Årets cider

Är det fler som är igång med årets cider? Vore kul och intressant att höra om er mustning och jäsning till cider.

Själv har jag för första gången gett mig in på cider. Efter intensiv mustning i helgen står nu 30 liter på jäsning till cider. (Totalt pressades 250 liter på en sådan här: http://www.p-lindberg.se/p/fruktpress.aspx)

Tre olika batcher bubblar nu i källarens 15 grader, en med US-05, en med lalvin 118 en med red star champagnejäst. Allt på must av gravensteiner, james grieve, aroma, belle boskoop och vildäpplen.  En pastöriserades också.

Jäsningen känns inte så intensiv som vid öl, ska det vara så? Och hur gör ni med råden från ciderböcker: att fylla upp jäskärlet till toppen vid slutet av jäsningen för att skydda mot infektion? Jag tänker mig bara att flaskfylla efter tre veckor då jäsningen borde vara klar men cidern ännu inte borde stått "oskyddad" allt för länge, om ens något.

Nu bara en lång väntan tills provsmakning, kanske till nyår...

Sv: Årets cider

Jajjamen, står 20L äpple och 20L päron och jäser i 19C i lugn och ro och tänkte låta det ta sin tid.. wink

Äpplemusten: OG: 1.055
Pärdondito: OG: 1.065

karlsoskar skrev:

Och hur gör ni med råden från ciderböcker: att fylla upp jäskärlet till toppen vid slutet av jäsningen för att skydda mot infektion? Jag tänker mig bara att flaskfylla efter tre veckor då jäsningen borde vara klar men cidern ännu inte borde stått "oskyddad" allt för länge, om ens något.

Nu bara en lång väntan tills provsmakning, kanske till nyår...

Nu är väl inte jag rätt person att duellera med det skrivna ordet. Men fylla upp till toppen mad vad? Vatten, äppelmust? Det är ju redan skyddat med vattenlåset och koldioxidtäcket. Öppnar man och tömmer i mer så ökar du risken för infektion anser jag.
Låt det jäsa ut som du tänkt och tappa som planerat. Tre veckor borde räcka men jag har inte direkt någon erfarenhet av cider. Men du lär väl märka när det är fördigjäst.
Lycka till

Återkom gärna hur äppelcidern (Perryn) blev Rocketman, med så högt OG borde det bli en hög alkoholhalt. Vilken jäst valde du och varför?

OG landade på 1052 i min cider, tillsatte varken vinsysra eller svavlade, får väl utvärdera efterhand.

I "Ciderboken" och i råd av andra cidertillverkare har jag förstått att man efter 1-2 veckor ska fylla upp jäskärlet med pastöriserad must som legat i frysen sedan mustningstillfället. Musten innehåller ju allt spännande man kan tänka sig då den inte är pastöriserad eller svavlad. Men jag kommer att göra som du föreslår Megen, får väl återkomma om jag har lyckats göra 30 liter äppelcidervinäger...

karlsoskar skrev:

Återkom gärna hur äppelcidern (Perryn) blev Rocketman, med så högt OG borde det bli en hög alkoholhalt. Vilken jäst valde du och varför?

Valde Red Star Cote des Blancs vinjäst (från humle.se), hade läst en del om den
och denna gång så tänkte jag låta jäsningen ta sin tid och förska jäsa under 20C
hela tiden. I år jämnfört mot tidigare så var jag _extremt_ renlig det kan bli bättre
än tidigare eller inte.. Någon skada borde det inte ha wink Jag tog samma jäst till
båda.

// R

Hej
Helt ny i detta forum, men jag tänkte inleda med att hänga på den här tråden med en beskrivning hur jag gjort årets cider. Förutom några tidigare katastrofala försök, som nog inte lämpar sig i ett sådant här proffsigt forum wink så är det andra året jag gör cider. Förra året fick jag hjälp med att få fram must från egen frukt och dessutom lite tips coh hjälp med att komma igång. Den gudadryck vi då fick fram gav mersmak. Snälla och vänliga människor gav mig dessutom en fruktkross och en press när jag fyllde jämt senast, så i år skulle det göras cider i mängder. Det visade sig dock tidigt att fruktskörden här bara skulle bli en liten bråkdel av vad vi normalt får, men även här fick vi hjälp av snälla människor som lät oss palla deras frukt. Vi fick ihop ca 50 liter must som vi delade upp i tre batcher. Första 25 l gick i en stor damejeanne, nästa 10 l i en mindre och resten gick till frysen. Musten höll ca OG 1040  och sötades med honung till 1075. Att vi använder honung är helt enkelt på grund av att vi har en egen biodling och massor av honung över från sommarens skörd. Det är kanske ett vågspel att använda honung istället för socker, men det brukar funka jättebra att söta bär med det, så varför inte prova! Till den stora satsen använde jag Edelmans champangejäst (använde det förra året också, och det visade sig fungera bra) för att få helt utjäst, torr cider. Till den mindre satsen tillsatte jag en ciderjäst som jag tror hette Saccbarom cervisie (tappat bort förpackningen men gjort denna notering i mina anteckningar). Första veckan fick detta stå i pannrummet i ca 22C, men har nu ställts lite svalare i arbetsrummet. Jäsningen i den lilla satsen har varit nästan oroväckande stor. Nu har den dock lugnat ner sig en aning och verkar mer normal. Vet dock inte riktigt vad man ska ha förvänta sig? Frekvensen på "pluppandet" liknar nu mer det jag känner igen från förra året.

