Ska jag köpa en Braumeister direkt?

Hej!

Jag är väldigt ny på det här med att brygga öl. Jag har bryggt två av Lilla Köksbryggeriets recept samt två stycken helmaltsbryggningar. Jag tycker att det är kul och resultatet av Lilla Köksbryggeriet blev över förväntan så nu läser jag så mycket som jag hinner.

Jag har ej hunnit testa helmaltsbryggningarna ännu men jag tror ej att de blir så bra p.g.a. lite strul med lakningen.

Hur som helst, jag har insett att det är ungefär lika mycket arbete och ej speciellt mycket mer pengar att göra större matchar men då kommer ju alla funderingar kring utrustning upp....och den snåle brukar köpa två gånger.

Därför vill jag gärna ha lite hjälp och åsikter från er mer erfarna bryggare. Kommer jag att bli nöjd/nöja mig med Biltema/Patina kastrull, hemmagjort lakkärl mm eller kommer jag vilja köpa en Braumeister om något år ändå??? I så fall är det ju lika bra att köpa en på en gång, hoppa över steget med kastruller och egna lakkärl mm.

Det verkar ju som att resultatet kan bli väldigt bra med kastruller mm men det är lite mer strul, ej lika repeterbara resultat mm

Fungerar det att ha en Braumeister typ i förrådet och sedan ta fram den och brygga i köket? Storleksmässigt verkar det fungera, eller? Hur är det med ventilation, dofter mm?

Tacksam för hjälp och råd

Sv: Ska jag köpa en Braumeister direkt?

Extremt svårt att svara på rakt av. Hur stora batcher tänker du brygga? Kommer du brygga själv? Vilka stilar tror du att du kommer brygga?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Extremt svår fråga. Beror nog från person till person. Vi känner ju inte dig.

Själv har jag 3 bryggningar i bagaget och ska snart genomföra en fjärde, visst vore det kul med BM, men inte för dom pengarna (idag iaf), men det beror ju säkert på vilken ekonomi man har. Mitt mål med min bryggning idag är att jag är nöjd om jag kan brygga 6 ggr om året samt att jag ständigt utvecklas. Det kan jag göra med den utrustningen jag har idag. En sak jag lärt mig på bryggningar är att det är lätt att göra öl som smakar ok, det är svårt att göra öl i världklass. Visst underlättar det om man har bra utrustning, samtidigt finns det dom som brygger jättebra öl på enkel utrustning. Omnipollos testbryggeri är ju kylväska och patina vad jag vet. Väldigt enkel utrustning. Men dom lyckas ju göra väldigt bra öl ändå.

Idag är min största kastrull 10l och det är för litet... planen är väl att brygga ca 20L batcher

Jag gillar många olika typer av öl men främst blir det nog Pale Ale och IPA som jag kommer att brygga. Jag är ju en nyfiken person så jag provar gärna att brygga andra typer

"...den snåle brukar köpa två gånger" wink!
Så sant som det är sagt, och jag är väl snål, då big_smile
Men det finns en annan aspekt och det är "kan själv"-grejen, som många tycker är lite rolig, att bygga egna lösningar.
En BM är ju lite som en bakmaskin i vissas ögon...

