Lakningen går aldrig som jag vill.

Är inne på min 7:e helmaltsbryggning nu sen jag började brygga öl, och jag har aldrig blivit helt nöjd med lakningen.

När jag skalade upp mina brygder till runt 20 liter köpte jag en sån här eftersom jag var slö och inte orkade fixa en hemmagjord hink-i-hink:
http://bryggbolaget.se/shop/8744/art44/h7774/7077774-origpic-55ca4e.jpg

Allt jag har bryggt hittills smakar gott, men allt är rätt grumligt. Det har dock blivit bättre och bättre för varje gång, men jag kan tänka mig att om jag skulle bli bättre på lakning så skulle jag få snäppet klarare öler också. Köpte Protafloc härom dagen också som jag kommer ha i den brygd som nu står och kokar.

Jag har dubbla hinkar (har borrat hål i sidan av den yttersta för tappkranen) för isoleringens skull och använder dem både till mäskning och lakning. I övrigt ser det precis ut som på bilden. Jag har alltså ett galler strax över kranen och över det själva filtret. Filtret är av plast och har små 2-3 mm hål, men när det ligger på gallret i hinken är det en liten glipa på några mm runt omkring hela filtret. Vet ej om det påverkar något, men jag kanske skulle försöka att fixa till gallret eller tappkranen lite så filtret kommer ner en liten bit till..? Gallret går dessutom inte riktigt hela vägen ner i kärlet, så ett ben (av tre) "hänger" någon mm i luften över tappkranen. Jag har försökt att skruva och vända på kranen, men det hjälper inte hur jag än har den. Gallret hänger fortfarande lite i luften.

Det jag har problem med är alltså att det kommer med en massa kornrester och grums i vörten. Idag förde jag faktiskt över vörten via en saftsil till ett annat jäskärl innan jag förde över det till kitteln för att få bort grumset, vilket jag inte brukar göra annars.

Det gick dock väldigt bra de första 10 minuterna av lakningen. Jag återcirkulerade ca 3 liter, efter jag hade tagit tid på flödet så det rann i ungefär 0.5 L per minut och vörten såg bra och klar ut. Sen rann det på i ett bra och jämnt flöde i 10 minuter, för att sedan bli som det brukar bli. Det kloggar igen, flödet stoppas nästan helt, och drar jag på lite mer på kranen så kommer det ut en massa grums. Som om kärlet hade satt i halsen och jag skulle ha gjort en Heimlichmanöver på det, så det hostar och spottar som en tok för att sedan andas normalt igen ett tag innan det sätter i halsen igen efter några minuter. Vid varje "hostning" kommer det ut en massa grums.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan svara på vad jag gör för fel, och hur jag kan förbättra mitt tillvägagångssätt?

Sv: Lakningen går aldrig som jag vill.

Kanske borde säga hur jag lakar också kom jag på:

Jag värmer upp lakvattnet i samma kittel jag sedan kokar vörten i, ställer den på en stol på köksbordet. Har i en pumphävert, och i slangändan av häverten har jag kopplat en trädgårdsduschpistol, typ en sån här:
http://www.allox.se/images/produkter/claber/8541_673.jpg

Mäskkärlet står på en stol på golvet och ett 30-liters jäskärl står på golvet och tar upp vörten från tappkranen på mäskkärlet. Till tappkranen har jag kopplat en silikonslang som går ända ner i botten på upphämtningskärlet.

Jag cirkulerar någon/några gånger med en plasttillbringare till vörten ser rätt klar och fin ut. Jag cirkulerar genom att hälla vätskan på en slev så inte allt hamnar på samma ställe. När sedan kornbädden börjar komma fram och vattennivån sjunker börjar jag duscha kornbädden med lakvattnet och duschpistolen. Försöker att hålla ett jämnt flöde så vattennivån är typ en cm över kornbädden hela tiden.

När lakvattnet är slut låter jag vätskan rinna igenom tills jag uppnått önskad mängd vört.

Du skulle kunna ta en gummislang som du skär/klipper av på längden och lindar den runt falskbottens kant för att täppa till - då slipper du nog lakningsproblemen.

Och komma på något mer stadigt att lägga gallret på.

http://www.olprovningar.se/

4 Senast ändrad av mrpony (2014-05-05 15:50:14)

Tack! Det var ju en utomordentlig idé. Ska jag lätt testa nästa gång (om ca en vecka). Kan nog höja upp gallret på samma vis tänker jag. Klipper av lite slang och lindar runt fötterna på gallret med koppartråd eller något.. Återkommer och säger hur det går sen!

Det kan inte ha något med vakuum eller något slags baksug att göra förresten..?

Nu har jag testat. Det gick väl marginellt bättre. Jag kommer definitivt fortsätta ha en plastring / halv slang runt falskbotten eftersom den höll fast den bra och var rätt behändig. Men det fortsatte att komma kornrester i uppsamlingskärlet, och efter ungefär 8 L kloggade det igen lite. Jag fick dra på kranen och samla upp i en tillbringare som jag sedan återcirkulerade i korngröten. Så fick jag göra kanske 3-4 gånger under hela lakningen.

Det jag tänker är att det måste ha att göra med hur fint jag maler malten. För om den är för finmald kan det väl klogga igen? Eller är det tvärtom? Jag brukar ställa in kvarnen så den är precis en aning mindre än kornens storlek och sen dra till ytterligare någon mm. Jag försöker efterlikna färdigkrossad malt, och tycker själv att jag kommer rätt nära. Fast när jag har använt färdigkrossad malt så händer samma sak.. Det var alltså inte mycket det rörde sig om idag, men det kommer fortfarande ut en del kornrester. Det lär väl inte göra någon skillnad i smak och klarhet direkt, men det är just att det kloggar igen som är mitt stora bekymmer. Kan det vara så att vattnet jag återcirkulerar och det jag lakar med (lakningsmetoden alltså) hälls i för kraftigt, från för hög höjd eller liknande?

Hastighet ut spelar stor roll. Öser du på så såttet sig bädden. Maler du för fint eller har stora hål i falskbotten kommer du behöva recirkulera mera. Jag kör 1l tre ggr fär att inte sätta bädden för hårt. Lagom takt ut gäller samtliga lakningsmetoder...

Läste igen nu, 2-3 mm? Det låter stort tycker jag...

Köp ett stekstänkskydd på ikea och klipp bort en liten bit av kanten. Sen viker du lite av nätet där kanten är bortklippt så kan du trycka stänkskyddet hela vägen ner i botten på hinken. Det funkar helt klockrent!
En iakttagelse jag gjort är att om man som jag lakar med hink i hink så ser man om vätskenivån mellan hinkarna avviker från nivån i maltbädden. Det betyder då att tryckfallet i maltbädden är för stort och den riskerar sätta igen. På så sätt kan man hålla rätt lakhastighet.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Tack!

Jag recirkulerar rätt mycket jag också. Blev nog ca 4 l (1 l i taget) vid förra bryggningen. Vad menar du med att du kör tre liter för att inte sätta bädden för hårt Lindh? Blir bädden för hårt packad om man recirkulerar mera eller tvärtom?

Stekstänkskydd ska jag definitivt prova till nästa gång! Jag funderade på det ett tag förut, men hade glömt bort att det alternativet fanns.
Din iakttagelse var intressant. Det har jag aldrig tänkt på förut. Jag kör ju samma princip som hink-i-hink trots att jag inte har två hinkar. Menar du att avståndet/mängden vätska mellan falskbotten och den nedre botten ska ha samma avstånd/mängd vätska som det som är över kornbädden? Dvs ca 8-10 cm i mitt fall? Vad händer om mängden vätska över kornbädden är för liten, respektive för stor? Om det alltid ska röra sig om ca 10 cm över kornbädden kör jag på tok för lite i så fall. Jag brukar försöka hålla vätskemängden någon cm över bädden max.

