Sv: Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt.
Hej Lupulo och välkommen till forumet. Kul att du gillar tråden.
Finns lite andra poster som jag har på humle med byggprojekt - men ännu ej inkluderat i min "huvudtråd".
Rekommenderar att du ser till och få 3-fas till ditt bryggeri...förlåt, förråd.
Vad du också skulle kunna tänka på är att sätta en normcentral enbart för de våta delarna (bryggeriutrustningen), med jordfelsbrytare och säkringar. Ofta så är huvudströmbrytaren och jordfelsbrytaren integrerad i samma "dosa" i normcentralen - så när du är klar med din bryggning så är det bara att bryta all ström till utrustningen. (För det är ju inte alltid som så att en hemmabyggd bryggerianläggning är CE märkt).
Något som också är passande att ha i bryggeriet är en extra kyl och frys...kylen för ölen, sparad jäst mm. och frysen där förvarar man humle - samt en frusen jästbank om det är något som intresserar. Dessutom så tenderar det att bli så (åtminstone hemma hos mig) att den vanliga kyl och frysen är ganska välfylld - så när man har middagsbjudningar så är det bra att ha en extrakyl.
Sen något som inte direkt har med elektrikern att göra, förutom inkopplingen - så passa på och sätt en kanalfläkt eller liknande som kan via spirorör evakuera ångan som blir vid bryggning. Lättare att få till det när man bygger än att göra det i efterhand (och bra evakuering av ånga är inte fel för huset).
I övrigt...ja det finns en hel del att tänka på för egentligen varje pryl i bryggeriet. Så bara forstsätt att ställa frågor så kan jag med flera säkert hjälpa dig.