Utjäsningsproblem

Tappade om min Oscura till sekundären efter närmare 30 dagars jäsande i kylskåpet och mätte SG i samma veva.  Efter så lång jäsning, och den hade verkligen spruttat igång snabbt, hade jag räknat med en SG nära planerat FG, alltså 1.012/1.013.  Till min förvåning och besvikelse låg SG på 1.019.

Nu börjar jag bli riktigt less på problemen med utjäsning. Har haft dom nu sedan jag drog igång igen efter mitt uppehåll.  Nästan varenda bryggning har haft utjäsningsproblem.  Först trodde jag att mina problem bestod av dålig temperaturhålling under mäskningen, men Oscuran är bryggd på Braumeister'n och jag liter på dens termostat.  Oscuras var dessutom mäskat på låg temperatur och borde jäst ut till minst 78%.  I stället ligger jag på 64% efter 30 dagar.

Och problemet är inte bara med lagers. Även belgiska ales jag bryggt når inte upp i den utjäsningsgrad som jag förväntat.  Trots 10% socker i extraktet har jag bara nått 70% respektive 75%, och trots att jag använde bra med levande jäst i dessa.  Här har jag siktat på en utjäsningsgrad på +80%.  Något är fel, och jag tror inte det är i mäskningen eller i tilsättandet med jäst.

Kan det vara temperaturfluktuationer hemma?  Både i lagerkylskåpet såväl i "bryggarrummet" i källaren?  I kylskåpet "svänger" temperaturen mellan 8-11 grader och i källaren har det varit 16-18 grader.  Jag tycker inte själv det låter som för stora temperatursvängningar?  Något drag är det inte heller.

Eller kan det vara att jäshinkarna blivit för gamla - kan det vara en orsak, tror ni?  Jäshinkarna är i princip alla tre år gamla, och dom är välskötta och alltid rengjorda innan och efter användande.  Jag har bara en enda gång drabbats av infektion och det var mycket länge sedan, och jag har aldrig (medvetet) bryggt med Brett.  Min senaste lager står och jäser i en alldeles ny jäshink, så om ett par veckor kan kolla om problemet har fixats med ny utrustning, men kan det verkligen vara en orsak?

Har ni andra idéer på vad det kan vara?  Jag använder två hydrometrar när jag mäter, så det är inte en fråga om felavläsning. 

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Utjäsningsproblem

Låter som att du har helt motsatt problem jämfört med mig smile Jag skulle nog bli glad om mina öl inte jäste ut så det blev lite socker kvar.
När vi har bryggt så har vi fått väldigt låga FG, under 1010 varje gång.

Om du vill att dom jäser ut ordentligt, varför inte ställa dom lite varmare? 16-18 grader är väl relativt lågt, om det inte är lageröl. Om det är belgiska ale's så kan det väl gå att ha dom klart varmare än det

Såg din tråd - vi har samma problem fast med olika symptom?  Om det kan vara vattnet?  Var brygger ni?

Det där måste vara väldigt frustrerande. Jag har själv ännu inte haft problemen ni beskriver, däremot inser jag att jag har väldigt dålig koll på hur långt ölen jäser (bortsett från de uppenbara parametrarna som mäsktemp och val av jäststam), så förr eller senare kommer jag antagligen stå inför samma problem.

Så jag är väldigt intresserad av att så långt det går försöka få fram en lösning på ditt problem.

Tror inte det är jäskärlets ålder eller skick.

Däremot funderar jag på om det kan vara storleken på jästgivan? Knappade in dina värden (20 liter lager på OG 1.051) i mr. Malty Pitching rate calculator (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html), och den tyckte 21 gram torrjäst som optimal jästgiva. Alltså nästan två paket om 11 gram.

Jästemperaturen kan säkert spela in också. Tycker inte heller att svängningarna är alltför stora, men går det åt fel håll (från varmt till kallt) vid fel tillfälle under jäsningen kan det säkert spela in.

Think globally. Drink locally.

Vi brygger i åkersberga, norr om stockholm. Det kan säkert vara skillnad på vattnet i olika delar i stockholm, det beror ju helt på vart vattnet tas ifrån.
Ska se om vi ska kolla upp det, och prova med nån tillsats.

När det gäller mängd jäst, så har vi nästan uteslutande använt torrjäst, och enbart ett paket. Oftast så slänger vi i paket direkt i vörten. Vi har också använt flytande jäst. I regel har vi startat jästen lite för sent dock, men trots det så har det jäst ut fullkomligt. Som förstått det så har vi gjort på ett "dåligt" sätt, vilket borde betyda för lite jäst, och mindre chans att det jäser ut, men det har uppenbarligen inte påverkat.

Dålig utjäsning kan också bero på lite för dålig syresättning av vörten.
Det kan vara värt att kolla upp om det går att förbättra syresättningen i samband med att jästen tillsätts.

Eventuellt kan det också hjälpa att tillsätta lite jästnärämnen, till exempel magnesiumsulfat.

För mycket utjäsning som även rapporterats av andra på forumet kan bero för långa mäsktider.

jag är tveksam till att temperaturskillnader på ett par grader skulle ha någon större inverkan.
vissa alejäster är dock känsliga för för låga temperaturer, 16-18 grader är lite väl lågt för alejäsning.