Apropå frågan från karlsoskar: Så småningom räknar jag med att tappa om minst 2 gånger, och vid varje tillfälle fylla på med en eller ett par liter ny must (av den som nu är i frysen). Det var det rådet vi fick förra året. Skulle nog inte fylla med något annat än ren must.

Tjena
Snart står 60-70 liter must på jäsning, allt har gått igenom en centrifug. Skönt terapijobb med mycket rengörning emellan varven smile

Har ni jobbat med att justera pH i er must till vad jag förstår intervallet 3.6-4.2 för att få en så bra grundförutsättning som möjligt. Detta året tänkte jag se om det påverkar resultatet hur som helst
Lite lättläst info:
http://www.lovebrewing.co.uk/guides/cid … made-easy/

Sen är jag lite kluven till sötning men kommer göra tre batcher cider där iaf någon kommer att sötas med saccharin eller stevia, väntar nåt år innan jag börjar med "keeving" som visst är det mer genuina tillvägagångssättet även om visst saccharin enl. brittisk standard är godkänd för "riktig" cider och använts i 100 år.

De jäster jag använder är WLP775 english cider yeast men även klassiska US05 som jag tyckte gav en bra intressant smak förra året.

Äpplen blir i princip bara en sort, Gallaway som ska vara hyfsat cideräpple men kommer även ta in lite vildäpplen för lite  mer tanniner.

Utöver detta står även en graff på jäsning just nu, 50/50 blandning av must och en vört på ren pilsnermalt mäskad på 68 grader för att få hyfsad restsötma.

Kul det här! Snart dags för en ciderträff bland alla ölträffar kanske! Denna dryck har varit undanskymd alltför länge pga Kopparbergs hemska framfart!

Har också kört äpplena i råsaftcentrifug. I år kärnade jag ur innan, för att få bort bäskan. Tidsödande,
Men råmusten smakar bättre.
Värmde upp till 80 grader, kylde och ner i jäshinken. Mätte till 1055.
Testar Vintner's Choice 4766 Activator från humlegården. Bubblar nu fint och får väl stå i tre veckor innan flasktappning.

Är det någon som har bra erfarenhet av att göra "söt" cider dvs stanna jästen med vinsvavla någonstans kring 1010?
Min plan är att jäsa ut, söta med 8g socker/liter och tappa på flaska. Sedan kan man blanda med sockerlag när man dricker sin cider.

Imponerande med 70 liter i råsaftcentrifug! Vad innebär "keeving" Jassclaes? Galloway skulle kanske vara något att plantera i trädgården. Sist blev det tre ingrid marie som spaljé-projekt mot parkeringen här hemma. Och styr du upp en ciderträff kommer jag gärna.

För mig som är nybörjare: när räknar ni andra med att kunna dricka cidern?

Min cider tycker jag inte är bra förrän till nästa sommar, förra årets tycker jag faktiskt har rundat till sig först nu.

Keeving är jag egentligen inte särskilt påläst om men handlar vad jag förstår om att låta musten stå kallt (finns visst ämnen du kan tillsätta för att påskynda processen) så att pektinet skapar nån form av övre skikt där även mycket av jästen håller till, sen tappar man det undre lagret som då inte har tillräckligt med jäst men även näring för jästen att föröka sig för att fullt fermentera och du får en restsötma för en cider utan att tillsätta någon sötma. Har aldrig provat detta och känns inte riktigt stabilt för en hobbybryggare att få till en bra nivå wink

Blev lite panikjäsning av cider idag då jag oförberett fick hem lite must. Hade som tur var en stor förkultur av lagerjäst som jag snodde lite av. Jag börjar med att jäsa cidern lite varmare än jag tänkt med lagerölet. Någon som jäst cider med lagerjäst?