10 Senast ändrad av Morgan I (2014-05-09 23:05:39)

man ser bara nivåskillnaden om man kör hink i hink. när flödesmotståndet ökar i maltbädden sjunker vätskenivån snabbare mellan hinkarna eftersom där är motståndet lägre. till slut är inte hela dödrummet under falskbottnen fullt av vört längre trots att det finns gott om vört fast i maltbädden: maltbädden har satt sig. så som du lakar kan inte trycket utjämnas någon annan väg än genom maltbädden och då sugs maltbädden ihop när vörten i botten av bädden flödar snabbare genom kranen än vört flödar genom hela maltbäddens höjd.
med hink i hink kan man alltså se om man lakar för snabbt eller ej. ligger nivån mellan hinkarna samma som den i maltbädden så är malten i suspension och vörten flödar optimalt igenom. sjunker nivån mellan hinkarna betyder det att det finns en sugande kraft i maltbädden som packar ihop maltbädden.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Hej

Jag kör hink i hink ca 4 mm samt stekskydd, jag använder också ett vaccum rör, ett kopparrör som går igenom  falskbotten nästan ner till botten av hink "2", hör i bland att det låter i röret.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

mrpony skrev:

Tack!

Jag recirkulerar rätt mycket jag också. Blev nog ca 4 l (1 l i taget) vid förra bryggningen. Vad menar du med att du kör tre liter för att inte sätta bädden för hårt Lindh? Blir bädden för hårt packad om man recirkulerar mera eller tvärtom?

Du vill ju att bädden ska kompakta sig en del så den fungerar som ett filter och du får klar vört ut. Beroende på hur koncentrerad mäsk du har (jag kör 2.7:1 just nu) så betyder det olika mängd recirkulering. Jag kör en liter i taget och häller tillbaka på en hålslev ovanpå bädden. Klar vört och kan laka med 60% vete utan problem. Your milage may vary såklart. Du kanske behöver ta ut 2 liter 2-3 ggr för att få lagom filterfunktion. Flödeslakning är mer känsligt än satslakning här dessutom.

Jag har nu efter att ha tagit till mig era tips, kommit fram till att jag ska köra på stekskydd och vakuumrör.

Vad har du för dimensioner på ditt rör Techno?

Jag tänker att jag köper ett kopparrör med ca 1 cm ytterdiameter, sen borrar jag hål i sidorna på både falskbotten och stekskyddet, så att röret går ända ner i botten. Jag sågar också till röret så det blir en liten vinkel längst ner där luften kan komma in/ut. Sen tänker jag att röret kan gå ända upp till kanten av mäsknings/lakningskärlet, men under locket så jag kan stänga det ordentligt när jag har mäskat in..

Tänker jag rätt? Har du något som håller fast röret längst upp Techno, så det inte rör sig för mycket?

Hur lakar du Lindh? Flödes eller sats? Jag flödeslakar ju efter jag har recirkulerat några gånger. Är det något jag behöver tänka på då, men tanke på att du skrev att det var mer känsligt?

Har slutat med flödeslakning, ser ingen anledning till att köra med det. Får blank vört och hög effektivitet (97% mäskeff och 87 brygghus) med satslakning. Inga vakuumrör eller flödesmätningar mer för min del. Men som alltid, whatever floats your boat...

Nu har jag läst om satslakning i 3.5 timmar och är redo att ge det ett försök innan jag köper vakuumrör och tar sönder falskbotten och stekskydd.. Hur gör du när du satslakar Lindh? Kör du en eller två omgångar lakvatten? Jag tänker om du först mäskar med 2.7:1, kör du resten av vattnet direkt, rör om och lakar ur, eller delar du upp det i två omgångar och i så fall, vilka mängder rör det sig om då?

Det som känns logiskt för min del är, om jag t.ex skulle köra på 2.7:1 jag också:

Batch size 20 L, så jag satsar på 23.8 L pre-boil (uträknat av Beersmith och en liten gnutta erfarenhet). 5 kg malt. Mäskvatten 13.5 L med andra ord. Jag behöver därmed 10.3 L lakvatten. Jag har dock deadspace på 2.6 L i tunnan, så jag lägger till det till mäskvattnet (eller ska jag lägga till det till lakvattnet?). Sammanlagt 16.1 L mäskvatten och 15.3 L lakvatten (10.3 + 5 som sugs upp av malten). Nu till hur min hjärna tänker om lakningen: Jag delar upp 15.3 på två (typ) och börjar att hälla i 7.7 L, rör om, återcirkulerar några gånger, och lakar ur allt. Gör om samma procedur med de 7.6 L som återstår. I båda omgångarna ligger lakvattnet på ca 77 grader (eller enligt recept).

