Stout/Salter

Hej bryggare

Jo det är så att jag har tänkt mej en Stoutbryggning om några veckor. Det är tänkt att bli en torr stout med ett OG på 1050. Några frågor? Jag har bryggt stout tidigare och dom har blivit ok men inte mera. Läste på ngt ställe att man skulle ha något "salt", för PH:n kan sjunka och då blir smaken lite "syrlig", utan att ha infekteras under jäsningen. Har oxså för mej att man kunde använda korngryn i enn torr stout. Om så, skall jag använda grynen tillsammans med den rostade kornet? Eller kan jag utesluta det rostade kornet? Max % av rostat korn utan att det går överstyr? Gäller enbart bitterhumle än i en stout? En Stout kan va både lätt samt svår att brygga.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Stout/Salter

Amsterdam

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

3 Senast ändrad av jan_johansen (2006-08-18 23:33:37)

Jag vet inte hur stor volum du bryggar, men när jag och Tor brygde 10 liter "Rökt Imperial Havre Stout" använde vi en tsk bikarbonat som lade i mäsken. Ingen syrlighet pga låg PH. Jag tycker dock personligt själv att syrlighet i en porter/stout kan vara rätt så bra. Helt ursprungliga porter/stout hade dessutom brettanomyces karaktär, och om du vill ha en intresant upplevelse, se om du kan skaffa "Harvey & Son Imperial Russian Stout 2001 som är bryggd efter den ursprungliga Albert le Coq recept från 1914, och som är identisk med den första Imperial Stout som blev bryggd i Ryssland - det är INTE ALLS det som vi förväntar av en stout: Extrem låg kulsyra, doft av rödvin, choklad, syrlighet finns också, mycket lite - praktiskt taget inget skum, och så extrem len och fet som s***n, med smak av choklad/kaffe, fruktiga nyanser, tydig syrlighet och vinösitet, soja, hostmedicin, lakrits och mjuk beska (att den var 5 år gammal den flaska jag drack mjukar ju upp beskan betydigt)...den hade inget att göra med det vi kännar som stout idag och riktigt gott också tycker jag...anyway - nu är jag off-topic:-)

Jag skulle ha korngrynet med under hela mäskningen samt rostat korn också för att få mer rostade nyanser. 5% kanske av den rostade kornet? Fast jag gillar min egen kombination med 7% chokladmalt samt 3% rostat korn.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Det brukar väl rekommenderas att ha i lite kalciumkarbonat för att kompensera för den mörka maltens surhetsgrad. Och det funkar jättebra att ha korngryn i, förkoka dem i 10 minuter och kör en proteinrast.

Vad gäller det rostade kornet så är det en smaksak. 5% räcker utmärkt för färgens skull, men jag har kört med upp till 10%; det blir också gott (om man nu gillar smaken av rostat korn).

Jag kör bara bitterhumle i mina porter, och för all del inte så mycket av den varan heller. Men det är min egen personliga smakpreferens.

/Per

Think globally. Drink locally.

Jag använder också bara bitterhumle, oavset om det är porter, dry stout eller Imperial - ja vad det nu är. Men dry stout ska det enligt "reglerna" bara tillsättas bitterhumle, fast det är ingen som sägar det skulle vara dumt med smak eller aromhumle, om man använder något som passar till det. Hembryggare ska utveckla bryggning och inte begränsa den smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Har just varit nere på stampuben och sörplat i mig ett glas Bigfoot från fat. Jag skall aldrig använda humle mer i hela mitt liv.

Eller nåt.

/p

Think globally. Drink locally.

*LOL*

Ohhh jag ÄLSKAR Bigfoot Barley Wine Style smile 91 IBU är det vist, och ett nytt dansk bryggeri, som tyvärr är så liten att de inte har fått egen hemsida, bryggar en IPA med 101 IBU (Bullerup Bryggeri) och en annan (www.haandbryggeriet.dk) med 128 IBU...ok, IBU är mycket teoretisk men tanken är ju kul. Kolla förövrigt denna här ölen - den jagar jag varje gång jag är i dk, men verkar aldrig hitta den sad  http://www.greatdivide.com/thebeers/hercules.htm  DEN VILL jag smaka smile

Men ok, Bigfoot från Sierra Nevada är lite av en humlechock i sig trots sina "bara" 91 IBU smile Men jag älskar humle också (och de gamla kryddorna också)

ALBA GU BRATH

IBU är ju en sak. Humlesmak och doft en annan.

Sen är det ju mycket mer än ibu som påverkar på hur besk en öl uppfattas. Salterna i vattnet man brygger med t.ex för att få tråden lite mer tillbaka till topic. smile

Det stämmar - men det var också det jag menade med att IBU i praksis är teoretisk, men det är fortfarande kul smile

ALBA GU BRATH

10 Senast ändrad av Kenneth (2006-08-21 09:28:02)

Jag måste invända lite.
IBU är INTE teoretiskt.
IBU är ppm dvs ett antal miljondelar isomeriserad alfasyra.
Det går utmärkt att mäta med till exempel en spektrofotometer.

Det som är teoretiskt brukar vara den uppskattning som vi hembryggare ofta gör när vi försöker räkna fram IBU med hjälp av olika formler och tabeller.

Om man vill ha humlearom och eller smak i en stout är en individuell fråga som det inte finns något "rätt" svar på. För min egen del tycker jag att den torrostade karaktären av kaffe/mörkchoklad ska framträda utan att behöva slåss med humle.

Det är inte alltid något blir bättre bara för att man krånglar till det. Jag såg ett mycket intressant program om matlagning där budskapet var att inte ha alltför många olika smaker blandade i en maträtt. Det är lite likadant med öl tycker jag. Om det är för många olika smaker som "bråkar" med varandra så är det svårare att uppskatta ölet. Smakerna ska komplettera och harmonera med varandra. Då blir det som bäst!

Den uppskattade beskan i öl kan man väl säga är mycket "teoretisk". Vid smak och aromhumle för man också till en del IBU, och man kan i princip brygga en öl på ca 100 IBU som inte känns så besk. Eller t.ex är 43 IBU tydigare i beskan i alkoholsvagre öl än i t.ex. Barley Wine. Så det går inte att bedömma den faktiska beskan i ölet utifrån IBU. Tror det var något åt det hållet jag menade... smile

ALBA GU BRATH

Ja, det är det jag säger:
- Upplevd, subjektiv beska är en sak.
- IBU är antalet ppm isomeriserad alfasyra och inte något annat.

Blanda inte ihop beska och IBU.
Sötma döljer till exempel besk smak.
Vissa salter förstärker beskan såsom kalciumsulfat.
Om man redan druckit en besk öl så blir smaklökarna avtrubbade.
Nästa klunk känns mindre besk men antalet IBU har inte sjunkit!

Ohh - på det sättet. Då ger jag mig smile

ALBA GU BRATH