Hej!

Ny på forumet och på bryggning, men efter att tyckt illa om slöseriet att köra alla äpplen till skogen och insett att man inte kan göra hur mycket mos, kakor och annat av äpplen så blev det premiär för cidertillverkning i år.

Har mustat ca 45 liter för 5 kr liter här i Södra Dalarna. 25 liter för vanlig cider, 10 liter med hallon i enligt recept i ciderboken och resterande 10 för pastörisering till barndricka. 90% Åkerö och resterande Cox Pomona.

Mitt nybörjarmisstag var att blanda i jästen, Wyeast 4766, i musten mer eller mindre direkt när den kom hem. Temp låg då på max 10 grader C. OC korrigerat till 1055. Dessutom hade snålheten gjort att jag bara beställt ett paket och fördelade det mellan cidern och halloncidern. Resultatet är att halloncidern kommit igång ok, men inte den vanliga. Båda ställdes i 20 grader golvvärme. Då 4766 är slut hos humle för tillfället så tänker jag mig att pröva ha i Red Star Champangejäst för att få fart på jäsningen.

Jäsningen sattes igång den 6 okt.

Vad tror ni om det?

megen skrev:

Blev lite panikjäsning av cider idag då jag oförberett fick hem lite must. Hade som tur var en stor förkultur av lagerjäst som jag snodde lite av. Jag börjar med att jäsa cidern lite varmare än jag tänkt med lagerölet. Någon som jäst cider med lagerjäst?

Ja, det fungerar bra. Tänk bara på att extra jästnäring kan behövas eftersom musten är ganska fattig på ämnen som främjar jästens tillväxt jämfört med öl. Lagerjästen uppför sig ungefär som i öl, dvs framhäver råvarorna och du får en trevlig äpplesmak i cidern så länge du håller tempen nere och håller jästen nöjd.

Cider brukar ta längre tid på sig att jäsa än öl och det kan vara vettigt att följa rekommendationen att toppa upp damejeanne eller liknande jäskärl. Förslagsvis gör man det efter den största delen av jäsningen är över med pastöriserad eller försvavlad must i samband med omtappning. Man kan sedan låta den jäsa ut helt och hållet och bulklagras några månader på samma syretäta kärl för att sedan smakkorrigeras vid flaskning, eklagras etc.

Jag tycker de flesta normalstarka och torra cider jag jäst (5-6,5%) smakar som bäst efter sex månader och upp till ett år, sen minskar fräschören och fruktigheten något och smaken går mer åt det vinösa hållet. Vill jag ha en cider sötare än den är på flaskan sötar jag helst direkt i glaset, tex med suketter, sockerlag, sött vin eller varför inte äpplemust?

I år blev det tre satser cider och en sats äpplevin:

1. Äpplevin med nyponskal och vita vinbär. Oechsle runt 95 och baserat på svavlad råmust från Maglema och Filippa. Satsar på ett halvtorrt vin runt 13% som kan drickas inom ett år och använde därför Lalvin 71B-1122 till jäsningen.

2. Cider med samma must som ovan fast med 1g tannin/10l  och en sweet cider noname jäst.

3. Cider med WLP007 jäst i övrigt enbart svavlad råmust enligt ovan.

4. Cider med Brettanomyces Bruxellensis "smittade" ekkuber applicerade på svavlad råmust.

Råd jag kan ge är att inte jäsa för varmt och använda extra jästnäring för att få en så naturligt smakande cider som möjligt. Använder man jäst med för mycket karaktär eller jäser för varmt >20C så når man kanske inte ett helt optimalt resultat. Cidern blir också ofta bättre om man tillför kärva äpplen eller annan frukt/bär/ tillsats som ger lite tanniner. Cidern kan upplevas lite platt, syrlig, jästig och ointressant annars. Tannin på burk funkar men vildäpplen eller annan kärv äpplesort är bättre. Slånbär, svarta vinbär, nypon kan vara ett alternativ om man inte är för petig med färgen. Ek kan också ge intressant karaktär.

14 Senast ändrad av kamelryttarn (2013-10-21 12:54:56)

Tänkte rätt snart sätta en liten sats baserad på kiviks tetra-pack med äppel och päronmust. Vilken jäst bör jag välja? Jag kör helst med wyeast pga att jag tycker deras smack pack är smidiga och ger bra resultat.

Skulle denna fungera? En hel del intressanta alternativ var slut i lager just nu.

