Lakningen går aldrig som jag vill.
Är inne på min 7:e helmaltsbryggning nu sen jag började brygga öl, och jag har aldrig blivit helt nöjd med lakningen.
När jag skalade upp mina brygder till runt 20 liter köpte jag en sån här eftersom jag var slö och inte orkade fixa en hemmagjord hink-i-hink:
Allt jag har bryggt hittills smakar gott, men allt är rätt grumligt. Det har dock blivit bättre och bättre för varje gång, men jag kan tänka mig att om jag skulle bli bättre på lakning så skulle jag få snäppet klarare öler också. Köpte Protafloc härom dagen också som jag kommer ha i den brygd som nu står och kokar.
Jag har dubbla hinkar (har borrat hål i sidan av den yttersta för tappkranen) för isoleringens skull och använder dem både till mäskning och lakning. I övrigt ser det precis ut som på bilden. Jag har alltså ett galler strax över kranen och över det själva filtret. Filtret är av plast och har små 2-3 mm hål, men när det ligger på gallret i hinken är det en liten glipa på några mm runt omkring hela filtret. Vet ej om det påverkar något, men jag kanske skulle försöka att fixa till gallret eller tappkranen lite så filtret kommer ner en liten bit till..? Gallret går dessutom inte riktigt hela vägen ner i kärlet, så ett ben (av tre) "hänger" någon mm i luften över tappkranen. Jag har försökt att skruva och vända på kranen, men det hjälper inte hur jag än har den. Gallret hänger fortfarande lite i luften.
Det jag har problem med är alltså att det kommer med en massa kornrester och grums i vörten. Idag förde jag faktiskt över vörten via en saftsil till ett annat jäskärl innan jag förde över det till kitteln för att få bort grumset, vilket jag inte brukar göra annars.
Det gick dock väldigt bra de första 10 minuterna av lakningen. Jag återcirkulerade ca 3 liter, efter jag hade tagit tid på flödet så det rann i ungefär 0.5 L per minut och vörten såg bra och klar ut. Sen rann det på i ett bra och jämnt flöde i 10 minuter, för att sedan bli som det brukar bli. Det kloggar igen, flödet stoppas nästan helt, och drar jag på lite mer på kranen så kommer det ut en massa grums. Som om kärlet hade satt i halsen och jag skulle ha gjort en Heimlichmanöver på det, så det hostar och spottar som en tok för att sedan andas normalt igen ett tag innan det sätter i halsen igen efter några minuter. Vid varje "hostning" kommer det ut en massa grums.
Hoppas ni förstår vad jag menar och kan svara på vad jag gör för fel, och hur jag kan förbättra mitt tillvägagångssätt?