Jag tycker jag syresätter bra under tillsättningen av jästen. Visserligen inte mer vetenskapligt än att man står där med plastsleven och rör om så att bubblorna lägger sig som en tjock skummatta på ytan.  Sedan brukar jag skaka om hinken ett par gånger om dagen de två efterkommande dagarna. 

Men visst är det väl temperaturen i det jäsande ölet som är det väsentliga?  Just nu jäser jag en Dubbel och den har enligt Universaltermostatens termometer en temperatur av 22 grader, medan rummet där jag jäser har 15-16.  Och det bubblar.  Att det är för låg temperatur i rummet är väl mest begränsande för att få igång jäsningen, men väl igång brukar temperaturen i ölet i regel gå upp, eller har jag fel?

Om man nästan alltid får samma mätresultat så skulle jag nog misstänka apparaterna även om man har två hydrometrar och Braumeister. Har du kollat med extern termometer på Braumeistern? Låna en annan hydrometer eller refraktometer. Själv har jag haft både dåliga och "alltför bra" utjäsningar (och lagom också). Men som sagt det kan vara något som "man alltid gör" men inte tänker på.

Hej

Det där med för höga utjäsningstider kan bero på, långa mäsktider, det håller jag absolut med K. om. I början av kariären så var mina mäsk tider väldigt lååånga, = väldigt lågt FG.

Jag skakar min hink 5 min innan jästen tillsätts.

Men mitt FG varierar än i dag lite upp och ner ca 5 punkter, det beror nog mer på att jag håller lite olika temperaturer på mäskningen

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Portugisen skrev:

Jag tycker jag syresätter bra under tillsättningen av jästen. Visserligen inte mer vetenskapligt än att man står där med plastsleven och rör om så att bubblorna lägger sig som en tjock skummatta på ytan.  Sedan brukar jag skaka om hinken ett par gånger om dagen de två efterkommande dagarna. 

Men visst är det väl temperaturen i det jäsande ölet som är det väsentliga?  Just nu jäser jag en Dubbel och den har enligt Universaltermostatens termometer en temperatur av 22 grader, medan rummet där jag jäser har 15-16.  Och det bubblar.  Att det är för låg temperatur i rummet är väl mest begränsande för att få igång jäsningen, men väl igång brukar temperaturen i ölet i regel gå upp, eller har jag fel?

om du har 15-16 i rummet, innebär ju det att tempen kommer att sjunka dramatiskt när jäsningen lugnar sej... jästen somnar till... testa att höja temp när jäsningen avtar...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Kan någon förklara varför långa mäsktider ger "för mycket" utjäsning? Jag trodde lång mäsktid = mer socker (av alla sorter) = fylligare öl (och mer alkohol)? Är detta fel?

När det gäller temperaturen öl ska jäsa i, så har jag alltid förstått det som temperaturen som diskuteras är den yttre miljön. Självklart så är det temperaturen i ölen som har betydelse, men den kommer nog alltid ligga högre när det börjat jäsa. Jag har det som att "yttre temperatur på xx grader är bra för den här jästen" inte "xx grader i ölen när det börjat jäsa är bra för den här jästen". Kanske har fel dock, om någon ens förstår vad jag menar smile

starzinger skrev:

Kan någon förklara varför långa mäsktider ger "för mycket" utjäsning? Jag trodde lång mäsktid = mer socker (av alla sorter) = fylligare öl (och mer alkohol)? Är detta fel?

Långa mäskning gör att enzymerna hinner bryta ner större andel av sockret till förjäsbart socker. Detta resulterar i att jästen konverterar en större andel av sockret till alkohol, alltså lägre FG. Men det blir också en lägre andel restsötma, vilket ger ett torrt och mindre fylligt/maltigt öl.

Think globally. Drink locally.

13 Senast ändrad av Kenneth (2010-01-08 15:21:23)

Tillbaka till låg utjäsningsgrad:

För att avgöra om det finns förjäsningsbart socker kvar i ölet/vörten så kan man ta ut en mindre mängd och forcera jäsningen genom att höja temperaturen och tillsätta mer jäst och skaka ner luft(syre) i provet.

Skaka om provet ett par dagar och mät SG.
Om provet jäst ut mer så är det jästen som inte mår så bra längre.
Har provet inte jäst ut så är det mycket dextriner kvar.
I så fall måste man korrigera mäskschemat inför nästa bryggning.

Kenneth, det var ett riktigt bra tips att kolla hur myket jäsbart socker som finns kvar.  Skall testa det på min Oscura.

Flasktömmarn, bra poäng.  Skulle tippa på att det är en av orsakerna till att mina ales inte jäst ut.  Själva stormjäsningen har gått bra men sedan har tempen fallit så lågt i vörten att jästen helt enkelt lagt av.  Jag måste helt enkelt bli bättre på att kontrollera jästemperaturen.

Tänkte just tipsa om att göra ett forcerat jästtest men Kenneth hann före. Det är ju ett enkelt sätt att ta reda på om problemet ligger i mäskningen eller i jäsningen. För att få det varmt nog kan man ställa det t.ex. på ett element eller i skåpet ovanför kylen och skaka om då och då.

Temperaturen på mäskningen spelar större roll för förhållandet mellan jäsbara socker och icke jäsbara socker vid jäsningen. Tiden på mäskningen avgör väl bara hur lång tid enzymerna har på sig för att konvertera stärkelsen till de sockerarter som temperaturen anger.