Kallagring - för kallt?

Jag har nyss bryggt min första lager. Efter kolsyrejäsning ställdes flaskorna på kallagring i kylskåp styrt av universaltermostat ställd på 0,5-1,0°. Mycket snabbt bildades kraftig köldgrumling.

Nu har det gått 3 veckor, och jag tycker klarningen går mycket långsamt. Ca 3,5-4 cm har klarnat i de flesta flaskorna. Om sedimenteringstakten är konstant betyder det att det kommer minst 16 veckor innan ölet är klart (!). Dessutom finns det enstaka flaskor det inte skett nån sedimentering alls vad jag kan se.

Vad kan den långsamma/obefintliga klarningen bero på? Har jag för kallt i kylen? Jag har trott att så nära fryspunkten som möjligt är optimalt, men det kanske är fel?

2 Senast ändrad av megen (2013-09-22 13:40:59)

Sv: Kallagring - för kallt?

Låter som du fick med mycket grums/druv i flaskorna. Ködgrumling är något annat det.
Men apropå köldgrumling, Skulle du värma upp ölet till serveringstemperatur så skulle det bli mycket klarare. Men jag tycker nog att du kan lagra några veckor till. Det är ju en lager smile. Själv brukar jag kallagra runt mellan -1 och 0 grader i 1-2 månader vid lagerbryggning. Provsmakar med jämna mellanrum tills jag är nöjd.

Varför skulle det inte vara köldgrumling? Det var blankt när jag ställde in flaskorna i kylen och grumlat när jag kollade efter nåt dygn.
Men som du säger kanske det ordnar sig när jag värmer till serveringstemp. Det kanske är dags att ta ett första smakprov ikväll smile
Jag hade definitivt tänkt lagra några veckor till, men 4 månader kännes lite mastigt...
Fortfarande konfunderad över att vissa flaskor är grumligare än andra... Jag tror inte det beror på grums som följde med vid flaskning, såg inga tecken på det och det borde väl sjunka rätt fort i så fall?

Hej

Jo du har rätt, det är köldgrumling du har. I bland så tar det sin lilla modiga tid att klarna, kör på i kylan så länge du har tålamod. Om du har lust att ev förlora 1 öl så kan du testa med att frysa den i ca 1 dygn, nu finns ju risken att kapsylen släpper eller att flaskan spricker, men är alc tillräckligt hög så kan det hålla i ett dygn Tina flaskan sedan i kylskåp, under tiden den tinar kan du se allt som köldgrumlar frigör sig och sjunker mot botten.Resultat ett helt blankt öl

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

5 Senast ändrad av andmor (2013-09-22 20:48:48)

Ok, tålamod alltså...
Annars låter tipset om frysning spännande. Får se om jag tar mod till mig och testar smile
Fast vad händer med jästen? Jag antar att cellerna riskerar att sprängas och släppa ut diverse oönskade substanser?

/Den som väntar på nåt förhoppningsvis gott

andmor skrev:

Ca 3,5-4 cm har klarnat i de flesta flaskorna. Om sedimenteringstakten är konstant betyder det att det kommer minst 16 veckor innan ölet är klart

Det var detta som lät suspekt. Låter mer som du har Grums som inte vill lägga sig. Nu har ju jag kört fat ett bra tag men inte har jag för mig att köldgrumling beter sig så. Men jag har säkert fel.

Låt det stå några månader till.
En kallagrad pilsner blir fantastisk med tiden tongue
Du får brygga en ale eller liknande under tiden du väntar smile

Haha jo det är ju just det, använder normalt kylskåpet för jäsning runt 17-20 grader...
Får väl bli saison för hela slanten i höst tongue
En annan grej är ju att jag inte vet om det är "worth waiting for". Provsmakade igår och den känns ju ok, men lite söt. Och det är väl knappast nåt som försvinner med kallagring misstänker jag.

Jag brukar lagra mina lagers rätt varmt (7-10C) å inte så länge efter jag hörde John palmer å jamil zainasheff föreslog det i nått av dom senare "jamil show" eller vad det kallas nu. Tror det var dortmunder avsnittet.
  Anledningen är väll att det rensar upp svavel å diacetyl m.m snabbare och att det inte behöver stanna kvar i ölen. Och att på den tiden lager bryggdes i hål i marken hade man inte möjlighet utan fick nöja som med den temp som fanns.
  Märker inte av att det blitt bättre eller sämre men tycker att den blir färdig snabbare.

Alldeles riktigt att många kommersiella bryggerier varmjäser sina lager och lagring existerar knappt => pengarna som styr.
Så blir ölet som det blir.

Som hembryggare kan man strunta i pengarna och göra riktigt god öl.

@andmor
Sötman du känner är för att ölet inte är färdigt ännu.
Jäsningen fortgår långsamt även vid låga temperaturer.

Ok. Jag trodde jästens aktivitet i princip avstannade under +4.
Ang. Jamil:I "30 great beer styles" skriver han om t ex german pilsner att han använder "a period of cold storage near freezing". Varmare lagring kanske är särskilt för dortmunder?

Kenneth skrev:

Alldeles riktigt att många kommersiella bryggerier varmjäser sina lager och lagring existerar knappt => pengarna som styr.
Så blir ölet som det blir.

Haha ja det är så dumt. jag undrar hur de de billigaste grönsaksölerna hade smakat om  de skitit i lagerjästen och ist användt någon britt eller kölschjäst. Då kanske ölerna hade varit helt ok och drickbara, och inte alls dyrare för dem att producera, tom billigre.

andmor skrev:

Ok. Jag trodde jästens aktivitet i princip avstannade under +4.
Ang. Jamil:I "30 great beer styles" skriver han om t ex german pilsner att han använder "a period of cold storage near freezing". Varmare lagring kanske är särskilt för dortmunder?

Jag vet inte. Tycker dom ändrar sig hela tiden om jag ska va ärlig.
Men just att inte binda upp ett kylskåp är det som lockade mig att pröva. Å det är inte nått jag ångrar. Men snart har jag plats för en till kyl så då spelar det ingen roll. Men min tyska pilsner är faktiskt torr å fräsch på bara några månader.

Ok, låter som det kan vara värt att pröva då smile

15 Senast ändrad av nils-alf (2013-09-24 23:00:15)

Ja man förlorar väll inget på det. Å utvecklingen går ju framåt på fler plan i bryggning.Ta bara biab som exempel. Varmjäsa lager är väll ingen hit dock tycker jag

16 Senast ändrad av megen (2013-09-25 01:36:22)

Jag brukar kalljäsa från 8 grader, när jäsningen börjar avta höjer jag tempen succesivt till omkring 20 grader, låter stå vid den tempen i ett par veckor, sedan kyler jag ner igen och gelatinar, tappar på fat kolsyretrycker och lagrar kallt i en till två månader, ibland längre. Det har funkat rätt bra, men det kanse inte är optimalt, har inre hunnit jämföra alla tänkbara metoder än. Man får testa sig fram till det man gillar när svaren är många. Den absolut renaste lagerölen jag bryggt hade jag i en garderob efter kalljäsning. Åkte på semester i en vecka, när kom hem såg jag att tempen hade varit upp emot 30 grader. Så länge ölet har jäst kallt så behöver man nog inte oroa sig för att det står för varmt sen. Vissa har jag hört höjer tempen till max15 grader, varför vet jag inte. Testade det men det blev inte alls bra.

Jag höjer tempen till Max 15 grader. smile hahaha. Börjar på 7 sen 9, 12 och 15 sen tillbaka till 7 för lagring. Har testat att höja mer men då var jag så ny på lagerbryggning så jag kan nog inte göra nån värdering på det resultatet.
  Ska pröva att höja lagern i kylen till 20 nu direkt faktiskt.