Jästemperatur?
Jag har tänkt brygga en ljus välhumlad lager (på extrakt) och jästen
(2042 Danish Lager)
skall jäsa inom 8-14 grader enligt beskrivningen. Problemet är nu att kylskåpet
jag tänkt använda blir 6-7 gr på lägsta termostatinställningen, alltså någon grad
för kallt. Svalast utanför kylen är matkällaren som nu efter "värmeböljan" stigit
till c.a 15gr dvs. någon grad för varmt. Typiskt.
Vilket skall jag välja?
Jag vill gärna få en lagerkaraktär på brygden, och jag har ingen annan lagerjäst
hemma.