Don't fear the foam

StarSan verkar skumma lite vilket inte är nån direkt fara i sig, men jag undrar lite hur det fungerar med skummet om man t.ex. får för sig att använda torrjäst. har sett lite bilder och filmer på när folk tappat vörten i damejeanne för jäsning och det trycks ut en hel del skum ur jäskärlet. Ska man vänta tills skummet lagt sig innan man kan tillsätta jästen eller ska man "gräva" bort det med något desinfekterat verktyg? Även om skummet inte är "farligt" så verkar det bli krångligt att tillsätta jästen på ett smidigt sätt. Vad säger ni med erfarenhet?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Don't fear the foam

Skummet från Star San lär även fungera som jästnäring enligt tillverkaren. När jag användr torrjäst brukar jag sprinkla det över skummet och låta det vara, vlir lite som en rehydrering direkt i jäskärlet.
Om det är bra eller dåligt kan jag bara säga att det funkar för mig utan konstigheter i alla fall wink

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Don't fear the foam

Bra! Då är det sant som dom säger: Don't fear the foam. Jag var lite rädd att det i "koncentrerad" form (skum) kunde inverka negativt på jästen, men även det klarar sig tydligen smile

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Don't fear the foam

Dont't fear to rehydrate... så slår du två flugor i en smäll. I vatten då alltså.

Sv: Don't fear the foam

Min frågeställning var till största delen hypotetisk då jag än så länge endast använt Wyeast smack packs, och misstänkte att det kunde bli problem även med dessa men kanske främst torrjäst.

Men återigen har man fått bra svar på detta trevliga forum smile

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Don't fear the foam

Håller med svensson, återfukta så gör du löser du problemet och får bra resultat på köpet!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Don't fear the foam

Hur kommer det sig att man kan hälla torrjästen på starsankummet utan att den tar skada av det? Starsan är ju till för att ta kål på alla möjliga jäster och bakterier.

Sv: Don't fear the foam

Den tar skada och jästen får inte en optimal start. Men vissa är ok med det, jag är det inte