Sv: fatölsanläggning - vad välja?

jag köpte själv en stor kolsyretub för några veckor sen, efter att ha kollat med brandservice-butiken om de kunde fylla den. det skulle gå bra, men när jag åkte dit för att fylla var det en annan kille där som sa att de inte hade livsmedelsklassad kolsyra.
så jag jagade vidare och snokade rätt på de två ställen här i stan som håller på med livsmedelsklassad kolsyra. men sen var det stopp. de skickar nämligen iväg tuberna för fyllning, och kunde inte skicka andra tuber än de som de själva säljer.

så nu undrar jag; ni som fyller på hos "brandsläckar-ställen", har de alltså även livsmedelsklassad kolsyra där? och vad är skillnaden mellan det och brandsläckarkolsyra? (killen på brandservice visste inte...)

sen en fråga till humlegården. om jag blir tvungen att köpa en ny tub från AGA, kan jag i så fall skicka tillbaka den jag köpte av er?

Sv: fatölsanläggning - vad välja?

Jag har kört med brandsläckarkolsyra i snart två år och det har inte inneburit några problem. Det är nog ingen skillnad på kolsyran utan skillnaden ligger i hur man hanterar tuberna och möjligen också hur tuberna  är tillverkade.

Glad Påsk!

/PeO

Sv: fatölsanläggning - vad välja?

tusen tack för det! det var ungefär vad han trodde på brandservice.
när jag frågade på skelleftebränslen AB så fick jag dock höra att jag förmodligen skulle DÖ om jag använde brandsläckarkolsyra. så därför ville jag dubbelkolla med nån som verkligen har koll, dvs de flesta på detta forum...

Sv: fatölsanläggning - vad välja?

Håller med PO.
Det är inte kolsyran som det är skillnad på, det är tuben!
Dvs tuben ska vara väl rengjord och inte ha något stigarrör.
Jag har fyllt min kolsyretub med "brandsläckarkolsyra i c:a 8 år.
Jag lever fortfarande....

Sv: fatölsanläggning - vad välja?

nu är jag tillbaka, har just varit och fyllt tuben. okej Kenneth, då kommer jag och hemsöker dig om jag trillar av pinn efter min första pint wink

Sv: fatölsanläggning - vad välja?

Joel skrev:

sen en fråga till humlegården. om jag blir tvungen att köpa en ny tub från AGA, kan jag i så fall skicka tillbaka den jag köpte av er?

Som synes lär det inte behövas, men om du vill så kan vi ta tillbaka tuben. Den är ju ändå begagnad när vi säljer den. Vad som kan kosta en slant är eventuell provtryckning, beroende på hur länge du har haft den. Tuberna ska provtryckas vart femte år (eller är det vart tionde år nuförtiden?).

-- Svante

Sv: fatölsanläggning - vad välja?

nej, nu är jag så nöjd så! brandsläckarölen smakade helt okej wink

det är vart tionde år de provtrycks. det står 02-12 på min tub i alla fall.

Sv: fatölsanläggning - vad välja?

hejsan

har någon kopplat sytrådsslang till silikonslangen man har till humlegårdens ölstolpe. har ca. 1 m av slangen (rätt grov dim), men det blir för stark skjuts i ölet vid upptappning. några idéer??

tor

Död åt Reinheitsgebot!