Går det lika bra att hälla på allt lakvatten på en gång, eller blir effektiviteten alldeles för låg då?
Vid vilket moment ska jag justera mängden vatten för deadspace? Vid mäskning eller lakning? Riskerar jag att mäsken blir för tunn om jag lägger till det vid mäskningen?
Ska jag laka med samma temperatur båda gångerna, eller börja med någon slags mash out / kokande vatten första gången?

Beersmith säger i ett recept jag har till min nästa brygd ska mäska med 14.21 L vatten, 66.7 grader (jag avrundar såklart dessa värden) i 60 min. Sedan satslaka i två steg. Första steget med 3.47 L och andra steget 13.22 L. Båda gångerna med 75.6 graders vatten.

Jag tycker att det låter lite skevt med endast 3.47 L vatten vid första lakningen.. Om jag kryssar ur alternativet "Use equal batch sizes" får jag i mina ögon lite mer rimliga mängder: 9.89 L första lakningen och 6.8 L andra lakningen. Jag har ingen aning om var "Use equal batch sizes" innebär. Om jag dessutom ändrar alternativet "Batch sparge using batches that fill" från 90 (default) till 100% ,då får Beersmith det till att jag ska laka med 12.89 L första gången och 3.8 L andra.. Jag hittar ingen bra info om vad dessa två alternativ innebär eller hur man ställer in dem enligt sin egna utrustning.. "Drain mash tun Before sparging" är ju urklickat per default, vilket också känns lite ologiskt..

16 Senast ändrad av Lindh (2014-05-11 06:57:03)

Jag tömmer först och sen equalbatches med 82-85c vatten så bädden sldrig överstiger 75c. Equal ger några pinnar mer än olika storlekar enligt Palmer. Har man plats för allt vatten på en gång så testa för all del, min tunna svämmar över så jag har inget val. Jag har gjort en film om hur jag brygger som säkert kan svara på en del frågor: http://lindh.olkartoteket.se/2014/04/bryggarfilm

Sen har jag skrivit en utvärdering om vad jag tycker om olika mäsk/lak-metoder: http://lindh.olkartoteket.se/2013/10/ut … akmetoder/

Det var lite det jag tänkte på, som du gör känns mest logiskt för min del. Och enligt samma logik skulle det i min värld kallas "Use equal batch sizes", men när jag har det alternativet ikryssat säger alltså Beersmith åt mig att först ta 3.47 L och sen 13.22 L.. Och det låter inte speciellt "equal". Men nu när jag testade mig fram så blev det equal / lika mängd vid första och andra lakningen när jag kryssade i "Drain mash tun Before sparging", vilket jag hade missat förut. Förstår fortfarande inte alternativet "Batch sparge using batches that fill", och en viss %. Det står "Check if using a batch sparge profile" om man för musen över texten, men jag förstår fortfarande in vad det innebär.

Ok, så det problemet löst åtminstone halvvägs, men jag skulle verkligen vilja kunna tweaka Beersmith lite mer. Mäskningstemperaturen är också ett problem. Nu vet jag ju att jag ska värma upp vattnet 10-11 grader mer än önskad mäskningstemperatur efter ett antal tester med min utrustning, med Beersmith säger att jag endast ska värma vattnet 6-7 grader mer än önskat i defaultläge. Grain och tun temperature är inställda på 22.2 grader i default. Om jag ändrar de två värdena till 20 eller 21 grader kommer jag närmare önskat resultat, men det är ett jävla pussel. Jag vill bara kunna skriva in att med MIN utrustning behöver jag i princip alltid värma mäskvattnet 10 grader över önskad temperatur. Jag vill inte hålla på att ändra grain och tun temperature, grain weight basis, water/grain ratio och bocka i och ur olika alternativ för att Beersmith automatiskt ska räkna ut temperaturen åt mig..

Men jag antar att när jag väl har lyckats tweaka den precis efter mina önskemål, så behöver jag inte röra det igen..

