Stöpning av humle vid 75-80°

Hej!

Kan någon hjälpa mig att hitta en artikel om humling vid "flame-out" fast med ytterligare temp-sänkning
till 75-80° före humlegivan.
Poängen skulle vara att man får ut smak o arom men slipper beskan.
Kanske redan någon som provat och redan tillämpar denna metod?
Tacksam för tips och allmän input om hur man skapar smak o arom men slipper tok-beskan.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Stöpning av humle vid 75-80°

Man kanske kan tänka sig att använda lågalfahumlesorter?
Eller måste man använda +15% alfasyrahumle till allting?

Annars vet du säkert att torrhumling är ett knep eller att använda en "hop-rocket" då man trycker ölet genom en humlebädd vid upphällningen av ölet.

Jag funderar på att pröva att french pressa ett humle te med 75C vatten och använda som torrhumle. Läst lite om det och skaffade en sånn kaffepress igår. Vad jag har läst kan man till å med spara humlen sen till bittergivan eftersom den mesta alfasyran blir kvar i humlen.

Vadå, så då fyller du en pressbryggare med humle och vatten och låter den stå och götta till sig en stund och sedan häller i vätskan i sekundären?

Vore intressant för mig eftersom jag ska torrhumla med färskplockad humle och det inte känns helt antiseptiskt direkt...!

5 Senast ändrad av nils-alf (2012-09-06 10:20:04)

Jag har som sagt inte testat än. Men här till exempel är nån som har testat och jämfört med torrhumling.

http://www.homebrewjunkie.com/2008/10/h … g.html?m=1

Det finns mycket mer. Bara att googla på det.

Nu har jag provat!
Efter kokslut så sänkte jag till 78° och lät allt stå vid den tempen i 2 timmar.
Det doftar gudomligt ur jäsröret, sen får vi se hur det går med beskan om några veckor.
Mvh Raasken

JusterAPA #2
Batch Size: 24,00 L     
Boil Size: 28,65 L
Estimated OG: 1,045 SG
Estimated Color: 14,6 EBC
Estimated IBU: 40,2 IBU
Brewhouse Efficiency: 78,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Amount        Item                                                       Type         % or IBU     
3,80 kg         Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)             Grain        86,36 %       
0,30 kg         Carahell (Weyermann) (25,6 EBC)            Grain        6,82 %       
0,15 kg         Carared (Weyermann) (45,0 EBC)            Grain        3,41 %       
0,15 kg         Crystal Malt (130,0 EBC)                          Grain        3,41 %       
5,00 gm        Pacific Gem [14,00 %]  (60 min)            Hops         7,5 IBU       
25,00 gm      Sorachi Ace [6,00 %]  (20 min)              Hops         8,7 IBU       
35,00 gm      Sorachi Ace [6,00 %]  (15 min)              Hops         10,0 IBU     
40,00 gm      Sorachi Ace [6,00 %]  (10 min)              Hops         8,3 IBU       
50,00 gm      Sorachi Ace [6,00 %]  (5 min)               Hops          5,7 IBU       
35,00 gm      Sorachi Ace [6,00 %]  (0 min)               (Aroma Hop-Steep 2 h @ 78°)
1,50 gm       Epsom Salt (MgSO4) (Mash 60,0 min)          Misc                       
1,00 ml        Irish Moss (Boil 10,0 min)                           Misc                       
1,50 gm       Salt (Mash 60,0 min)                                  Misc                       
9,00 ml        Lactic Acid (Mash 60,0 min)                         Misc                       
4,00 ml        Yeast Nutrient (Boil 10,0 min)                      Misc                       
5,00 gm       Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)  Misc                       
11,00 gm     Calcium Chloride             (Mash 60,0 min)    Misc                       
30,00 L       TR Mild                                                       Water                     
2 Pkgs        Nottingham (Danstar #-)                              Yeast-Ale

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-09-06 21:14:24)

James Altwies pratar en del om de olika kokpunkterna på olika aromämnen i diverse typer av humle i en intervju på beersmith's podcast.
Micro-humleprocessare väljer att torka/kölna sin humle under respektive humles "aromatiska kokpunkt" för bevarandet av så stor del av aromerna som möjligt.

Kyler man med kylspiral är det helt klart ett intressant experiment att ta sig ann.
Ni som är matlagningsglada kan med fördel ta med konceptet till köket när det rör sig om när kryddorna ska i såsen wink

Intervjun med James hittar ni på denna länken - http://beersmith.com/blog/2012/05/13/ho … odcast-38/

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

8 Senast ändrad av Björn Petersson (2012-09-07 12:33:28)

Raasken skrev:

Efter kokslut så sänkte jag till 78° och lät allt stå vid den tempen i 2 timmar.

Tillsatte du smak- och aromhumlen efter att du hade sänkt till 78C?

P.S. Fel av mig - jag måste läsa lite noggrannare - du gjorde ju en extra tillsats efter kokslut