Sv: Bryggdag
Tack för intressant inlägg Sebastian och grattis til guldpengen.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 26 27 28 29 30 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Tack för intressant inlägg Sebastian och grattis til guldpengen.
Hej
En, jag vad tror ni ale?
Volym 13 liter OG 68
2 kg Pilsnmalt
1.1 kg Munchermalt
0,8 kg Vetemalt
Jäst 1 st Nottingham
Humle
18 g Fuggle 5 % 60 min
14 g Challeng 8,2 % 60 min
7 g Hallert. aroma 8,5 % 60 min
20 g Centenniel 11 % 5 min
20 g Chinook 13 % 0 min
Kommer att torrhumlas med 20 g Cent samt ca 15 g Chin i 4-5 dagar efter en omtappning. Kommer att få en kallkrasch ute på balkong i en temp på ca -5 c, omtappas
Kommer att flasktappas med en tänkt co2 på 2,5. Första flaskan kommer att öppnas 12 12 31 23:55
Det har jäst på bra nu i 2 dygn, har lyckats hålla tempen ok, ett sving mellan 18-20 C
Bo
Bryggdag utomhus med gasol i -17C får se om det går.

Det kommer mera.

En extra tub att byta med.

Mäskning, måste värma ganska ofta för att hålla jämn temp.
Den kudden tar nog priset för sunkigaste kudden jag sett, och då har jag sett många sunkiga kuddar ![]()
Haha. Ja den åker efter det här koket. Den åkte ur sängen för ett tag sen för det är nog fan mer kvalster än stoppning i den. Nu är det nog mest vört.
min sambo garva som fan när jag läste upp ditt inlägg för hon då hon helst hade eldat upp kudden för länge sen.
Fy fan. -19 nu. Är man lite fuktig om händerna så fastnar man i vredet på gasoltuben ![]()
Haha. No-chill eller vad det blir att kallas. Hämtar väll in ett isblock i morgon. ![]()
Men varför brygger du utomhus? ![]()
Skönt med lite frisk luft ibland.
närå. Det är ute eller inte alls. 

Nu ser jag fan inte ett skit så jag får lita på termometern och hörseln för ett lagom kok. Det ligger en humlepåse där i bilden. ![]()
Så där ja. Lite extra arbete men inte så farligt ändå. Lite humle i dunken istället för 15min givan så Pitchar jag i morgon bitti.
Hämtade in för nån timme sen å då var vörten 9C. I det stora hela var det både för och nackdelar med vinterbryggning fördelar med kylning då. Jag får passa på att brygga lite lager.
Imorgon blir det äntligen bryggning igen, har legat nere 3 månader nu.
Blir en amerikansk IPA på begäran från vänner och kolleger.
Tentorna är gjorda (sista någonsin!) och äntligen har jag tid att brygga. Det blir mitt första försök på en Schwarzbier.
Passar på att baka vörtbröd också ![]()
Värmer mäskvatten till dagens bryggd. En vete-IPA!
Brygger rauchweizen idag. Tredje gången jag brygger öltypen. Gör den lite mörkare denna gång och med WLP300 istället för WLP351.
En münchner dunkel idag. Har precis mäskat in.
Tog varmvatten direkt från kranen och det spara in tid och gasol vill jag lova.
Gjorde samma igår. Självklart egentligen kanske - men har aldrig tänkt tanken förrän Svensson påpekade det. Med nålventilen fett ställd får jag nästan ut 68 grader här...
Jag har tänkt på det men varit nervös över kopparn. Men när Svensson skrev om kokkärl i koppar som bryggerierna använder så var det rätt självklart. Jag har haft diptube i koppar och det har aldrig vart nå problem.
Nu har vi bryggt en mellanapa med ipamycket humle, men tonvikt på Waimea. Det kan bli kul det här!
Och så lyckades vi (nästan) med att whirlpoola. Ovanligt klar och fin vört ner i hinkarna. ![]()
Sidor Tillbaka 1 … 26 27 28 29 30 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag