Sv: Bryggdag

Extatiskt Rasande skrev:

Ok, då kollar jag i stadens "etniska" mataffärer.

Skåprensar du aldrig Chubb? Skulle jag köpa malten kostar det inte många kronor, helt riktigt. Då skulle jag använda munchner malt för att få lite brödighet. Men jag tänker att victory eller special roast också ger såna smaker. Jag använder gärna den malt som jag har hemma så att den inte ligger och förgås.

Jag skåprensade förut, men blev aldrig nöjd med mina skåprensaröl förutom en som blev grym! Det blir ju lite "jag slänger i det här för att jag har det hemma" utan nån tanke bakom det oftast blir det en miss.  All tid man lägger på det är inte värd de kronor just malten kostar. Humle kan jag fortfarande skåprensa lite, eller iaf brygga något som passar den humlen jag har hemma.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Du har rätt chubb. Jag köper malten jag vill ha så gör jag en till öl där nämnda maltsorter hör hemma.

Jaha... Brygg av pilsner i går. Blev en basic pilsner utan krusiduller. Har byggt om bryggverket en aning och det verkade funka. Lite optimistisk vad gällde utbyte, men det kommer kompenseras. Kan hända mäsktemp kommer justeras åxå.
Tappade förra helgens bryggd på fat åxå efter en snabb kallkrach. Det var ju meningen att det skulle gå fort. Bara det ena fatet med 04 jästen. Mauribreww lagerjästen har inte levererat. Den kommer nog aldrig bli drickbar. Rumstemp funkar inte speciellt bra. Men den andra var hur ren som helst i smaken och kommer med nån till 3 veckors lagring bli helt kanon! Mycket pilsnerlik. En brun krispig pilsnerliknande ale! (Hur är det möjligt?) Kommer definitivt prova den jästen fler gånger.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Ytterligare en Saison bryggdes idag. Inte så klassisk, utan en rejäl giva amerikansk humle vid kokslut. En del havregryn och vetemalt för att balansera upp humlekaraktären med lite extra kropp/munkänsla. Splittar vörten på två, en med lite lägre jästemp (19-20) med Belletorrisen och den andra vid ca 23 grader med french saison + brettmix från stronzo fruit cake och brekeriets breidur. Pastöriserar även en 75cl flaska brettad old ale och tillsätter till den sistnämnda för extra komplexitet.

Jag har ägnat dagen åt att försöka mäska och laka parallellt med att jobba. Allt gick toppen, förutom kanske jobbet.

Nu sitter jag i soffan mellan mina två äppelknaprande barn och tittar på Madagaskar, med Lindhs lager i glaset, medan bryggpartnern sköter koket. Allt går som på räls, så när barnen sover hinner vi nog med lite ölprovning också. Bryggdag deluxe.

Vi brygger om vår tripel, "The Tripel with Harry", som blev hemskt lyckad sist. En hink med favoritbelgojästen Wyeast 1762 och en med WLP500. (Sist vann 1762 matchen mot 3787. Det ska bli spännande att se hur det går den här gången.)

(God lager, Lindh! Ganska lik vår. Vad är det för FG och IBU på den?)

http://foodheadbrewery.blogspot.se

881 Senast ändrad av Lindh (2013-05-22 09:13:07)

@Foodhead: Tack så mycket! Jag har provat 4 av era öl än så länge och text/bild finns på min blogg. Ni är ju riktigt duktiga måste jag säga! Hög klass.

Min pilsner har följande data:
1.051-1.010
ca 40 IBU (42.3 enligt Beersmith men jag tror jag kokade med påse)
7.5 EBC
5.5%
På 39 liter hade jag 8kg Pilsnermalt, 45g Simcoe i 60min och 50g Saaz i 5 min (borde ha dubblat Saazen). Saflager 34/70-jäst som jäste runt 8c. 90min kok.
Är inte riktigt nöjd med den då den inte är så ren som jag skulle vilja haft den. Tog 4 liter efter kok som jag jäste med US-05 i 19c och det blev mycket bättre. Jag måste ha stressat 34/70- jästen på något sätt...

Hej

I dags bryggs en weiss, stegmäskning, syrarast 40 c, en kort proteinrast 50 c, 2 försockringsraster den ena 63 c i 45 min den andra 69 c i 45 min, utmäskning till 78 c

78 % vete 22% pilsner, jäst wlp 300, beska ca 13.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

883 Senast ändrad av Lindh (2013-05-22 10:30:57)

Igår bryggde jag en Imperial IPA. Gick både bu och bä vilket man kan läsa vidare om på min blogg i vanlig ordning.

http://www.gustavlindh.com/blog/photos/130521_008.jpg

Faan. Håller på med en Biab-Pale-Ale. Lyckades mäska in för högt. Har flera liter för mycket vatten i. Får koka bort med monsterbrännaren för att landa hyffsat i OG. Klantarsel Lindh!

Häll i mer malt, klantarsel!

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Jag har ett annat vapen. 5200watt kokar just nu skiten ur den stackars vörten. Jävlar i min låda vilket ös! smile

Shit. 80.3% med Biab, problem med 28 liter i hinken dock. Får nog hämta en hink till och flytta hälften...

En välhumlad Pale Ale bryggdes med BIAB-metoden igår som sagt. Gick bra trots missödet med för mycket vatten. Mer bilder och text vet ni vart ni hittar vid det här laget smile

http://www.gustavlindh.com/blog/photos/130522_011.jpg

Svart DIPA för att göra slut på den äldsta humlen. 820g till 21l!

Blev det något vört eller ska du göra grönsakssoppa? smile

"No soup for you!"

19,5l står nu i kylen.

mankang skrev:

Svart DIPA för att göra slut på den äldsta humlen. 820g till 21l!

Jisses! Hur mycket tappade du till humlen? Enorm flameoutgiva? Skulle gärna se hur du delade upp det big_smile Hoppas att den blir god!

Pressade du skiten ur humlen eller är den med i hinken?

Mäskar in en folkölssaison med 10% bovete just nu

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Ungefär 4l blev humleförlusten. Filtrerade vörten i BIABpåsen, innan vi pressade på påsen hade vi bara 10l i hinken. Påsen är nog lite för tät för att fungera bra, iaf ihop med massa pellets.

Humleschemat:
Wai-iti och Kohatu är pellets, resten är kottar.

60 min 137g Riwaka
20 min 85g Kohatu & 35g Rakau
5 min 100g Wai-iti
1 min 190g Wai-iti, 58g Rakau & 50g Kohatu
torrhumle 165g Kohatu, Rakau, Citra & Nelson

Idag har jag startat 2 förkulturer (belle saison & weihenstephan) samt tappat om en Old Ale från ekfat till cornykeg.

Förkultur på torrjäst?

898 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2013-05-26 19:36:25)

Ja, galet va? fick den där jästen på sm (tillsammans med andra fina priser, tack humlegården) och ids inte köpa en massa paket utan odlar upp den istället. Speciellt eftersom just den jästen är ganska dyr. Brygger 55 liter så jag skulle behövt flera paket. Det är ju inte så särskilt jobbigt att låta den växa till sig först istället.

Det av mina öl som gick bäst på sm var egentligen en 10l förkultur jag gjorde för att göra en galet stark belgare. Det var också lite galet...

Haha! Då har jag kanske 4 liter ohumlad saison att se fram emot!