Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Hej!

Tänkte nu äntligen ta steget från öldrickare till ölbryggare! :-)
Jag har fått en ölsats av följande sort som jag tänkte börja med: http://www.coopershembryggning.se/produ … inal/lager
Dessutom har jag följande startkit: http://www.coopershembryggning.se/produ … y-beer-kit

Någon som har erfarenhet av dessa färdiga ölsatser? Är de något att ha? Vad ska man tänka på - göra och icke göra osv? Det följer ju med en instruktionsfilm, men jag tar mer än gärna emot tips ändå! :-)

Mvh/Sara

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Har själv inte gjort nån coopers men tipsen har jag för mig brukar vara att byta ut jästen.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Min senaste ölsats var för 14 år sedan men jag antar att det mesta är sig likt smile

Några tips:
Använd maltextrakt istället för socker
Byt ut jästen  (har dock hört att den har blivit bättre)

Lycka till!

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Hej Sara,
John Palmer är en känd bryggare som har skrivit boken How to brew. Den finns i en äldre upplaga på den här sidan, den kan vara bra att kolla lite på.
http://www.howtobrew.com/intro.html
Svenska hembryggareföreningen har en wiki på sin sida med gott om information, om inte annat kan det vara trevligt att lära sig vad saker och ting heter på svenska.
http://shbf.se/wiki/index.php/Huvudsida
Det finns dessutom gott om filmer på Youtube där man kan se de olika stegen. Lycka till!

//Henrik

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Tack för era svar!
Ska kolla in länkarna och byta ut jästen, så får vi se hur det går! :-)
//Sara

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Som vanligt är grundtipsen
- byt jäst, i detta fall skulle jag rekommendera Saflager S-23 (Fermentis torrjäst) 11.5 g alternativt, Nottingham British Ale Yeast 11 g och försöka jäsa neråt 12-14 grader för att få en ren jäsning, kör gärna på två påsar om du kan jäsa svalt.

- skippa rör/strösocker och använd istället maltextrakt (torkat eller flytande)
Ser att Cooper rekommenderar "Brew enhancer" som är bättre än strösocker, så kallat bryggsocker (dextros) men jag tror att torkat maltextrakt är ännu bättre.
http://www.coopershembryggning.se/produ … enhancer-1
http://www.coopershembryggning.se/produ … t-dry-malt


slutligen: man ska inte förvänta sig ett strålande resultat med ölsatser,
på sin höjd blir det acceptabelt, i alla fall är det min erfarenhet.

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Om du väljer torkat maltextrakt ist för socker så rekommenderar jag att koka med lite extra humle för en trevlig humlesmak och arom. Dedär sirapssatserna är så nerkokta så i princip all karaktär från humlen försvunnit. Vad gillar du för öl? Har du någon favorit? Kan hjälpa dig mer om jag vet vad du vill uppnå. Lycka till.

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Craig visar i denna videon hur enkelt det är med Coopers DIY http://youtu.be/Jt3IGCxu6tk
Han snackar en hel del men hur man gör framgår tydligt wink
I övrigt som de säger ovan, men antar att du vill använda Brewenhanchern som är med kittet eftersom du har det redan
(När du brygger nästa gång, skippa Brewenhancer och kör som de säger ovan med 1 - 1½ kg spraymalt)

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

megen skrev:

Om du väljer torkat maltextrakt ist för socker så rekommenderar jag att koka med lite extra humle för en trevlig humlesmak och arom. Dedär sirapssatserna är så nerkokta så i princip all karaktär från humlen försvunnit. Vad gillar du för öl? Har du någon favorit? Kan hjälpa dig mer om jag vet vad du vill uppnå. Lycka till.

Hej!

Är ett stort fan av ale i allmänhet, och IPA i synnerhet! Föredrar fruktiga ale (gärna med en rejäl grapefruktbeska) framför "knäckiga" ale. Gillar amarillo och cascade.
En av mina absoluta favoritöler är Thornbridge Jaipur ( http://www.ratebeer.com/beer/thornbridge-jaipur/48795/ ), så att lyckas brygga något liknande är ju drömmen! :-)
Ölsatsen har jag ju fått i present, och det känns lättare att börja med "halvfabrikat" istället för att starta helt och hållet från grunden, även fast förväntningarna på resultatet kanke inte är de högsta. :-)

10 Senast ändrad av megen (2013-02-15 15:02:26)

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Så här Kan du göra för att få ett rätt schysst humlig amerikansk ale. Köp ett kilo mellanmörkt torkat maltextrakt. 100g valfri humle, välj en av dina amerikanska favoriter. Köp även ett paket torrjäst us-05. Koka det torkade maltextraktet gärna i så stor kastrull som möjligt 10liter eller större. Koka ca 20 min dumpa i all humle i slutet av koket och på med lock låt stå och dra ca 20 min. Sila koket genom en finmaskig sil eller safttsil ner i jästunnan. Cooperssatsen som du har låtit ligga i varmvatten (blir mer flytande då) blandar du tillsammans med koket i jästunnan, sedan fyller du upp till 20-23 liter med kallvatten, blandar runt. Är temperaturen 20 grader eller strax under kan du tillsätta us-05 torrjästen, blandar runt. Ställ för jäsning mellan 17-20 grader.

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Tack för tipsen, ska testa! :-)

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Lycka till. Tyckte det verkade trist för dig att brygga ett kasst lageröl då du klart gillar andra grejer.

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Hej Sara

Ser att din ölsats är en lager. Du verkar ju veta i varje fall vilka öl du tycker om, alltid en fördel.

Nu är det ju skillnad på att jäsa en lager jämfört med en ale. Tempen vid jäsningen är ju den stora skillnaden, en ale ca 17-22 c en lager 8-11 c, i stora drag.

Men du kan göra en helt ok ale på din Cooper. Gör som megen beskrev, en helt perfekt beskrivning av att göra en god öl på en ölsats +.

Nackdelen det är att det blir så mycket mer än bara ölsatsen som du har, alla vill hjälpa till och ger råd, köp det och det i stället, och det stämmer, en ölstas blir så mycket bättre om man gör så.

Men jag får känslan att du för första gången bara vill testa. Gör då så här:

En kanonjäst är

Nottingham http://shop.humle.se/jast/alejast/aleja … yeast-11-g

Använd den där Brew enhancer när du ändå har den.

Försök jäs vid 18 C.

Jag jäste Cooper i början av 90-talet med ca 1,5 kg socker, jäshinken inlindad i täcken ståendes vid ett element,

Fattade aldrig varför det inte smakade bra. Sedan så sakteligga började viss information spridas.

Annars gör som megen skrev, en mycket bra info som sagt var

Lycka till och hoppas du får en blodad tand

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på?

Tjenis

Jag har bryggt 3 st helsatser från Copper  och använt jästen som medföljer och det blir riktigt bra, personligen tycker jag det blir bättre än färdig öl som man köper sen kan man inte jämföra den med helmalts öl som man brygger från början till slut. Jag köper mina sater från MaltMagnus och han säger att det är hur man lagrar jästen , man bör ha den svalt.
Första gången hade jag gjort precis som det står står det blir bra.
MVH Stefan