megen skrev:Blev lite panikjäsning av cider idag då jag oförberett fick hem lite must. Hade som tur var en stor förkultur av lagerjäst som jag snodde lite av. Jag börjar med att jäsa cidern lite varmare än jag tänkt med lagerölet. Någon som jäst cider med lagerjäst?
Ja, det fungerar bra. Tänk bara på att extra jästnäring kan behövas eftersom musten är ganska fattig på ämnen som främjar jästens tillväxt jämfört med öl. Lagerjästen uppför sig ungefär som i öl, dvs framhäver råvarorna och du får en trevlig äpplesmak i cidern så länge du håller tempen nere och håller jästen nöjd.
Cider brukar ta längre tid på sig att jäsa än öl och det kan vara vettigt att följa rekommendationen att toppa upp damejeanne eller liknande jäskärl. Förslagsvis gör man det efter den största delen av jäsningen är över med pastöriserad eller försvavlad must i samband med omtappning. Man kan sedan låta den jäsa ut helt och hållet och bulklagras några månader på samma syretäta kärl för att sedan smakkorrigeras vid flaskning, eklagras etc.
Jag tycker de flesta normalstarka och torra cider jag jäst (5-6,5%) smakar som bäst efter sex månader och upp till ett år, sen minskar fräschören och fruktigheten något och smaken går mer åt det vinösa hållet. Vill jag ha en cider sötare än den är på flaskan sötar jag helst direkt i glaset, tex med suketter, sockerlag, sött vin eller varför inte äpplemust?
I år blev det tre satser cider och en sats äpplevin:
1. Äpplevin med nyponskal och vita vinbär. Oechsle runt 95 och baserat på svavlad råmust från Maglema och Filippa. Satsar på ett halvtorrt vin runt 13% som kan drickas inom ett år och använde därför Lalvin 71B-1122 till jäsningen.
2. Cider med samma must som ovan fast med 1g tannin/10l och en sweet cider noname jäst.
3. Cider med WLP007 jäst i övrigt enbart svavlad råmust enligt ovan.
4. Cider med Brettanomyces Bruxellensis "smittade" ekkuber applicerade på svavlad råmust.
Råd jag kan ge är att inte jäsa för varmt och använda extra jästnäring för att få en så naturligt smakande cider som möjligt. Använder man jäst med för mycket karaktär eller jäser för varmt >20C så når man kanske inte ett helt optimalt resultat. Cidern blir också ofta bättre om man tillför kärva äpplen eller annan frukt/bär/ tillsats som ger lite tanniner. Cidern kan upplevas lite platt, syrlig, jästig och ointressant annars. Tannin på burk funkar men vildäpplen eller annan kärv äpplesort är bättre. Slånbär, svarta vinbär, nypon kan vara ett alternativ om man inte är för petig med färgen. Ek kan också ge intressant karaktär.