Fick precis besked om att den tydligen ska vara rätt söt, så jag kommer jäsa ut den,döda jästen, eftersöta och kolsyra på fat.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

kamelryttarn skrev:

...Vilken jäst bör jag välja? Jag kör helst med wyeast pga att jag tycker deras smack pack är smidiga och ger bra resultat.

Skulle denna fungera? En hel del intressanta alternativ var slut i lager just nu. ...

Det är stor åtgång på ciderjäst just nu (liksom varje höst förstås, men i år mer än någonsin). Vi får hem 60 st Wyeast 4766 Cider Yeast troligen på onsdag eftermiddag. Håll utkik då eller lägg en bevakning på produktsidan så kommer ett mail så fort den kommer in.

-- Svante

Svante skrev:
kamelryttarn skrev:

...Vilken jäst bör jag välja? Jag kör helst med wyeast pga att jag tycker deras smack pack är smidiga och ger bra resultat.

Skulle denna fungera? En hel del intressanta alternativ var slut i lager just nu. ...

Det är stor åtgång på ciderjäst just nu (liksom varje höst förstås, men i år mer än någonsin). Vi får hem 60 st Wyeast 4766 Cider Yeast troligen på onsdag eftermiddag. Håll utkik då eller lägg en bevakning på produktsidan så kommer ett mail så fort den kommer in.

Bra äppelår i år.

Ha min äppelglögg är redan snuskigt god och då är den inte ens fördigjäst.

Du Megen, hur gör man en sådan glögg? Träden dignar ju fortfarande med frukt i trädgårdarna...kanske dags att musta igen för mig.

Flaskade de två satser cider som jag jäst med Lalvin Ec-1118 och Red Star Pasteur Champagne i helgen, efter 3 veckors jäsning. Landade på 1.001 så den borde varit färdigjäst. Den var riktigt torr, det var ju champagnejäst... Lalvin föll mig bäst i smaken, får väl utvärdera efter ett tag.  De 15 liter som jästes med Us-05 ska flaskas i det närmaste, fortfarande lite aktivitet i den. Förhoppningen är en något sötare cider i den batchen. Bottensatsen med jäst och äppelpartiklar doftade helt ljuvligt, själva cidern hade inte riktigt samma fruktighet. Ger rena ciderjäster tex Vintner's Choice 4766 mer fruktighet än vinjäster/champagnejäster, någon som jämfört och provat?

Jag hade inte pastöriserad must att fylla upp med, annars var jag sugen på att följa Weinkellers rekomendationer, det får bli nästa år. Men jag undrar hur länge man kan "lagra den" toppfylld i BetterBottle eller jäshink, jag har ingen damejeanne.

Har ni andra tappat årets cider på flaska, är ni nöjda med resultatet?

19 Senast ändrad av megen (2013-10-24 15:05:24)

10 liter äppelmust +4 förpackningar äppeljuicekoncentrat.
Är man flitig kan man koka ner äppelmust i stället för koncentrat.
Sockrade upp så jag fick ett OG på 1.100 ungefär.

I med kanelstänger och torkad hel ingefära. Ett paket santa maria små blå  av vardera. kastade även i lite pommerans och 6 kryddpepparkorn.
flisade bourbonfat och mörkrostat franskt ekfspån. 1,5 - 2g per liter av båda om jag minns rätt.

Jag jäste med lagerjäst för det var det enda jag hade hemma. Men kan tänka mig att någon annan jäst skulle passa bättre.

Sen när det jäst klart tänker jag sockra upp den om det behövs.

Jäste med alla ingredianser i. Jästnäring är ett plus

När jag tjuvsmakat så tycker jag att ingefäran tog stört plats, men det gillar jag. smile
Kombon av kryddor ger en lite julig bubbelgumsarom/smak. Mycket trevlig-

karlsoskar skrev:

Flaskade de två satser cider som jag jäst med Lalvin Ec-1118 och Red Star Pasteur Champagne i helgen, efter 3 veckors jäsning. Landade på 1.001 så den borde varit färdigjäst. Den var riktigt torr, det var ju champagnejäst... Lalvin föll mig bäst i smaken, får väl utvärdera efter ett tag.  De 15 liter som jästes med Us-05 ska flaskas i det närmaste, fortfarande lite aktivitet i den. Förhoppningen är en något sötare cider i den batchen. Bottensatsen med jäst och äppelpartiklar doftade helt ljuvligt, själva cidern hade inte riktigt samma fruktighet. Ger rena ciderjäster tex Vintner's Choice 4766 mer fruktighet än vinjäster/champagnejäster, någon som jämfört och provat?

