Vete-IPA

Efter några bryggningar tänkte jag nu prova mig på en blandras: Vete-IPA.

Undrar vilken jäst som avses för en sådan bryggd, klassisk veteöls-jäst tex Weihenstephan - Brewer's Choice 3068 eller amerikanks ale jäst tex BC 1056 eller US safale S-05. Resultatet borde skilja sig mycket tänker jag. Likaså hur humleschemat ska se ut för att passa, utifrån vilken jäst som väljs.

Kanske sitter någon till och med inne på ett bra receptförslag?

Tacksam för svar

2 Senast ändrad av rickgordon (2013-04-01 22:33:52)

Sv: Vete-IPA

Hej!

Uttrycket vete-ipa kan vara lite missvisande. Här är det jästen som ska dominera, ihop med humlen förstås.
Uttrycket Hopfenweizen, som jag tror Garrett Oliver myntade, stämmer bra in på ett öl där humle gifter sig med den klassiska veteölsjästen, i synnerhet Weihenstephaner. Du får då tropiska frukter och fenoler samt estrar i form av metall och fruktkompott.

Recept...tja, jag har bryggt hopfenweizen massa gånger med mycket gott resultat. Jag brukar bygga receptet utifrån ett klassiskt IPA-recept och då använda just Weihenstephaner. Har också testat andra jäststammar men utan framgång.

lika delar pale/pilsner och vetemalt
en tiondel havreskal underlättar lakningen
ev. någon form av ljusare karamellmalt 3-5 %

Högalfahumle om ca 10 g/L i kok för att uppnå ca 50-60 i BU
Torrhumling med ca 5 g/L.

Resultatet kommer att bli alldeles underbart! Det är lite av en gåta att inte fler kommersiella bryggerier gör ett sådant här öl. Många älskar den här typen av öl.

http://www.olprovningar.se/

Jag kan väl påpeka att Citra och Chinook är bra val av humle i detta öl. Mer accentuerade humlesorter, som också klarar att leverera i större mängder utan att ge felsmaker.

Tack för bra svar om genren - låter som att det kommer bli en god öl vid nästa bryggning.

Undrar bara om du inte har några andra humlegivor än bitterhumle och torrhumling.

Jag har en vanlig sydtysk weizen på jäsning nu, färdigjäst om en vecka skulle jag gissa. Kan jag bara hälla över den jästen/bottensatsen rakt ner i min kylda weizenhopfen-vört, eller blir det för mycket jäst som påverkar resultatet?

karlsoskar skrev:

Tack för bra svar om genren - låter som att det kommer bli en god öl vid nästa bryggning.

Undrar bara om du inte har några andra humlegivor än bitterhumle och torrhumling.

Jag har en vanlig sydtysk weizen på jäsning nu, färdigjäst om en vecka skulle jag gissa. Kan jag bara hälla över den jästen/bottensatsen rakt ner i min kylda weizenhopfen-vört, eller blir det för mycket jäst som påverkar resultatet?

Det kommer absolut bli för mycket jäst och påverka resultatet.
Ta ut ett par dl och tvätta den.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

karlsoskar skrev:

Jag har mer och mer frångått 60-minutersgivan mest för att jag ändå får ut tillräckligt med beska av stora givor i slutet.

Jag kan nog rekommendera att du fördelar 10 g/L under de sista 20 minuterna.

Hej

Jag kan nog rekommendera att du fördelar 10 g/L under de sista 20 minuterna

Men kan det inte bli en väldigt stor skillnad på beska med en "bestämd" mängd humle, beroende på humlens alfasyra.

10g/liter med en alfasyra på 15% blir ju stor skillnad på ex. 10 g/liter med 5% alfasyra.

Det bästa vore ju att ha den totala mängden alfasyra i cg, för då är det ju väldigt lätt att använda  humle med olika alfasyror.

EX: Receptet kräver en total mängd alfasyra på 700 cg. Då blir det ca 46 g humle med alfa 15%, har du en humle på 5 % blir det 140 g

Lite funderingar bara, annars så verkar ju hopfenweizen vara något att fundera på

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

8 Senast ändrad av rickgordon (2013-04-02 14:57:28)

Jo men det tänkte jag att karloskar själv kunde räkna ut. Han får väl kämpa lite wink

Techno skrev:

Hej

Jag kan nog rekommendera att du fördelar 10 g/L under de sista 20 minuterna

Men kan det inte bli en väldigt stor skillnad på beska med en "bestämd" mängd humle, beroende på humlens alfasyra.

10g/liter med en alfasyra på 15% blir ju stor skillnad på ex. 10 g/liter med 5% alfasyra.

Det bästa vore ju att ha den totala mängden alfasyra i cg, för då är det ju väldigt lätt att använda  humle med olika alfasyror.

EX: Receptet kräver en total mängd alfasyra på 700 cg. Då blir det ca 46 g humle med alfa 15%, har du en humle på 5 % blir det 140 g

Lite funderingar bara, annars så verkar ju hopfenweizen vara något att fundera på

Bo

Ja visst ska jag det.

Kan det här bli en bra Vete-IPA?

Batch size 13 liter
BIAB 72 % effektivitet

Stegmäskning (för vetemaltens skull)

30 minuter på 45 grader
60 minuter på 67 grader
10 minuter utmäskning på 75 grader

1,5 kg pale ale malt
1,5 kg vetemalt
0,25 kg pale crystal malt

12 gram chinook  20 min
20+20 gram chinook och citra 10 min
30+30 gram chinook och citra 0 min
Torrhumla med 65 gram citra

Jäst: Weinstephan 3068

Jäsning i 17 grader

Beräknad OG 1064
ABV 6.4 %
IBU 50
EBC 11

Vad tror ni om receptet? Torrhumling i sekundär eller efter att den värtsa jäsningen lagt sig i primären?
Stegmäskning eller allt på försockringsrast?

Tacksam för kommentarer

Det smög sig in ett fel i receptet:

Batch size ska vara 11 liter

karlsoskar skrev:

Ja visst ska jag det.

Kan det här bli en bra Vete-IPA?

Batch size 13 liter
BIAB 72 % effektivitet

Stegmäskning (för vetemaltens skull)

30 minuter på 45 grader
60 minuter på 67 grader
10 minuter utmäskning på 75 grader

1,5 kg pale ale malt
1,5 kg vetemalt
0,25 kg pale crystal malt

12 gram chinook  20 min
20+20 gram chinook och citra 10 min
30+30 gram chinook och citra 0 min
Torrhumla med 65 gram citra

Jäst: Weinstephan 3068

Jäsning i 17 grader

Beräknad OG 1064
ABV 6.4 %
IBU 50
EBC 11

Vad tror ni om receptet? Torrhumling i sekundär eller efter att den värtsa jäsningen lagt sig i primären?
Stegmäskning eller allt på försockringsrast?

Tacksam för kommentarer

Det ser nog bra ut!

Rasten på 45 grader är kanske (!) inte så nödvändig i detta fallet då det är en massa humle i ölet och. Det är nog lite viktigare i en klassisk hefeweizen. Jästen kommer att ge bra smak ändå.

Torrhumling kan du lugnt göra efter jäsningen i primärkärlet.

Försockringsrast direkt duger gott. Vilken temperatur man lägger sig på i försockringsrasten är kanske lite individuellt, men om du vill ha en bra utjäsning (FG 1012-1015 typ) ska du nog sänka till 65-66 grader.

12 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-04-02 23:54:13)

Min syn på det hela:
Beror så klart på vad du är ute efter för typ av vete-ipa.

En kryssning mellan belgisk eller tysk veteöl eller en IPA där karaktären från vete och humle samsas.
White IPA som varit lite trendigt sedan ett par år tillbaka är baserat på belgisk wit och innehåller därför även ofta trad kryddor ihop med trad belgisk veteölsjäst. Ex. Raging Bitch (Flying Dog) Hopfenweizen har jag personligen ingen större erfarenhet av.

Alternativ nr två är så klart att ha en mer klassisk approach som ex. Lagunitas Little Sumpin som är rejält västkusthumlad och jäses med deras engelska husjäst (Fullers) och torrhumlas som en vanlig IPA.

