Jästemperatur?

Jag har tänkt brygga en ljus välhumlad lager (på extrakt) och jästen
(2042 Danish  Lager)
skall jäsa inom 8-14 grader enligt beskrivningen. Problemet är nu att kylskåpet
jag tänkt använda blir 6-7 gr på lägsta termostatinställningen, alltså någon grad
för kallt. Svalast utanför kylen är matkällaren som nu efter "värmeböljan" stigit
till c.a 15gr dvs. någon grad för varmt. Typiskt.


Vilket skall jag välja?
Jag vill gärna få en lagerkaraktär på brygden, och jag har ingen annan lagerjäst 
hemma.

Sv: Jästemperatur?

Jag skulle nog välja kylskåpet i alla fall.
Du skulle kunna börja med de 1-2 första dygnen i matkällaren tills du ser att det är bra fart på jästen för att sedan ställa in det i kylskåpet.
Värmen från jäsningen och den 15 gradiga vörten kommer att ge dig en rätt bra temperatur i kylskåpet.
Jag har gjort precis likadant med en tjeckisk pilsner som jag jäser just nu.

Sv: Jästemperatur?

OK, det låter förtroendeingivande- nu skall jag på´t så det ryker!

Sv: Jästemperatur?

Jag tappade precis upp min ljusa lager och den är riktigt bra, fast mer lik en nordtysk än en tjeck.
Frisk och lätt med bra beska.
Nu ska den lagras några veckor på fat så den blir på topp till i sommar.

Sv: Jästemperatur?

Jag tappade också upp en ljus lager idag. Som ett experiment jäste jag en del av brygden vid 7°C och en del vid 11°C. Den som kommer på sommarölträffen kan förhoppningsvis prova bägge.

-- Svante