Krossa malt i Göteborg
Hej!
Jag heter Max, är 22 år och har bryggt öl/vin/cider i drygt ett år nu. Har till och från smugit omkring och tjuvläst lite på forumet. Det finns väldigt mycket intressant att hitta för nybörjare här! Dock har jag inte registrerat mig förrän nu.
Som titeln lyder är jag i behov av att krossa en mindre mängd vetemalt (5kg). Borde ha gjort lite grundligare research innan jag köpte hel malt, läste någonstans att man kunde krossa mindre mängder med mortel, brödkavel och plastpåse, kaffekvarn- ja nästan vad som helst. Men så bryggde jag i söndags och efter att ha testat ett par hundra gram med olika metoder insåg jag att det inte kommer att funka särskilt bra.
Så nu söker jag en vänlig själ i Göteborg som har möjlighet att hjälpa en hemmabryggare krossa lite malt! Jag jobbar i veckan, men har lite tid efter kl 7. Jag är även ledig under helgen. Nästa vecka åker jag till Gullmarn och är bort i två veckor, det hade ju varit guld om man kunde få krossa lite malt innan dess, men i min sits får jag ju anpassa mig! ![]()
Googlade runt lite på ämnet men hittade mest gamla trådar (2010). Tar gärna emot alla tips- kanske finns det någon butik någonstans som hyr ut maltkrossar?
Mvh Max