Det här med water/grain ratio.. Jag fattar verkligen inte hur Beersmith funkar där. Det är väl vida känt att man ligger på allt mellan 2.5-3.5 L vatten per kg malt beroende på hur man vill ha sin öl. Men på det förinställda alternativet "Single infusion, light body, batch sparge" är det inställt på 1.666 l/kg malt. På "Single infusion, fullbody, batch sparge" är det inställt på 1.820 l/kg. Det låter ju bara galet. Om jag ändrar värdet till t.ex 2.7 l/kg ändras också mäskvattentemperaturen (infusion temperature, alltså innan man blandat med malten) från ca 10 grader över step temperature till 6 grader över.

Nu blev det här plötsligt en tråd om Beersmith, men så får det väl bli! smile
Jag ska sätta mig och klia mig lite mer i huvudet nu..

Lite OT. Lindh läste din blogg o undra om du vill ha en klarare vört med BIAB. Varför recirkulerar du inte den då ? smile
Jag kör BIAB o efter mäsken lägger jag påsen i en stor sil över en hink  o silar igenom 1-2 ggr sedan lakar och får riktigt klar vört och hög effektivitet. Kanske inte 93% men ändå hög.

Nu förstår jag hur som helst "Batch sparging using batches that fill __%"; det handlade ju om hur mycket vätska man vill/kan ha i sitt mäsk- och lakkärl. Så vid 100% kan man fylla sitt kärl upp till kanten med lakvattnet och vid 50% endast till hälften.. Tycker bara att det är en rätt klurig formulering.

20 Senast ändrad av Lindh (2014-05-11 17:45:03)

entombed skrev:

Lite OT. Lindh läste din blogg o undra om du vill ha en klarare vört med BIAB. Varför recirkulerar du inte den då ? smile
Jag kör BIAB o efter mäsken lägger jag påsen i en stor sil över en hink  o silar igenom 1-2 ggr sedan lakar och får riktigt klar vört och hög effektivitet. Kanske inte 93% men ändå hög.

Jag slutade med biab för jag fick mycket skräp i kastrullen men framförallt inte fick ut så mycket öl i slutändan. Vi ha 40l efter kok och har bara 50l-kastrull. Att köra maxibiab känns mer slabbigt och minst lika många steg som satslakning. Sen tappade jag 3-4 grader på en timme mäskning i biabkastrull trots dubbelisolering. Det går att vinna många sm-medaljer med biab (Weinkeller) dvs man kan göra geymt bra öl, men det passar inte mig som metod. En del gillar att brygga öl i en  stor tepåse, en del vill ha ett system som liknar en rymdfärja med pumpar piddar och paneler. Jag är nånstans mittemellan då jag uppskattar hantverket, repeterbarhet inom effektivitet, möjligheten att kunna göra riktigt starka öl utan dme eller mindre batch och utan svårt tunga lyft. Att brygga 40 liter 10%ig öl med biab kräver en stadig påse...
Jag är inte på jakt efter någon supereffektivitet men över 75% tycker jag är rimligt (låg runt 73% med biab). Att jag nu har 87% är ingen fjäder i hatten, att ölen är god i glaset är det jag brinner för.

mrpony skrev:

Det här med water/grain ratio.. Jag fattar verkligen inte hur Beersmith funkar där. Det är väl vida känt att man ligger på allt mellan 2.5-3.5 L vatten per kg malt beroende på hur man vill ha sin öl. Men på det förinställda alternativet "Single infusion, light body, batch sparge" är det inställt på 1.666 l/kg malt. På "Single infusion, fullbody, batch sparge" är det inställt på 1.820 l/kg. Det låter ju bara galet. Om jag ändrar värdet till t.ex 2.7 l/kg ändras också mäskvattentemperaturen (infusion temperature, alltså innan man blandat med malten) från ca 10 grader över step temperature till 6 grader över.

Nu blev det här plötsligt en tråd om Beersmith, men så får det väl bli! smile
Jag ska sätta mig och klia mig lite mer i huvudet nu..

