Ska jag köpa en Braumeister direkt?
Hej!
Jag är väldigt ny på det här med att brygga öl. Jag har bryggt två av Lilla Köksbryggeriets recept samt två stycken helmaltsbryggningar. Jag tycker att det är kul och resultatet av Lilla Köksbryggeriet blev över förväntan så nu läser jag så mycket som jag hinner.
Jag har ej hunnit testa helmaltsbryggningarna ännu men jag tror ej att de blir så bra p.g.a. lite strul med lakningen.
Hur som helst, jag har insett att det är ungefär lika mycket arbete och ej speciellt mycket mer pengar att göra större matchar men då kommer ju alla funderingar kring utrustning upp....och den snåle brukar köpa två gånger.
Därför vill jag gärna ha lite hjälp och åsikter från er mer erfarna bryggare. Kommer jag att bli nöjd/nöja mig med Biltema/Patina kastrull, hemmagjort lakkärl mm eller kommer jag vilja köpa en Braumeister om något år ändå??? I så fall är det ju lika bra att köpa en på en gång, hoppa över steget med kastruller och egna lakkärl mm.
Det verkar ju som att resultatet kan bli väldigt bra med kastruller mm men det är lite mer strul, ej lika repeterbara resultat mm
Fungerar det att ha en Braumeister typ i förrådet och sedan ta fram den och brygga i köket? Storleksmässigt verkar det fungera, eller? Hur är det med ventilation, dofter mm?
Tacksam för hjälp och råd