Ja, ciderjästen ger helt klart en mer äpplesmakande och fruktig cider, själv undviker jag champagnejäst eftersom jag tycker den ger en för vinös karaktär i cider. Har experimenterat en hel del med olika jäster och ciderjäst samt lagerjäst är de som jag tyckt gjort jobbet bäst hitintills. Fruktigheten kan faktiskt också komma fram med lite lagring. efter ca tre månader på flaska upplever jag fruktigheten som störst men då finns också ofta en del bismaker från jästen där som stör. Oftast tycker jag cidern på topp efter 5-7 månader och sen håller den sig rätt bra fram till ett år har gått innan den börjar ändra karaktär åt det renare och mer vinösa hållet.

karlsoskar skrev:

Jag hade inte pastöriserad must att fylla upp med, annars var jag sugen på att följa Weinkellers rekomendationer, det får bli nästa år. Men jag undrar hur länge man kan "lagra den" toppfylld i BetterBottle eller jäshink, jag har ingen damejeanne.

Jäshink max en månad tycker jag, öl som cider. Better bottle ca 3-6 månader men glas är bäst.

Äppleglögg är trevligt. Jag brukar söta ett starkt äpplevin och använda essenser jag gjort från olika julkryddor. Enkelt att komma fram till en bra smak den vägen samt att man får en spetsning av alkoholstyrkan på köpet.

Tack för tips, då har jag något att förbättra till nästa år annan jäst helt enkelt. Efter liten snabbkoll på systembolagets sortiment gäller detta generellt för ciderns två hemländer:

Frankrike, 5 % alkoholhalt och rejält torr, främst som sällskapsdryck (eller crepes)
England,  6 % alkoholhalt och något större restsötma, passar till samma som den franska samt "lätt" kött, fågel och fisk

Min egen lutar åt snustorr som i frankrike (pga champagnejäst-valet) och alkoholstyrka som i england (6,5 %). Vad siktar ni andra på?

Årets ciderjäsning, fjärde årgången av husets cider, inleddes för bara någon timme sedan. Nästan lika andel av äpplesorterna Åkerö, Gul Richard, Cox Pomone, Lobo och Melon. Mustade på Rosenhill på Ekerö och fick 28 liter i jästunnan. OG mätt till 1.056, något sötare än tidigare år (brukar vara omkring 1.052), men fördelningen av äpplesorterna har varierat något mellan åren också, liksom när på hösten mustningen skett.

karlsoskar skrev:

Tack för tips, då har jag något att förbättra till nästa år annan jäst helt enkelt. Efter liten snabbkoll på systembolagets sortiment gäller detta generellt för ciderns två hemländer:

Frankrike, 5 % alkoholhalt och rejält torr, främst som sällskapsdryck (eller crepes)
England,  6 % alkoholhalt och något större restsötma, passar till samma som den franska samt "lätt" kött, fågel och fisk

Min egen lutar åt snustorr som i frankrike (pga champagnejäst-valet) och alkoholstyrka som i england (6,5 %). Vad siktar ni andra på?

Det här kan väl knappast stämma? Skulle fransk cider vara torrare och samtidigt svagare? Det måste i så fall de äpplen man använder innehålla betydligt mindre socker än de engelska dito. Så skulle det förstås kunna vara, men jag tror inte det.

Min erfarenhet av fransk cider - som inte är helt försumbar - är att den oftast har en viss restsötma p.g.a. att man tillämpar s.k. keeving, d.v.s. man berövar musten på näring så att man får en långsam och ej fullständig jäsning. Vidare tillämpas oftast spontanjäsning, åtminstone hos mindre producenter i Normandie. Inte champagnejäst.

Dessutom är jag tveksam till att champagnejäst skulle jäsa vin och cider specifikt torrare än andra jäststammar. Finns det någon källa på det?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

ekstedt skrev:

Dessutom är jag tveksam till att champagnejäst skulle jäsa vin och cider specifikt torrare än andra jäststammar. Finns det någon källa på det?

Den är ofta alkoholtolerantare än annan jäst vilket gör att den ofta jäser ut lite mer. Kanske är det försumbart i svagare drycker men den håller sig aktivare mot slutet av jäsningen om man jämför. Jag själv tycker den upplevs torrare eftersom den inte direkt lämnar några specifika estrar utan mer en ren smak med alkoholkaraktär. Ale- och ciderjäst cider upplevs mindre torr då man istället har mer smak från jästens estrar och i ciderjästfallet, mer smak från råvaran.

Alkoholstyrkan korrigeras också med vatten ibland så must och utjäsningsgrad är inte de enda parametrarna.

+1

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)