25 ml Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins) Other 7 -
15.00 g Styrian Goldings [5.40 %] - Boil 5.0 min Hop 8 3.7 IBUs
1.0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50.28 ml] Yeast 9 

kanskeblir en liten apa ...
...eller åt det hållet..

Sv: copycat..

Antar satsstorlek på typ 8 liter (tog din basmalt och multiplicerade med 4) med OG 1.050+ ish. Det är fredagskväll, jag är trött och konvertera mina erfarenheter till 8l ifrån min standard på 20 är ju givet att fallera, så ifrågasätt om någon siffra ser skum ut!

Utifrån det:
* Väldigt mycket crystal. Backa undan en hel del tror jag blir bra för en apa, max ca. 100g någonstans totalt. Jag hade nog kört kanske 30g caraamber och 20g crystal 120, med tanke på att du har så lite humle.
* Magnum ger riktigt krut i bittergivan, men så speciellt spänannde är det inte med bara beska. Tänker du öka IBU med något annat hade jag skippat denna eller kört bara 5g, men eftersom det råder lite humlebrist i skafferiet är det kanske inget alternativ.
* Magnum på 10 min är kanske ingen höjadre, det är en bitterhumle av bästa kaliber, inte framodlad för arom/sena givor. Eftersom den har så hög alfa är det också svårt att uppskatta IBU på den, tiden det tar innan du fått till kylning osv. kan ju diffa och ge signifikanta bidrag på beskan.
* Eftersom du har så lite humle är det nog en bra idé att slänga i dina goldings efter kokslut, för maximal smak och arom. Då kan du låta dem stöpa och röra om några minuter innan du kyler. (Tänk på att beskan ökar under tiden vörten är varm, dock lite relativt till totalen i detta specifika fallet, med receptet ovan).

tack försvaret!
jag gjorde om lite:
2.00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) Grain 1 80.0 %
0.33 kg Caraamber (Weyermann) (70.9 EBC) Grain 2 13.2 %
0.17 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC) Grain 3 6.8 %
8.00 g Hallertau Magnum [14.00 %] - Boil 60.0 min Hop 4 27.4 IBUs
1.50 ml Protofloc (Boil 15.0 mins) Other 5 -
10.00 g Styrian Goldings [5.40 %] - Boil 10.0 min Hop 6 4.8 IBUs
1.25 ml Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins) Other 7 -
15.00 g Styrian Goldings [5.40 %] - Boil 5.0 min Hop 8 4.0 IBUs
1.0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50.28 ml] Yeast 9 -

kan det bli bättre?

Hej Rismyren

Vet fortfarande inte din volym, men om vi utgår från JoelS beräkning så tycker jag, men det är jag det, att din ka
ramerll malt fortfarande är för hög. Du ligger på totalt 17 %, dra ner den till 9-10 % max av din total.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack Bo,
jag är lite hemlig..:-) 10l skall det bli.
ok, jag drar ner karamellen, men räknar jag fel?
Den totala mängden malt är 2,5kg borde inte 170g vara ca7% då?
eller är det inte så man räknar?

Både caraamber och crystalmalten är karamellmalter.
13,2%+6,8%=20%=väldigt mycket.
Dra ner det till totalt Max 10% så blir det bra

Det går alldeles utmärkt att ha 20 % karamellmalt om det är en maltig öl man är ute efter. Har själv gjort detta flera gånger, sitter rätt gott under den här årstiden tycker jag. Tror det kommer funka bra med humlen också. Sedan hade man helst velat ha en jäst med lite mer karaktär till, men US-05 är aldrig helt fel.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Tack för alla svar,
jag en gammal jäst som jag använt I September och gjorde en förkultur på . fick fel spraymalt från humlegården(igen! fick samma fel en gang tidigare :-( ). JAg hade beställt ljus spraymalt och fick wheat!
jag hade inget annat och gjorde förkulturen på den, gick bra. jäsningen startade direct efter ett par h bubblade det!.

får se om smaken blir bra!! :-)

ekstedt skrev:

Det går alldeles utmärkt att ha 20 % karamellmalt om det är en maltig öl man är ute efter.

Jag får väl kontra detta med att jag tycker det blir sötsliskigt snarare än typiskt maltigt, och det bara krävs lite för mycket för att ölen skall kännas obalanserad. Det är förstås en fråga om balans mot t.ex. hur mycket humle som finns och hur den används. Närmare bestämt tycker jag 100g ljusare karamellmalt på 20 liter kan flytta en öl från perfekt till enbart god. Det för oss förstås in på vad som är typiskt maltigt... jag tänker på bröd i första hand, men kan gå med på att kakor (sött) kan tänkas ingå i begreppet, sålänge brödet också finns där. Tolkar jag det rätt som i att du menar att även en söt öl utan så mycket bröd (kakbuffé) kan klassas som maltig?

Rismyren skrev:

JAg hade beställt ljus spraymalt och fick wheat

Kan inte se att vetemalt skulle förstöra din förkultur. Är ju till och med likt miljön jästen skall utsättas för efter pitch (tänk, det kunde varit sockervatten). Även om jag skulle rekommendera att låta jästen sedimentera och dekantera av fulölet ovanpå, skulle en slatt vetemalt bara göra gott för receptet du har - så inget problem där heller.

JoelS skrev:

Jag får väl kontra detta med att jag tycker det blir sötsliskigt snarare än typiskt maltigt, och det bara krävs lite för mycket för att ölen skall kännas obalanserad. Det är förstås en fråga om balans mot t.ex. hur mycket humle som finns och hur den används. Närmare bestämt tycker jag 100g ljusare karamellmalt på 20 liter kan flytta en öl från perfekt till enbart god. Det för oss förstås in på vad som är typiskt maltigt... jag tänker på bröd i första hand, men kan gå med på att kakor (sött) kan tänkas ingå i begreppet, sålänge brödet också finns där. Tolkar jag det rätt som i att du menar att även en söt öl utan så mycket bröd (kakbuffé) kan klassas som maltig?

Nej, det blir inte sötsliskigt. Det blir karamelligt/kakigt/brödigt/whatever, och en viss sötma, men inte sliskigt. Har bryggt massvis med slika öl och har aldrig upplevt dem sådana, och har inte fått några sådana klagomål från andra heller, SM-domare inkluderat. Sötsliskigt blir det när man har en massa ojäst maltos och maltotrios av olika skäl. Exempelvis för mega-starka öl på uppåt 15 % där man inte har använt tillräckligt med socker. Eller dåligt utjästa som här till exempel: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2010 … iment.html

Sedan tror jag inte för ett ögonblick att du kan känna tydlig skillnad på 100 g ljusare karamellmalt till 20 l. I så fall är du en ultra-mega-super-duper-taster.

Nu känns det som att du inte riktigt läste mitt inlägg. Läser din blogg kontinuerligt så är övertygad om att du vet vad du pratar om, därför hade jag nog inte höjt så mycket på ögonbrynen om du sade något oväntat. Normalt hade jag litat på att du hade bättre koll än mig, men det här känns helt främmande, mängden karamellmalt är så stor att jag inte får ihop hur det kan bli en balanserad öl med tanke på hur lite humle det finns i receptet (givet OG ca. 1.050 och den alkoholhalt det innebär, normalt neutralt vatten). Har du tagit hänsyn till humlen i receptet och stilen (APA) när du föreslår 20% karamellmalt?

Jag har inte skrivit att jag känner "tydlig skillnad" på 100g karamellmalt, och jag har väl inte gjort någon vetenskaplig jämförelse heller... men ja, jag vill inbilla mig att jag känner skillnad. Jag är rätt duktig på att känna smak/lukt och relatera den, men någon ultra-mega-super-duper-taster är jag väl knappast wink Det finns väl ett visst inslag av Weber(-Fechners) lag här och jag menar att där det finns kanske 200g vs. 300g, inte 1000g vs. 1100g, känner jag skillnad. Det är inte katastrof på något sätt, men är man självkritisk sitter man där och stör sig på att "fan, såå nära perfekt, skulle tagit lite mindre karamellmalt". (Sen kickar den kognitiva dissonansen in och man förlikar sig med att "det var så det skulle vara", det är ju egentligen inget fel, man borde sluta vara sån snobb). Och nej, inget problem med utjäsningen, dessa öl har varit utjästa till beräknat FG mer eller mindre på pinnen (nånstans från 1.050-1.060 till kring 1.012-1.016).

Jag har alltid gillat knäckiga öl men även jag har gått på den där för-lite-humle-till-för-mycket-karamellmalt första gången, trots att jag tyckte mig vara sparsam. Den gången var det bara 200g(!) crystal 40L och liknande det receptet i tråden. 200g är inget problem i sig, det är bra, men det behöver presenteras ihop med något annat som möter smaken. I efterhand hade jag tagit mer humle istället för att sänka mängden crystal, men någon sådan finns inte i skafferiet vad jag förstår enligt TS.

Jo, jag tycker jag läste ditt inlägg tydligt, du får nog peka ut mer exakt vad det är jag har missförstått. Om det är det där med "tydlig skillnad" du hakar upp dig på så skrev du ju ändå att 100 g skulle få ett perfekt öl att bara bli gott. Det betraktar jag som en tydlig skillnad.

Angående sakfrågan så har jag inte så mycket mer att tillägga egentligen. Jag har alltså bryggt massvis med öl med uppåt 20 % karamellmalt, ibland så mycket som 30 %. Här är en lista på de flesta av dem: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/sear … l/Maltigt.

Flera av dessa har alltså bedömts av SM-domare utan att någon som helst klagan på överdriven sötma eller karamellighet. En del har humle eller rostad malt som balans, andra inte.

Ett annat exempel är detta öl: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2011 … a-ipa.html

Här är det 1/6 ljus karamellmalt (SRM 30), och det blev inte alls tryckande sött. Även den bedömdes av SM-domare utan klagomål, och faktum är att inte var någon större skillnad på hur denna uppfattades (med 0 % karamellmalt): http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 … 3-ipa.html

Själv skulle jag nog vilja påstå att det var en skillnad, men jag har å andra sidan inte provat dem blint. Och där tror jag nyckeln till förståelsen finns, lite som du själv verkar vara inne på. Det är ofta mycket av våra upplevelser styrs av våra förväntningar. Domarna förväntar sig en viss karamellighet, eftersom typdeffen säger så, och då hittar dom detta*. Du förväntar dig att mycket karamellmalt ska ge sliskighet, och då hittar du det.

Själv är jag övertygad om att karamellmalt ger ett avtryck i ölet, men inte alls så mycket som vissa verkar tro. Därför har jag slutat "dutta" med karamellmalt, och använder antingen inget alls (apa, ipa, ljusa belgare etc.) alternativt minst 10 % för vissa maltigare öl.

* Om de är välvilligt inställda kanske. Ibland kan de även hitta negativa saker som inte finns, exempelvis DMS.

Jag tror det kanske var jag som uttryckte mig lite klumpigt med perfekt vs. bara god. Om en öl är perfekt, en annan snarlik men inte lika bra, vad kallar man den då? Snäppet under ligger för mig på god. (Intressant nog finns en bias här, när det finns en två öl och den ena är bättre än den andra, drar den bra ölen liksom ner intrycket av den dåliga.)

