Sv: Bryggdag
Lakar just ur dagens bryggd, en pale ale i all sin enkelhet, pale malt med 6% crystal30L samt 1,5% brown malt, humle givorna är rikliga med Riwaka och Nelson S jo och lite Pacific till bitterhumle.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 24 25 26 27 28 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Lakar just ur dagens bryggd, en pale ale i all sin enkelhet, pale malt med 6% crystal30L samt 1,5% brown malt, humle givorna är rikliga med Riwaka och Nelson S jo och lite Pacific till bitterhumle.
Idag blir det 20 liter ljus ale, 20 liter lager, samt 25 liter mörk ale, de första 2 bryggs i samma gryta. Det enda som kommer att skilja dom åt är jästen.
Salle
Tillagt : humlen är inte bestämd ännu, men cittran kommer att vara med.
Inte bryggdag men väl upptappardag.
Tappade upp porten jag bryggde för två veckor sedan, måste säga att jag är otroligt imponerad av vilka öl man får med WLP009 Australian Ale.
Rena, snygga, maltiga och som verkligen lyfter fram allt det goda från råvarorna.
Var har du fått tag på jästen K?
Tillfälligt utbud på humlegården
Bryggdag idag. Första gången helmalt mark II. Förra gången började mäskkärlet läcka, hoppas det går bättre denna gång.
Brygger just nu batch #3 i ordningen, halvvägs in i vörtkoket. En justering på Kaiser's bottom pale ale som var min första bryggd ever.
Fick slut på pale ale malt så det blev 20% karamel malt den här gången och humlegivorna justerades en hel del, var aningen för lite citrus smak i orginalet.
Passar på att provsmaka Batch #2 också som inspirerades av Whitens pale ale. Pale ale malt, 10% socker och 20% vetekross, enbart cascade humle. sambons reaktion var "GOTT", men det beror nog på att det mer liknar en lager än pale ale. Den blev nog faktiskt riktigt bra, en sommar öl!
Hej
20 % karamell ?, mycket dextriner det, det kräver nog mycket humle för att balansera sötman. Sorry, såg inte att du skrev att humlemängden ändrades
Bo
Hej
20 % karamell ?, mycket dextriner det, det kräver nog mycket humle för att balansera sötman. Sorry, såg inte att du skrev att humlemängden ändrades
Bo
Mycket möjligt att den blir allt för söt, men ser det mer som ett experiment. Gillar jag den inte vet jag ju vad som händer om man har i mycket karamell.
Humle mängden ändrades för att få den lite mer bitter och citrus, inte avsiktligt för att kompensera karamellmalten. Men funkar det så också?
Tappdag idag, tappade min folkale/lättale som smakade som en avslagen, lätt fruktig lättöl. Mycket lovande inför kolsyrejäsningen. Tappade också en pilsner som bryggdes till brf festen om en månad. Den har redan stått en månad på sekundären som lagring verkar lovande.
Flasktappning här också.
10 månader gammal ekfatslagrad Flandern.
Kokade lite pale ale, för att testa mitt nya mäskkärl.
Kastrull från biltema.
Blev för bra flöde, får fixa lite för att få det lagom.
/ Micke
Inte bryggt men buteljerat min imperial black IPA. Skall bli spännande att se om jag lyckas bättre med primningen den här gången.
Blev för bra flöde, får fixa lite för att få det lagom..
Jag har likadant lakkärl och jag har också för stort flöde med ventilen i öppet läge. Jag har fixat en liten träkloss med lagom storlek så jag kan sätta mellan kastrullen och ventilen så ventilen kan stå i halvöppet läge.
Inte bryggt men buteljerat min imperial black IPA. Skall bli spännande att se om jag lyckas bättre med primningen den här gången.
Äntligen bryggdag! ![]()
Det var fem månader sen sist och idag fick jag äntligen tummen ur. Det känns riktigt skönt att koka en mörkt bärnstensfärgad modern lager som om allt blir som det ska ha karaktären av nötig malt med lätt chokladkolaton ackompanjerad av citrus, blommor och lite tropisk frukt.
Äntligen bryggdag!
Det var fem månader sen sist och idag fick jag äntligen tummen ur. Det känns riktigt skönt att koka en mörkt bärnstensfärgad modern lager som om allt blir som det ska ha karaktären av nötig malt med lätt chokladkolaton ackompanjerad av citrus, blommor och lite tropisk frukt.
Låter intressant. Gammalt beprövat recept? Skulle behöva lite inspiration till en modern lager.
Nu har 3kg malt mäskats in för årets julöl....
t_m_jansson skrev:Blev för bra flöde, får fixa lite för att få det lagom..
Jag har likadant lakkärl och jag har också för stort flöde med ventilen i öppet läge. Jag har fixat en liten träkloss med lagom storlek så jag kan sätta mellan kastrullen och ventilen så ventilen kan stå i halvöppet läge.
Ska provas, tack för tipset.
Tjocka pappans bitter idag igen.
kör 5-skift nu så jag har ledig vecka å tänkte hinna med minst en bryggning till. Blir nog en lager då. Sen om jag har tur hinner jag nog med en brun Porter. Får passa på när jag har blivit förpassad ut med sakerna. Snart är det säkert minus 30 å omöjligt att få eld på gasolen.
Weinkeller skrev:Äntligen bryggdag!
Det var fem månader sen sist och idag fick jag äntligen tummen ur. Det känns riktigt skönt att koka en mörkt bärnstensfärgad modern lager som om allt blir som det ska ha karaktären av nötig malt med lätt chokladkolaton ackompanjerad av citrus, blommor och lite tropisk frukt.Låter intressant. Gammalt beprövat recept? Skulle behöva lite inspiration till en modern lager.
Nej, inget beprövat och aspirerar inte på att vara typriktig. Receptet ser ut så här på ett ungefär:
OG 1,050
FG 1,012
91% Maris Otter
7% Viking Crystal 150
2% Pale Chocholat
68 grader 75min
60min Bitter: Simcoe, 17 IBU
15min Smak: Citra+EKG, 14 IBU
5-0min Arom: Citra+EKG+Simcoe, 8 IBU
Mjukt vatten som tippar över mot maltkaraktär.
Jäsning ca 10 grader med Saflager W-34/70
Lite beroende på hur ölen blir efter färdig jäsning så kan en humleboost i form av humleté göras vid flasktappning av halva satsen.
Det där gick inge vidare. Nu har jag ett flytande maltextrakt istället då jag somnade och koket varade i 6timmar.
kanske ett barleywine ikväll?
Det där gick inge vidare. Nu har jag ett flytande maltextrakt istället då jag somnade och koket varade i 6timmar.
kanske ett barleywine ikväll?
Jisses! Torrkok då eller? Får va glad att du inte brände ner stället?
Nejdå. Det vart några liter kvar som jag tänkte hälla i en annan öl ikväll. Ja det var riktig tur.

Min årliga julöl brygdes idag. Brown ale med enflis, enbär, vanilj och lakritsrot. Omgjort recept iår.
Sidor Tillbaka 1 … 24 25 26 27 28 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag