Kallkrasch - några frågor

Jag har en brown ale som stått två veckor på primären nu, och jag funderar lite på att prova det här med kallkrasch som jag läst en del om. Jag är inte så väldigt brydd om hur klar ölen är, men om det är enkelt att göra nu när det är kallt ute kan det ju vara värt att prova. Jag har inte använt något klarningsmedel, och tänkte inte göra det nu heller, det blir alltså frågan om en ren kallkrasch utan gelatin eller liknande.

Just nu har vi mellan ett par och fem minus, men det ser ut att kunna gå ner mot tio minus de kommande dagarna. Jag har tillgång till ett fristående oisolerat förråd som jag eventuellt tänkte använda, det lär i alla fall ge en lite stabilare temperatur än att bara ställa utomhus.

Nu till frågorna:

1. Vad vinner man på en kallkrasch utan klarningsmedel? Är det lönt?
2. Hur länge behöver man kallkrascha för att få någon effekt?
3. Riskerar jag att få för lite vital jäst kvar till flaskjäsningen om ölen skulle bli någon minusgrad (men utan att frysa till is)?
4. När fryser en öl på bortåt 6% och 1.010-1.015 OG? Det borde ju röra sig om åtminstone några minusgrader.

Jag har läst lite här och var om detta, men får ingen klar bild. Alla synpunkter och idéer mottages tacksamt!

Sv: Kallkrasch - några frågor

1. Du får ett klart öl utan att behöva använda "tillsatser". Det blir inte lika bra men för mig är det såpass bra att jag slutat med gelatin och dyl.
2. Har inte gjort några större tester, jag brukar låta det stå 2-3 dygn.
3. Finns risk att kolsyrejäsningen kan ta längre tid, speciellt om du har hög alkoholhalt på ölet. Kan vara en idé att tillsätta lite jäst till kolsyrejäsningen.
4. Vet ej.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Ok, det låter ju bra att det funkar även utan klarningsmedel. Inte så att jag är emot det, men jag hade inte skaffat något.

Hur är det med effekt på smaken? Vissa verkar mena att man får ner t.ex jästsmak. Det intresserar mig nästan mer än hur klart det blir. Detta är min fjärde brygd, och det hade varit roligt att lyckas med något som smakar lite mindre jäst och allmän felsmak för att hålla uppe bryggarmodet.

Hinken åkte ut i förrådet tidigare, det verkar hålla sig stabilt omkring nollan, så jag hoppas en helg där ska göra susen.

4 Senast ändrad av megen (2012-12-08 10:45:56)

Hmm ja alltså jästsmak som i smak av jäst blir ju klart mindre när det finns mindre av det som flyter runt i ölet. En kallkrasch gör ju så att jästen lägger sig på botten i dvala snabbare, och därav mindre jäst i ölet. Men menar du smaker som uppstår av jäsningen som fenolen och estrar så har nog inte en kallkrash någon större inverkan på smaken.

Kör du en längre kallkrash än ett par dygn kan du få ett klarare öl där du slipper köldgrumling, men det är inte jästrelaterat.

Jo precis, jag tänkte på själva smaken av jäst. Fenoler och sånt (gissar jag) har jag också alldeles för mycket av i de öl jag hittills bryggt, men det har nog med jästemp uppåt 24 C att göra. Så nu har jag sett till att jäsa vid max 18 C, och vill försöka minimera också den där "hembryggda" smaken av jäst genom den pågående kallkraschen.

Intressant det där du skriver om köldgrumlingen. Menar du alltså att en kortare kallkrasch får jästen att flocka och skapa klarhet genom det, men att köldgrumlingen (som väl har med proteiner att göra) kräver längre tid än två-tre dygn?

En kallkrash kommer att stressa jästen och det är möjligt att det är därav den så kallade jästsmaken kommer om man primar ölet efter kallkrasch och inte tillsätter ny pigg jäst.
För övrigt har jag svårt att förstå vitsen med kallkraschning.
Om man bara väntar i lugn o ro så kommer ölet att bli blankt.
Det är skillnad om man är kommersiell bryggare och vill ha ut ölet så fort som möjligt till slutkund.
Precis som med filtrering och sterilisering ser jag inte några fördelar med en så kallad kallkrasch som hembryggare.

