Hej Sara
Ser att din ölsats är en lager. Du verkar ju veta i varje fall vilka öl du tycker om, alltid en fördel.
Nu är det ju skillnad på att jäsa en lager jämfört med en ale. Tempen vid jäsningen är ju den stora skillnaden, en ale ca 17-22 c en lager 8-11 c, i stora drag.
Men du kan göra en helt ok ale på din Cooper. Gör som megen beskrev, en helt perfekt beskrivning av att göra en god öl på en ölsats +.
Nackdelen det är att det blir så mycket mer än bara ölsatsen som du har, alla vill hjälpa till och ger råd, köp det och det i stället, och det stämmer, en ölstas blir så mycket bättre om man gör så.
Men jag får känslan att du för första gången bara vill testa. Gör då så här:
En kanonjäst är
Nottingham http://shop.humle.se/jast/alejast/aleja … yeast-11-g
Använd den där Brew enhancer när du ändå har den.
Försök jäs vid 18 C.
Jag jäste Cooper i början av 90-talet med ca 1,5 kg socker, jäshinken inlindad i täcken ståendes vid ett element,
Fattade aldrig varför det inte smakade bra. Sedan så sakteligga började viss information spridas.
Annars gör som megen skrev, en mycket bra info som sagt var
Lycka till och hoppas du får en blodad tand
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20