Så ut över redan nämnda hopfenweizen finns alltså enligt mig Wheat IPA och White IPA.
Det trixiga med att brygga bra White och förmodligen hopfenweizen ligger i att backa av på humlen ordentligt och ha jästen i punggrepp för att lämna plats i smakprofilen åt både humle och jästkaraktär. Annars kan det lätt bli en besk fenolisk kackafoni.

Med en karismatisk jäst skulle jag även satsa på att biffa upp med trad nobel humle och lite snällare amerikanare ex. Amarillo och skippa citrusbomberna. Återhållsamt 1,2-2.0g/L och verkligen smaka på ölet innan det torrhumlas och köra ungf samma mängd torrhumle - ca 2g/L
Ett annat tips är att skippa allt vad dextrinmalt heter och istället använda en del omältat vete för kropp och munkänsla. Då har du ytterligare lite mer plats åt elefanterna att dansa på.

Överöser man jästen med US.humle är det lätt hänt att jästkaraktären bara sticker igenom som en stor felsmak.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Spännande vilka val jag har framför mig. Några frågor på vägen innan jag postar ett alternativt recept för kommentarer. Anses pale crystal malt på 40 EBC vara dextrinmalt?

Jag vill ju också återanvända min veteölsjäst 3068 då mina bryggningar inte blir större än runt 12 liter och därmed blir jästkostnaden stor för varje bryggning.

Jag har Saaz och Tettnang hemma, vilken är att föredra av de nobla sorterna humle. Vilken/vilka sort tycker ni att jag ska välja och var i humleschemat ska de nobla respektive de amerikanska humlesorterna tillsättas?

Karloskar

Kan det här bli en variant i den riktning du nämner Tomas?

Batch size 13 liter

BIAB

65 grader i 75 minuter
76 grader i 10 min - mäska ut

1,5 kg pale ale
1,5 kg vetemalt
150 g veteflingor

Humle
60 min    20 g amarillo
15 min    20 g saaz
0 min    20 g amarillo

Ev torrhumling med amarillo

OG     1054
FG     1012
ABV     5,6 %
IBU   37
EBC   8

Jäsning med Weienstephan BC 3068 i 17 grader

Finns det någon mer som har förslag och erfarenheter kring vete-ipa innan jag brygger i helgen? Ska det humlas på ordentligt med citrusbomber eller ska jag istället ta det lugnt med blommig humle i betydligt mindre mängd gärna blandat med ädel humlesort?
Tomas - anser du att även mitt andra förslag innehåller för mycket humle?

Tacksam för alla förslag

Oskar

Det är nog en smaksak.

Fundera på vad du gillar. Själv älskar jag klassiska hefeweizen och de riktigt välhumlade hopfenweizens. Men de däremellan tycker jag hamnar fel.

Kanske ska påpeka att med hopfenweizen avses en välhumlad sydtysk veteöl, jäst med sydtysk veteölsjäst. Raging Bitch är ju en belgisk IPA, alltså jäst med belgisk jäst. Uttrycket vete-ipa säger ju inte så mycket.

17 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-04-07 20:03:16)

Håller med rick, samtidigt som jag är barnsligt förtjust i att experimentera.
Har ni vägarna förbi gbg beer kommande helg så testa gärna min "canned wheat" lite av en mash up, belgo-wit-bas, cal ale och drivor av citra och amarillo i wp och torrhumling.

Med trad veteölsjäst gäller det verkligen att hitta rätt jästemp för att styra estrar och fenoler för att hitta rätt. Mao är detta en öltyp som kan kräva en viss inkörningsperiod för att få till då det enligt mig är en emulsion som kräver tur eller finess för att producera ett bra resultat.

Iom att du har din jäst satt, googla och se vad andra bryggare kör för humle i sina weissen ipa.
Va sedan kritisk och använd 2/3 av mängden i ditt första försök. som sagt detta är en öl i klass med den smörkniv du spenderade två terminer på att sandpappra i skolan.

Så fatta ett par.beslut, brygg batch ett och utgå från den.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio