Ögonoperation

Jag fick en jäkligt fin 30årspressent. En ihopsamling till en ögonoperation. Jag är ju ganska närsynt. Men nu när jag försöker läsa på om det kommer jag fram till att de olika kliniker som finns och de behandlingar de har skiljer sig ganska mycket i pris och för och nackdelar ned olika behandlingar. Plötsligt verkar det inte vara så enkelt som att den dyraste metoden är den bästa, utan har snabbast läkningstid, men då det verkar kunna uppstå problem senare... Det jag ändå känner mig mest obekväm ned är att varje klinik framhäver fördelarna med sina behandlingar. Och det i princip är omöjligt att få nån bra helhetsbild på hur det egentligen är. Jag menar jag ska ju inte köpa en tv, nu är det frågan om någon betydligt viktigare.
Har någon av er gjort en ögonlaseroperation? Skulle vara kul att höra era tankar kring det?

Sv: Ögonoperation

Måste finnas massvis.med studier att kolla. Nu jobbar jag iofs inom sjukvården och inte med.ögonsjukdomar eller vanliga synfel. Kan vara så att oftalmologer eller optiker har andra kanaler men jag tipsar ändå om attgöra en sökning på tex pubmed.org eller medline. Det finns massvis med databaser att använd. Problemet kan bara dels att söka på rätt termer men också att kunna validera metoden och riktigheten i studierna men pubmed kan.ha externa granskare på en del studiegenomgångar. Bara ett tips.

Ok. Tack för tipset. Det ska jag kolla upp.

Jag gjorde det för fem år sedan.
Det enda jag är besviken på är att jag inte gjorde det långt tidigare sad

Mesig som jag är så valde jag en metod med minst biverkningar/smärta som kallas för LASIK.
Men det krävs att hornhinnan har en viss tjocklek för att kunna göra den.

Måste säga att jag är otroligt nöjd med resultatet.
Även om det inte är som i reklamen att man ser bra redan 10 minuter efter operationen.
Ögongloben svullnar av operationen vilket gjorde att jag fick en extrem "kikarsikte-syn" och såg helt klart på 300m men inte ett skit på nära håll.
För att kunna läsa/jobba hade jag ett par veckor efter operationen väldigt starka läsglasögon.

Men när svullnaden lagt sig klarade jag mig helt utan glasögon.
Eftersom jag är lite äldre så börjar nu ålderssynheten göra sig påmind så jag får ha läsglasögon om jag läser en bok eller tidning.
Allt annat (även terminalarbete) klarar jag utan glasögon.

Nuförtiden kan man även byta hela linsen för att bli av med "ålderssynthet"

Jag tycker du ska kontakta en ögonklinik för att få en undersökning (oftast helt gratis) och höra vad de säger och rekommenderar.
Det beror helt på vad du har för synfel och hur din hornhinna är.

Jag gjorde det för kanske tre år sen nu och har på det stora hela varit nöjd. Jag valde den något mindre dyra varianten ELSA, som också tog längst tid att läka. Själva ingreppet var ingen fara, men smärtan i ögonen dagarna efteråt var verkligen inte att leka med. Jag gick på tabletter och Ricky Gervais medan jag mest låg i sängen och kved. Sen var synen ganska kass i några veckor, men blev gradvis bättre. Nu är jag glasögonfri och helnöjd, även om det nog tog två år för ögonen att liksom bli helt samspelta med varandra. (Men där hade jag nog otur.) Min bror valde storebrorsklokt den något dyrare varianten (LASEC?) och fick perfekt syn på mycket kortare tid och så gott som smärtfritt.

Kort och gott är jag väldigt nöjd med resultatet, men skulle lugnt lägga några tusenlappar extra för att slippa smärtan och krånglet.

Jag tror man ofta kan få arbetsgivare att betala och sen dra av det som förmån, men jag vet inte hur det funkar. Själv har jag egen firma och fick pröjsa rubbet själv.

(Du bor norröver, va? Jag kan annars ordna en tusenlapps rabatt hos kliniken i Stockholm där jag gjorde det och får då själv en tusing i hittelön.)

Lycka till och berätta hur det går!

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Ett litet insider tips till alla som funderar på att göra en operation. Ni har säkert hört talas om Memira, som gör en massa reklam bl.a. på radio. Dom är väl kanske bland dom mest omtalade, om dom är bäst vet jag inte. Men dom har även ett lågpris "märke", ett bolag som dom har startat för att inte släppa in andra lågpris bolag på marknaden. Det roliga i kråksången är att det är samma läkare och samma utrustning på bågge bolagen.

Så om ni vill ha samma operation fast billigare, kolla på godsyn.se

//Reb

haha Fult!

Så nu har jag typ bestämt mig för vilken behandling jag vill ha. Det ska vara det senaste inom ögonlaserkirurgi för att behandla synfel, främst närsynthet. ReLEx Smile heter tekninken och utförs bara på en enda klinik i sverige, Proforma. Har hittat lite opartisk info om just denna operation och det lockar mig hundra ggr mer än t.ex memiras rätt dyra FS Lasik. Där iof läkningstiden är snabb men det kan orsaka problem senare om man t.ex behöver operera sig för starr eller andra ögonbesvär. Dessutom så verkar det som om ReLEx smile har minst biverkningar av de operationer som går att välja mellan. Minst risk för ljuskänslighet och torra ögon, samt dåligt mörkerseende. Det som är konstigt är att memiras FS Lasik kostar 35000 medans denna operation bara kostar 23000 (tror jag). Men jag har som sagt läst endel om både tekninken och om kliniken och allt som jag har hört och läst låter väldigt bra. Jag skulle aldrig välja en metod för att den är billigare. Inte heller den dyraste för att jag tror att dyrast är bäst.

Hur gick det med operationen, gjorde du den och är du nöjd med resultatet?

Nej det har inte blivit av än. Har haft häcken full. Men snart hoppas jag.

11 Senast ändrad av megen (2013-02-02 09:26:45)

uppdatering:
En ögonopeation blir det, men inte riktigt det jag tänkte mig från början. I måndags var jag nere på en klinik i Stockholm för undersökning. Kirurgen konstaterade då att jag hade en mildare näthinneavlossning, skickade hem mig med en remiss till Hudiksvalls ögonmottagning. I hudiksvall kunde de inte se vilken åtgärd som krävdes för min avlossning, så därför skickade de mig till Uppsala för en till undersökning igår. Där konstaterade ögonläkaren att jag måste operera ögat, så nu ska jag ner igen på måndag till Uppsala. Jag kommer nu bli sjukskriven upp till en månad och jag antar att det inte heller kommer bli så mycket öl bryggt. Synd för jag har lagt en del bryggningar på hög som jag tänkte riva av nästa vecka. Men jag får nog allt vänta lite med det.

Ojdå.
Lycka till med ögonoperationen hursomhelst!

Tack tack! Det var jäkligt tur att jag tänkte göra en laseroperation för annars hade jag nog inte upptäckt det innan det blivit regält akut.

Tredje operationen imorgon. Var visst lite knivigt att få hela näthinnan att fästa helt. Men hoppas på tredje gången gillt nu.

Hej

Jag håller tummarna för dej

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Har du skuggprickar och streck i synfältet?
Har själv börjat lägga märke till sådana i min syn. Läste att det var något med glaskroppen som gjorde det, och att man kan drabbas av näthinneavlossning. Borde nog gå och få det kollat, men sen har jag drag av hypokondri så jag drar mig för att gå i onödan... ;-)

17 Senast ändrad av megen (2013-02-19 09:18:12)

Tack Bo! Ligger och väntar på op nu.
Bee, jag hade inte några symptom, det tyckte läkaren var lite märkligt. Men däremot har jag sett ljusblixtar
mellan operationerna. Du ska vara uppmärksam om du ser ljusa blixtar typ, märker du att delar av synfältet försvinner eller du ser en mörk ridå för ögat skall du kolla upp det genast. Ser man sånt som du ser kan det vara floaters (grums i glaskroppen). Inte farligt, men jag vet inte om det finns nåt samband med näthinneavlossning . Nu är ju inte jag läkare så jag ska inte ställa diagnos på dig, är du orolig ska du helt klart undersöka dig. Man brukar få tid snabbt på ögonmottagningrna. En liten fråga bara: har du diabetes eller är kraftigt närsynt? Det ökar risken för näthinneavlossning, själv är jag jävligt närsynt.

Jo, jag ska väl pallra mig iväg någon dag... Lider bara av kraftig astigmatism och är svagt närsynt. I övrigt helt frisk... Förutom en viss besatthet av datorspel, brassband och ölbryggning.

Aha, bra kombo Bee! Jag lirar själv gärna bastuba, borderlands och så bryggverk förstås. Tänk om man kunde få ihop en brassgrupp till SM? Fast det är tungt nog att släpa ner ölfat till SM härifrån, det blir tufft om jag ska få med tuban också.

När jag var på GBBF för några år sen så hade de en stor brassorkester av högsta klass som spelade i hela fyra timmar, under ivrigt jubel, handklappande och pintdrickande från den månghundrahövdade publiken. Party med brittisk klass!

Haha, jag är så jävla brass skadad att jag tänkte först på sm i brassband...inte hembryggar sm. Stoppa ett fat i tratten så tar du den på ryggen, eller du kanske har rullhjul på caset.. Själv spelar jag kornett/trumpet så i bästa fall får jag in en 33:a i klockan...

På stora konserttuban har jag hjul på lådan, den väger 25 kg så det behövs. Sen ryms det rätt många ölflaskor också men då blir det svårt att lyfta åbäket...

Bee skrev:

Har du skuggprickar och streck i synfältet?
Har själv börjat lägga märke till sådana i min syn. Läste att det var något med glaskroppen som gjorde det, och att man kan drabbas av näthinneavlossning. Borde nog gå och få det kollat, men sen har jag drag av hypokondri så jag drar mig för att gå i onödan... ;-)

Hej

Råkade själv ut för det sommaren 2010, panik. Till ögonjour, det var glaskroppsavstötning, låter läskigt men skall va ofarligt. Min ögonläkare säjer att en väldigt hög % har det utan att veta om det.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack, för inputen. Ska nog gå och kolla ändå. Hypokondrikern i mig har börjat se en punktformad blixt mitt i synfältet på högra ögat lite nu och då... En får inte vara blödig.