Braumeistern är en superfin maskin för den som vill/har råd, även Camurrin som MaltMagnus säljer verkar väldigt gedigen.
Själv har jag hela tiden känt att jag intresserar mig för alla detaljer i bryggningen och hur de påverkar slutresultatet. Jag utesluter inte en Braumeiser någon gång i min framtid men jag tror inte att mina öl kommer smaka bättre. När man väl lärt sig mäska/laka/koka, vilket är de lättare bitarna av ölbryggning och det som Braumeistern underlättar, så återstår kontrollerad jäsning, ökad renlighet, vattenbehandling och inte minst receptformulering för att få till det där lilla extra. Repeterbarhet har man om man är noggrann med att anteckna vilket gäller oavsett bryggutrustning så det tycker jag inte är ett argument. Det som jag tycker begränsar bryggaren med Braumeistern är mängden malt den hanterar, ca 6kg, en begränsning som gör att Henok@Omnipollo inte kör med den eftersom han ofta gör väldigt starka öl.
Att dra in Biltema-kastrullen i jämförelse tycker jag blir lite skevt men en Patinakastull med en vettig värmekälla känns mer rättvist.
För min del så tar det kanske en kvart mer att göra 40 liter öl mot 20 och är det en öl som inte har stora mängder humle i sig så blir prisskillnaden försumbar mot det antal timmar man lägger ner på en bryggning. Men man har alltid en begränsning någonstans i bryggkedjan och för min del just nu är det antalet fat jag har. Jag gillar flexibiliteten att kunna brygga 20 eller 40 liter, något som även går på stora Braumeistern men då måste man köpa ett kortare maltrör för en tusing...
Om den passar dig eller inte är svårt att avgöra och kokar nog i slutändan ner i priset. Du kan göra grymt bra öl med en kastrull och en biabpåse (se på Weinkeller som vunnit många medaljer i SM) och det behöver inte kosta mer än 500kr. Ett sista argument på plussidan är att det är väldigt bra andrahandsvärde på Braumeistern, plus att den är vacker smile

Jag har i stort sett bara erfarenhet av biltema-kastrullen men har varit med och bryggt i en Braumeister och det var himla smidigt. Det enda jag kände var bättre med min biltema var humlingstiderna. När jag humlar tar jag upp påsarna vid flameout vilket känns bättre i min värld.

Har du pengarna tror jag nästan du bör ta Braumeistern. Den gör det enklare att brygga och iom det misstänker jag att man får bättre rutin på det hela vilket i slutändan innebär en bättre produkt. Sen kan man iofs argumentera för att om man köper en biltema-kastrull och brygger för mellanskillnanden så får man ganska mycket öl och rutin på det med. Braumeistern känns ovanligt "färdig" och genomtänkt. Inga designmissar att åtgärda. Det är bara att koppla in sladden och börja brygga ungefär.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

8 Senast ändrad av aenima (2014-01-07 09:29:50)

Vi har ca 20 bryggningar under bältet nu. Kör med Platina kastrull på 36 liter och induktionshäll. Vi har bryggt många olika öl av olika styrkor. Braumeistern största brist är begränsningen i maltmängd, dvs vill du göra ett starkare öl en mängden malt tillåter, får du brygga en mindre sats öl. För vår del är inte en Braumeister aktuellt och kommer troligtvis aldrig vara det heller, delvis pga priset och maltmängdsbegränsningen.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Jag föreslår också en stor (och rejäl) kastrulloch, induktionsplatta och BIAB. Det är en relativt liten investering jämfört med en BM. Vill du senare uppgradera till en BM så är andrahandsvärdet på en bra kastrull nog ganska högt med. En BM är ju väldigt mycket pengar och även om det skulle vara riktigt smidigt att ha skulle jag personligen om jag skulle uppgradera mitt bryggeri som det ser ut nu, investera i en jäskyl med temp kontroll och fatanläggning istället för dom pengarna.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hej.

Jag började helmltsbrygga 2008 med en Nimbus 270RS ( http://shop.lundteknik.dk/product_info. … s_id=12976 ) och det fungerade bra, men nu i slutet av 2013 tyckte jag att jag ville utöka bryggvolymen för varje batch och då köpte jag en BM50L. Den är gedigen och bra, men den ända dåliga sidan är att det är lite opedagogiskt förklarat med menyerna vid programering inför bryggning, maltens krossningsgrad och maltvolymsbegränsningen. De skriver att malten ska vara grovt krossad, och det ger dig som bryggare utrymme för egen tolkning, jag har provat brygga med krossningen (torr malt) 1,4mm 1,45mm 1,3mm och jag ska även prova 1,2mm. Det bästa resultat jag fått är med 1,3mm. Med en BM50 så får man ta hänsyn till att maltpipan väger mycket när man ska lyfta upp den, så det blir lite smygfys också. Annars är det bara att ladda, programera och köra. Min Nimbus 270RS är nu tillgänglig för den som vill ta över den mot en ekonomisk ersättning.
/Erik

Helmaltsfrälst bryggare med ordspråket: var dag är början på en ny möjlighet!