Risk för infektion med färska kryddor? Skum?

Hej!

Bryggde en IPA strax innan jul. Allt gick som planerat fram tills primen, då jag fick för mig, att efter ha kokat och kylt sockerlösningen, pressa i en skvätt färsk ingefärajuice. Blandade sedan detta med ölet och flasktappade. Finns det risk för infektion? Hur påverkas ölet av en färsk råvara? Alkoholstyrkan landade på 9,5%. Ölet har nu legat på flaska ca 4 veckor och smakar bra än så länge, dock med mer ginger ale karaktär än vad jag väntat mig. 

Passar på att slänga med en fråga kring skum…

Bryggde min första öl (en Pale Ale) i början av 2013, min andra (IPAn med färsk ingefära) nu i julas.
Båda har blivit bra, dock saknar jag det goda skummet som man ibland får vid upphällning i glas.
Vad är det som påverkar om en öl skummar mycket eller inte alls?
Är det råvarorna eller är det bryggmetoden?

Tack!

/J

Sv: Risk för infektion med färska kryddor? Skum?

Oroa dig inte för infektion så länge det smakar bra. En IPA ska du ju ändå dricka ung och vid 9,5 pocent ska det till något rätt härdigt för att göra någon skillnad på ditt öl. Under hembryggningsförhållanden får man ju alltid med sig lite andra organismer men man håller de stången med gott om frisk öljäst etc.

Det finns avhandlingar skrivna bara om skum, men i korthet; Skummet påverkas både av ingridienser och förfarande. Man kan till exempel ha lite vetemalt för att bättra på skummet. Man brukar också säga att det är viktigt att hålla fettrester och rester av diskmedel borta från bryggningen och att du har ett rent glas, det får inte vara flottigt eller ha "skräp" på insidan. Så kolla med ett väl rengjort glas (du kan se på ett rent glas att vattnet inte fäster som droppar på det när det rinner av utan att det rinner av i stora sjok), häll med lite fart ner i glaset. Får du ändå inget skum eller dålig stabilitet kan du ju kontrollera att inget fett eller diskmedel finns i din process och tillsätta tex vetemalt.

Tank på att just duppelipor brukar kunna ha lite dåligt skum. Hög alkoholhalt anses bidra till dåligt skum även om det kanske inte finns något rakt samband mellan just alkohol och dåligt skum

Känns bra att höra! Så du tycker en IPA smakar bäst ung? Jag som hade tänkt suga på den ett tag ett tag till.

Får prova både med vetemalt och väl sköljda redskap nästa gång.
Finns det andra maltsorter som ger bättre skum?
Skiljer sig skum/mängd skum i glaset beroende på om ölet har legat på fat eller flaska?

Tack!

Du ska ju dricka din öl när du tycker att den är som godast. Men anledningen till att jag säger att den ska drickas ung är att jag antar att din IPA med 9,5 procent är åt det dunderhumliga westcoast-stuket. Humlesmakerna tenderar att falla ur med tiden samtidigt som ölet oxiderar och eventuellt också får mer och mer drag av vilda kusar. Det kan vara så att den tjänar på att stå några veckor för att runda av de mest gröna smakerna, men blir det månader brukar man förlora på det. Varför ha in en massa humle vid bryggningen om man ändå lagrar bort den? En väldigt stark IPA kanske har en del smaker av stressad jäst som man vill "lagra" bort men då är det nog bättre att kolla igenom jästen och jäsningen och brygga igen; rätt mängd frisk jäst vid rätt temp.

Maltsorter som ger skum får du läsa och prova dig fram. Pilsnermalt brukar för mig ge ett bra skum som varar, men det får jag med pale ale-mat och vetemalt också, så...
Det kan skilja sig mellan fat och flaska eftersom kolsyran är en stor faktor samt också hur du häller upp ölet. Men jobba med renlighet och därefter receptformulering så tror jag du får till det både på fat och flaska.

5 Senast ändrad av Techno (2014-01-11 01:42:00)

Extatiskt Rasande skrev:

Du ska ju dricka din öl när du tycker att den är som godast. Men anledningen till att jag säger att den ska drickas ung är att jag antar att din IPA med 9,5 procent är åt det dunderhumliga westcoast-stuket. Humlesmakerna tenderar att falla ur med tiden samtidigt som ölet oxiderar och eventuellt också får mer och mer drag av vilda kusar. Det kan vara så att den tjänar på att stå några veckor för att runda av de mest gröna smakerna, men blir det månader brukar man förlora på det. Varför ha in en massa humle vid bryggningen om man ändå lagrar bort den? En väldigt stark IPA kanske har en del smaker av stressad jäst som man vill "lagra" bort men då är det nog bättre att kolla igenom jästen och jäsningen och brygga igen; rätt mängd frisk jäst vid rätt temp.

Maltsorter som ger skum får du läsa och prova dig fram. Pilsnermalt brukar för mig ge ett bra skum som varar, men det får jag med pale ale-mat och vetemalt också, så...
Det kan skilja sig mellan fat och flaska eftersom kolsyran är en stor faktor samt också hur du häller upp ölet. Men jobba med renlighet och därefter receptformulering så tror jag du får till det både på fat och flaska.

Hej

Det ligger mycket i det, en IMPERIAL IPA med ett IBU på +100 samt mellan 8-10 % ABV anses ju oftast som bäst färska, sedan så kan man ju diskutera hur länge en sak är färsk, men säj att en DIPA smakar som bäst mellan 6-12 veckor efter flaskning, tycker jag, andra tycker annorlunda

Skum får jag numera bara när jag brygger Lager/Pilsner, mina senaste veteöl dom senaste åren har ett mycket dåligt skum,

P.S. För att få ett bra skum så måste man på något sätt få ordning på proteinerna, men med dagens allt bättre modifiering av malten så blir skummet allt sämre, Vill ha 50 tals malten, en ordentlig proteinrast på den och jag vore "skummande " glad

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

johanb skrev:

Så du tycker en IPA smakar bäst ung?

Det tycker nog en överväldigande majoritet av ölnördar och hembryggare. Sedan kan det skilja lite på hur ung man tycker den ska drickas där en del är mer extrema än andra.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/