Kallkrasch - några frågor
Jag har en brown ale som stått två veckor på primären nu, och jag funderar lite på att prova det här med kallkrasch som jag läst en del om. Jag är inte så väldigt brydd om hur klar ölen är, men om det är enkelt att göra nu när det är kallt ute kan det ju vara värt att prova. Jag har inte använt något klarningsmedel, och tänkte inte göra det nu heller, det blir alltså frågan om en ren kallkrasch utan gelatin eller liknande.
Just nu har vi mellan ett par och fem minus, men det ser ut att kunna gå ner mot tio minus de kommande dagarna. Jag har tillgång till ett fristående oisolerat förråd som jag eventuellt tänkte använda, det lär i alla fall ge en lite stabilare temperatur än att bara ställa utomhus.
Nu till frågorna:
1. Vad vinner man på en kallkrasch utan klarningsmedel? Är det lönt?
2. Hur länge behöver man kallkrascha för att få någon effekt?
3. Riskerar jag att få för lite vital jäst kvar till flaskjäsningen om ölen skulle bli någon minusgrad (men utan att frysa till is)?
4. När fryser en öl på bortåt 6% och 1.010-1.015 OG? Det borde ju röra sig om åtminstone några minusgrader.
Jag har läst lite här och var om detta, men får ingen klar bild. Alla synpunkter och idéer mottages tacksamt!