En annan aspekt är att i många av ölen har du annan specialmalt eller mörkare rostad basmalt. Man skulle då kunna tänka sig att detta möter karamellmalten. Jag ska kanske inte säga att den drunknar, men den är i gott sällskap kanske man skulle kunna säga. Och som du säger: förväntningar. Har ölen en mörkröd färg så förväntar man sig att vissa smaker ska finnas där. Brygd #72 är ett av undantagen, men där finns också humle som möter de där 17 % karamellmalt som finns i receptet och ett OG på 1.072. Min poäng är att jag tror vi närmar oss ämnet från två håll. Det finns fler faktorer som spelar in om man ska komma med påståendet att det krävs minst 10 % karamellmalt, helst 20 %, för att det ska bli något av det. Bland annat balans av humle och alkoholhalt. smile

Jag tvivlar faktiskt på att man överhuvudtaget kan skilja på två öl som är identiska utöver att den ena har 100 g extra karamellmalt om det inte är en riktigt mörk sort.

Och angående de öl jag listade; jag tycker du flyttar målstolparna ganska ordentligt. Jag har endast hävdat att det går utmärkt att ha 20 % karamellmalt, och jag har gett en lång och varierande lista på exempel med olika mängder humle, olika styrka, med rostad malt eller inte, etc.

"och använder antingen inget alls (apa, ipa, ljusa belgare etc.) alternativt minst 10 % för vissa maltigare öl."
"Jag har endast hävdat att det går utmärkt att ha 20 % karamellmalt"
huh?

"och jag har gett en lång och varierande lista på exempel med olika mängder humle, olika styrka, med rostad malt eller inte, etc."
Där är vi nog överens, om att det går att nå ett välbalanserat recept på många sätt. Jag har försökt utgå ifrån receptet presenterat ovan i tråden i min diskussion, och att det ska bli en APA. Om vi nu pratar om att flytta målstolpar (vilket jag iofs. tror kan vara nyttigt för diskussionens skull i det här fallet) uppfattar jag det som att du menar att 20 % karamellmalt är helt OK sålänge övriga ingredienser följer med. Men i en skåprensaröl kan det bli problematiskt eftersom några sådana ingredienser inte finns att justera med.

100g karamellmalt är antaget som nästa experiment, tre brygder bort får det bli, någon gång till sommaren alltså. Lite knepigt att behöva labba före kok bara men det får väl gå.

JoelS skrev:

"och använder antingen inget alls (apa, ipa, ljusa belgare etc.) alternativt minst 10 % för vissa maltigare öl."
"Jag har endast hävdat att det går utmärkt att ha 20 % karamellmalt"
huh?

Det första citatet handlar ju bara om hur jag själv väljer att göra, det har ingen mer bäring än så.

JoelS skrev:

"och jag har gett en lång och varierande lista på exempel med olika mängder humle, olika styrka, med rostad malt eller inte, etc."
Där är vi nog överens, om att det går att nå ett välbalanserat recept på många sätt. Jag har försökt utgå ifrån receptet presenterat ovan i tråden i min diskussion, och att det ska bli en APA. Om vi nu pratar om att flytta målstolpar (vilket jag iofs. tror kan vara nyttigt för diskussionens skull i det här fallet) uppfattar jag det som att du menar att 20 % karamellmalt är helt OK så länge övriga ingredienser följer med. Men i en skåprensaröl kan det bli problematiskt eftersom några sådana ingredienser inte finns att justera med.

Jag ser ingen som helst anledning till att mängden karamellmalt i trådstartarens ursprungsrecept skulle vara problematiskt, vilket var det som initierade mitt första inlägg. Inget av det jag har skrivit om har handlat om stiltypiskhet, och TS själv tryckte ju heller inte så hårt på detta. Men om vi ska prata stiltypiskhet m.a.p. apa, så är det stora problemet med receptet avsaknaden av amerikansk humle, inte att det förvisso är mer karamellmalt än brukligt.

För att avsluta min insats i tråden så kommer här ett par kommersiella exempel på karamellmaltsmängder för några kända öl. Källorna är klonrecept direkt från hästens mun.

Pliny the older (5 %, SRM 40)
Sierra Nevada Pale Ale (6 %, SRM 60)
Fuller's ESB (9 %, SRM 70)