kräftgryta & kokplatta

Efter att ha läst massa inlägg ang. mäskning/lakning/kokning, så funderar jag på att köpa en kokplatta + 25 l. kräftgryta från Jula. Detta för att slippa belamra köket, utan istället kunna köra bryggeriet på altanen. Jag kan ju förvärma vissa saker på induktionshällen i köket, för att snabba på det hela.
Kräftgrytan har ju en silhink med massa hål i; kan det vara möjligt att täta denna på något sätt, så man kan ha malten i den, och använda grytan till både mäskning, lakning och kokning?
På bilden ser ju hålen ganska stora ut, men det borde ju gå att trä något över den.

Sedan vore det ju käckt att ha kran i grytan också... börjar bli lite trött på min hävert nu...

http://jula.se/Butik/default.asp?OrderI … _id=SE-810

Jonas

http://www.humle.se/punbb/images/upload/810168_b.jpg

Sv: kräftgryta & kokplatta

Jag är också på jakt efter en fet gryta och sneglat på denna.
Tjoa gärna till om du hittar en kokplatta med lämplig effekt  som passar.

Alternativt funderar jag på om man kan använda gasolplatta kanske.
Problemet där är ju att hitta stabil gasolplatta som man kan ställa ett 25L kok på,
de flesta är ju av "camping"-modell och ganska klena sad

Jag använder de här kastrullerna med kokplattor från Lobelius agenturer, Edsviksvägen 90B, Sollentuna, www.lobelius.se, tfn 08 357915. Det är kokplattor på 22cm diameter (samma som de stora stekplattorna på standardspisar) och 2000W stegvis reglerbar effekt vilket räcker gott till kastrullerna. Tillverkare är Rommelsbacher, (samma företag som gör Humlegårdens elgryta), se länk
http://www.rommelsbacher.de/getInfoEinP … S%202022/E
Den är dyr i hans prislista (han jobbar mot proffskunder i restaurangbranschen) men om du ringer och berättar att du är en stackars hembryggare som förtvivlat söker en bra kokplatta till vettigt pris ger han dig en mycket bra rabatt....

4 Senast ändrad av jonash (2006-10-06 15:15:34)

Jula har en

Liten smidig kokplatta med termostat. Effekt: 1500 W. 230V/50 Hz. Kokplattans diameter: 185 mm. Mått: 280x250x75 mm.

men den är kanske lite klen..

Claes Ohlsson

Kokplatta Steglös termostat för inställning av önskad temp. Lev. komplett med sladd och stickpropp. 230V / 2000W.

Sen står det inte vilken diameter grytan har...

5 Senast ändrad av Kalle (2006-10-06 16:35:54)

Kräftkastrullen har en bottendiameter ca 300 mm, höjd ca 400 mm.
Den är billig men det är en tunn botten som måste stå på ett underlag som helst borde ha samma diameter som kastrullen. Även 220 mm är i minsta laget men med 185 mm (C-O:s är också 185 mm) är det stor risk att botten slår sig med dålig värmekontakt till plattan som följd. Jag har själv Julaplattan för mindre kastruller, tex för att göra förkultur, och den är för klen för en välfylld kräftkastrull.

Ok, det enklaste kanske är att köpa elgrytan...

Hej alla

Angående kräft kastrullen från Jula. Jag avråder alla att köpa den. Jag köpte en 2001. Det första koket funka bra. Men när jag skulle rengöra den efter koket och ställde den i badrummet som var lite blött, så slog sej botten direkt. Riså! Rent ut sagt vad jag tycker en riktig skit kastrull. Nej om ni har närhet till Rusta, så köp hellre deras 15 liters a 299 kr. Jag testade den i går och den funka utmärkt. Aluminium men med en hyfsad rostfri botten. Kräfteländet är helt aluminium ingen rostfri botten. Spara pengarna.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

så man ska alltså inte köpa den från jula och istället satsa på en rostfri kastrull? men hur funkar det då om man vill köra på en kran på kastrullen är det bara att borra och svetsa fast den? och vart får man tag på en 25 liters rostfri kastrull, som inte slår alltför hårt i plånboken?

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

ÖB har en 15 liters rostfri för 249:- , den duger till mig men jag är ju bara en extraktbryggare!!!
dom har också helt ok pintglas just nu för 24,50 för 2 pack