Torrhumling
Tänkte starta en tråd generellt om torrhumling.
Jag är sugen på att brygga en APA till sommaren, som ska vara lättdrucken, frisk, fruktig, blommig och med inte allt för hög beska.
Jag kommer köra på en ganska enkel kombination av malt, 88% pale malt (2-row) och 12% karamellmalt (150 EBC). Alkoholhalten kommer landa på 4,5% ungefär, känns lagom för att bli lättdrucken, man skulle nog kunna sänka värdet ännu mer faktiskt. Jag siktar på 30-35 IBU.
Det som jag nu funderar på nu är om det är vettigt att endast köra en 60min-giva bitterhumle och sedan torrhumla?
Jag tänker mig att jag får mer dirket aorm från humlen på detta sätt än vid senare humlegivor i koket. Frågan är hur många g/l humle jag ska torrhumla med för att få den kraftiga arom jag vill ha?
Är detta en bra idé?
Vad tror ni att skillnaden kommer bli mot en öl med humlegivor i koket?
Är det dumt att inte tillsätta senare humlegivor i koket (samt torrhumla)?
Finns det några humlesorter som är mer lämpliga att torrhumla med än andra?
Jag har förstått att det kan vara intressant att dosera torrhumlingen i olika steg, för att få en komplexare arom, inte bara slänga i all humle samtidigt. Hur ska jag tänka för att få en så bra arom som möjligt här?
Hur gör ni era humledoseringar i APA/IPA, både humle i vörtkoket och torrhumling eller bara ett av sätten?