Jag vet inte hur stor volum du bryggar, men när jag och Tor brygde 10 liter "Rökt Imperial Havre Stout" använde vi en tsk bikarbonat som lade i mäsken. Ingen syrlighet pga låg PH. Jag tycker dock personligt själv att syrlighet i en porter/stout kan vara rätt så bra. Helt ursprungliga porter/stout hade dessutom brettanomyces karaktär, och om du vill ha en intresant upplevelse, se om du kan skaffa "Harvey & Son Imperial Russian Stout 2001 som är bryggd efter den ursprungliga Albert le Coq recept från 1914, och som är identisk med den första Imperial Stout som blev bryggd i Ryssland - det är INTE ALLS det som vi förväntar av en stout: Extrem låg kulsyra, doft av rödvin, choklad, syrlighet finns också, mycket lite - praktiskt taget inget skum, och så extrem len och fet som s***n, med smak av choklad/kaffe, fruktiga nyanser, tydig syrlighet och vinösitet, soja, hostmedicin, lakrits och mjuk beska (att den var 5 år gammal den flaska jag drack mjukar ju upp beskan betydigt)...den hade inget att göra med det vi kännar som stout idag och riktigt gott också tycker jag...anyway - nu är jag off-topic:-)
Jag skulle ha korngrynet med under hela mäskningen samt rostat korn också för att få mer rostade nyanser. 5% kanske av den rostade kornet? Fast jag gillar min egen kombination med 7% chokladmalt samt 3% rostat korn.
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH