Extatiskt Rasande skrev:Du ska ju dricka din öl när du tycker att den är som godast. Men anledningen till att jag säger att den ska drickas ung är att jag antar att din IPA med 9,5 procent är åt det dunderhumliga westcoast-stuket. Humlesmakerna tenderar att falla ur med tiden samtidigt som ölet oxiderar och eventuellt också får mer och mer drag av vilda kusar. Det kan vara så att den tjänar på att stå några veckor för att runda av de mest gröna smakerna, men blir det månader brukar man förlora på det. Varför ha in en massa humle vid bryggningen om man ändå lagrar bort den? En väldigt stark IPA kanske har en del smaker av stressad jäst som man vill "lagra" bort men då är det nog bättre att kolla igenom jästen och jäsningen och brygga igen; rätt mängd frisk jäst vid rätt temp.
Maltsorter som ger skum får du läsa och prova dig fram. Pilsnermalt brukar för mig ge ett bra skum som varar, men det får jag med pale ale-mat och vetemalt också, så...
Det kan skilja sig mellan fat och flaska eftersom kolsyran är en stor faktor samt också hur du häller upp ölet. Men jobba med renlighet och därefter receptformulering så tror jag du får till det både på fat och flaska.
Hej
Det ligger mycket i det, en IMPERIAL IPA med ett IBU på +100 samt mellan 8-10 % ABV anses ju oftast som bäst färska, sedan så kan man ju diskutera hur länge en sak är färsk, men säj att en DIPA smakar som bäst mellan 6-12 veckor efter flaskning, tycker jag, andra tycker annorlunda
Skum får jag numera bara när jag brygger Lager/Pilsner, mina senaste veteöl dom senaste åren har ett mycket dåligt skum,
P.S. För att få ett bra skum så måste man på något sätt få ordning på proteinerna, men med dagens allt bättre modifiering av malten så blir skummet allt sämre, Vill ha 50 tals malten, en ordentlig proteinrast på den och jag vore "skummande " glad
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20