Utjäsningsproblem
Tappade om min Oscura till sekundären efter närmare 30 dagars jäsande i kylskåpet och mätte SG i samma veva. Efter så lång jäsning, och den hade verkligen spruttat igång snabbt, hade jag räknat med en SG nära planerat FG, alltså 1.012/1.013. Till min förvåning och besvikelse låg SG på 1.019.
Nu börjar jag bli riktigt less på problemen med utjäsning. Har haft dom nu sedan jag drog igång igen efter mitt uppehåll. Nästan varenda bryggning har haft utjäsningsproblem. Först trodde jag att mina problem bestod av dålig temperaturhålling under mäskningen, men Oscuran är bryggd på Braumeister'n och jag liter på dens termostat. Oscuras var dessutom mäskat på låg temperatur och borde jäst ut till minst 78%. I stället ligger jag på 64% efter 30 dagar.
Och problemet är inte bara med lagers. Även belgiska ales jag bryggt når inte upp i den utjäsningsgrad som jag förväntat. Trots 10% socker i extraktet har jag bara nått 70% respektive 75%, och trots att jag använde bra med levande jäst i dessa. Här har jag siktat på en utjäsningsgrad på +80%. Något är fel, och jag tror inte det är i mäskningen eller i tilsättandet med jäst.
Kan det vara temperaturfluktuationer hemma? Både i lagerkylskåpet såväl i "bryggarrummet" i källaren? I kylskåpet "svänger" temperaturen mellan 8-11 grader och i källaren har det varit 16-18 grader. Jag tycker inte själv det låter som för stora temperatursvängningar? Något drag är det inte heller.
Eller kan det vara att jäshinkarna blivit för gamla - kan det vara en orsak, tror ni? Jäshinkarna är i princip alla tre år gamla, och dom är välskötta och alltid rengjorda innan och efter användande. Jag har bara en enda gång drabbats av infektion och det var mycket länge sedan, och jag har aldrig (medvetet) bryggt med Brett. Min senaste lager står och jäser i en alldeles ny jäshink, så om ett par veckor kan kolla om problemet har fixats med ny utrustning, men kan det verkligen vara en orsak?
Har ni andra idéer på vad det kan vara? Jag använder två hydrometrar när jag mäter, så det är inte en fråga om felavläsning.
Mvh
Pål