Du kan editera mäskprofilen så du får en som passar dig bättre angående l/kg. Jag har runt 19c där mäsktunnan står men malten har jag i boden som pendlar mellan 6c på vintern och 20 på sommaren så där får jag ändra om jag vill att beersmith ska räkna ut exakt temp. Men nu när jag kan min utrustning så vet jag att 10c över är lite mer än jag behöver så jag kör på det och sen vispar i lite kallvatten (1 liter brukar räcka) så hamnar jag alltid rätt i temp.

Jo, det är ju självklart lite av ett lyxproblem. Jag vet ju att jag ska ligga på 10-11 grader över och eventuellt justera ner med kallvatten. Men det skulle vara kul om det stod så i programmet också, perfektionist som jag är.

Har försökt en massa nu men inget funkar perfekt, och ibland får jag "ljuga" för att komma närmare önskat resultat. Om jag sänker malttemperaturen till 5 grader eller sänker vatten/malt-ration så kommer jag lite närmare. Samma sak om jag klickar i Adjust Temp for Equip eller klickar ur Adjust Mash Vol for Deadspace, en aning bättre alltså.. Jag frågar igen angående det också, eftersom jag är lite trög i huvudet: Ska jag lägga till min deadspace till mäskvattnet eller lakvattnet eller inget dera? Jag har 2.6 L under falskbotten..

Jag kanske bara ska ge upp och ta det som det är? Det är ju inte svårt att tänka "värm 14.6 L vatten till 77 grader om du siktar på 67 grader" fast det står "Add 14.62 L of water at 73.0 C" i Beersmith.. Det viktiga är ju att jag känner min utrustning och vet hur mycket vatten jag ska mäska, respektive laka med..

Jag gör precis så. Bs säger en viss mängd med viss temp, jag tar den mängen (efter att ha trimmat in alla värden med boiloff, deadspace mm) men med 10c över. Blir bra öl ;-)

E de inte så att i Beersmiths beräkningsmodell så ingår inte bara "temperaturen" för malten och mäskkärlet. Jag skriver "" för det är inte självklart enkelt att mäta "rätt" temp på mäskkärlet vägg.
Man kan ju börja med att utgår från rummets temp, iaf om det stått där en stund.
Det är väl så jag gjort hittills.. För malten har jag stuckit ner termometern i den och för mäskkärlet har jag antagit rummet lufttemp.

Men dessutom ingår "mash tun specific heat". Jag tolkar det som som en absorbsions-koefficent och BS föreslår några olika beroende på materialet.
Jag har själv använt koeffecienten för aluminium (BIAB) eller plast (min nuvarande kylväska i plast) utan att fundera mer på det.
Det handlar väl om hur mycket värmeenergi kärlet suger åt sig, precis som malten gör. Jag skulle först testa att ändra det värdet och se om värdet för "strike temp" ger bättre träff.

Annars är det en bra metod som Lindh alldeles nyss skrev att lägga på några grader mer än nödvändigt o strax är man nere på rätt temp.
Lättar att låta vattnets temp kylas av lite än att hamna för lågt.
Då vet man iaf att man har någolunda jämnvikt i kärlet och då återstår bara "nerkylningen" från malten.

Jag gjorde nyligen min första batchlakning och fick konstiga teoretiska värden tills jag upptäckte att just "Adjust Mash Vol for Deadspace" och "Drain mash tun Before sparging" inte var valda. Sen stämde det lite bättre.
Sen att jag märkte att just min kylbox inte hade den bästa av isoleringar va en annan sak. Men jag träffade iaf mäsktemp med en halv grad för högt (efter någon minuts rörande för att lösa upp ev klumpar).

Stefan

Lindh, då kör jag så också till BS har fixat till den "buggen" (om de nu någonsin kommer att göra det)! smile

Broderblues, jag har pillat och testat med alla värden jag har hittat och har inte hittat något jag kan ändra på så det blir mer korrekta reslutat utan att behöva ljuga.. Om man ändrar mash tun specific heat (jag har testat allt från 0.0 till 1.0) blir det bara marginella skillnader. Det är ju som sagt inte speciellt svårt att tänka om, det är bara ett lyxproblem jag skulle vilja få undanröjt.