Hej

Vid lagerölsbryggning så är ju en lång lagring vid 0 c att föredra, det är väl en sorts lång kallkrash, varför stressas inte jästen då? kanske "tål" lageröljäst låga temperaturer bättre utan att stressas? bara undrar.

För mig så tar det uppemot 3-4 veckor innan köldgrumlingen släpper ordentligt

Gjorde ett test en gång frös 3 mycket grumliga dipor med en alc på ca 8,5 %, i 2 dygn, tinade sedan flaskorna i ett dygn i kylskåpet, ölet var som filtrerat, helt blankt, ingen ändring angående smak.

Men det funkar nog bara med alcstarka öl, testade oxså med en på 5 %, den flaskan sprack

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag har frusit en pilsner en gång, 4,7%, i jäshinken, av misstag, till -15 grader. Blev superblank.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Kenneth skrev:

En kallkrash kommer att stressa jästen och det är möjligt att det är därav den så kallade jästsmaken kommer om man primar ölet efter kallkrasch och inte tillsätter ny pigg jäst.
För övrigt har jag svårt att förstå vitsen med kallkraschning.
Om man bara väntar i lugn o ro så kommer ölet att bli blankt.
Det är skillnad om man är kommersiell bryggare och vill ha ut ölet så fort som möjligt till slutkund.
Precis som med filtrering och sterilisering ser jag inte några fördelar med en så kallad kallkrasch som hembryggare.

Nä precis, om har tänkt att prima med befintlig jäst så är nog inte en kallkrasch att föredra. Har dock aldrig kallkraschat öl som jag senare ska flaskjäsa. Brukar kallkrascha mina fatöl i kombination med geletin. Jäkligt bra om man brygger torrhumlade öl då ALLT lägger sig som en kaka på botten av tunnan/fatet, väldigt smidigt att tappa över till fat då tycker jag, minimal förlust.

Techno skrev:

Vid lagerölsbryggning så är ju en lång lagring vid 0 c att föredra, det är väl en sorts lång kallkrash, varför stressas inte jästen då? kanske "tål" lageröljäst låga temperaturer bättre utan att stressas? bara undrar.

Det är inte alls samma sak som kallkrasch. Som jag tolkat termen så betyder kallkrasch att man snabbt sänker temperaturen för att fälla ut så mycket jäst som möjligt. Vid traditionell lagerbryggning vill man absolut inte göra det, utan försöker sänka temperaturen långsamt, jag har för mig att jag läst rekommendationer på 1-2 grader per dygn. Anledningen är att lagringen går ut på motsatsen till kallkrasch: man vill ha kvar livskraftig jäst i ölet så att den kan långsamt bryta ner oönskade ämnen under lagringen. Så småningom fäller jästen ut men man vill inte att det ska hända innan den är klar med efterarbetet.

Jag gör sällan kallkrasch, bara med lättare ales där jag är säker på att jästen gjort sitt. Tålamod brukar löna sig...

Håller på med en tjeckisk pilsner nu. Jäsning vid +13 i 10 dagar, sedan höjde jag temperaturen med 2grader/dygn tills jag nådde +20C för att vädra ut diacetyl och jäsa ur det sista. Tappade om till sekundär och höll denna på +6 grader i två veckor. Mycket jäst har fällt ut, men ölen är fortfarande inte helt klar. Så nu står hinken på den inglasade balkongen i +2grader (dvs kallkrasch). Nu får den stå där tills den är helt klar. Mildvädret verkar fortsätta några dagar till vilket bör räcka.

Kanske lite forcerat för en lager, men jag behöver jäshinken till nästa bryggd..  smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Håller på att kallkrascha just nu. Kylens omgivande temp varierar mellan -1.9* - +4.5. (Har tempgivaren hängande löst bredvid hinken). Tänkte låta den stå 3-5 dygn. 
Kan jag "Prajma" som vanligt med socker?
Eller behövs det mer jäst?
(15 liter Ale, ca 6,5%, 1062-1012, 2 påsar US-05, skall över på "partyfat")
Nån som har koll?