Min syn på det hela:
Beror så klart på vad du är ute efter för typ av vete-ipa.
En kryssning mellan belgisk eller tysk veteöl eller en IPA där karaktären från vete och humle samsas.
White IPA som varit lite trendigt sedan ett par år tillbaka är baserat på belgisk wit och innehåller därför även ofta trad kryddor ihop med trad belgisk veteölsjäst. Ex. Raging Bitch (Flying Dog) Hopfenweizen har jag personligen ingen större erfarenhet av.
Alternativ nr två är så klart att ha en mer klassisk approach som ex. Lagunitas Little Sumpin som är rejält västkusthumlad och jäses med deras engelska husjäst (Fullers) och torrhumlas som en vanlig IPA.
Så ut över redan nämnda hopfenweizen finns alltså enligt mig Wheat IPA och White IPA.
Det trixiga med att brygga bra White och förmodligen hopfenweizen ligger i att backa av på humlen ordentligt och ha jästen i punggrepp för att lämna plats i smakprofilen åt både humle och jästkaraktär. Annars kan det lätt bli en besk fenolisk kackafoni.
Med en karismatisk jäst skulle jag även satsa på att biffa upp med trad nobel humle och lite snällare amerikanare ex. Amarillo och skippa citrusbomberna. Återhållsamt 1,2-2.0g/L och verkligen smaka på ölet innan det torrhumlas och köra ungf samma mängd torrhumle - ca 2g/L
Ett annat tips är att skippa allt vad dextrinmalt heter och istället använda en del omältat vete för kropp och munkänsla. Då har du ytterligare lite mer plats åt elefanterna att dansa på.
Överöser man jästen med US.humle är det lätt hänt att jästkaraktären bara sticker igenom som en stor felsmak.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio