Hur göra med humlepåsarna ??

Jag kokar i 30 l gryta. Första gången humlen rakt i bara. Humlekottar. Efter kylning så blev det ett elände för ALL humle bestämde sig för att fastna i utloppskranen och tvärstopp.

Efter mycket petande och sölande så bestämde jag mig för humlepåsar nästa gång. Men,  ska man fiska upp påsarna innan kylning eller låta dom ligga kvar. T ex sista 5 min givan blir ju då kanske 40 min om den får ligga kvar. Kyler med kopparspiral.

De innehåller ju dessutom lågra liter vört. Är det bra att krama ur dom  eller får man med en massa  "bôs" som inte borde vara med i jäshinken??

Bör man öka humlen med påsar och är det skillnad / bättre med pellets ??

Många frågor. Hoppas att nån av er har ett bra svar

/paul

Sv: Hur göra med humlepåsarna ??

Vet ej om det är rätt, men jag "vrider" alltid ur påsarna då jag lyft grytan från koket. Funkar för mig.

Vs lbh pna ernq guvf, jura lbh ner n trrx!

Jag skulle rekomendera att gå över till pellets successivt.
Brygger också i humlegårdens 30L kör 250g pellets utan problem.

Generellt så räknar man på ett par procent sämre utbyte för kottar och ett par procent ytterligare i humlepåsar.
Att inte packa påsarna knökfulla förbättrar utbytet då man får bättre kontakt med alla kottarna.

Skulle man märka att man får lite för lite beska eller arom i ölet så är det inte svårare än att till lite extra humle i givorna.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag fiskar upp humlepåsarna med en desinficerad gaffel efter kylning, lägger ner dem i en desinficerad tratt och pressar ut vörten ut påsarna med gaffeln. Det blir inget bös när jag pressar ut.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Goda råd. Tur att jag beställde pellets till min nästa bryggning. Menar du Thomas att man kan köra pellets utan påsar? Och det sätter inte igen utloppskranen?
Men den sista givan då? 5 min eller 0 min. Gör det inget att den ligger i under hela kylningen 30-45 min??
Självklart så är det ju trial and error som gäller vid hembryggning och det är ju också det som gör det spännande.

Det går fint att köra dem löst. Innan du öppnar ventilen för att föra ut vörten sätter du vörten i Långsam rotation genom att röra runt ett par tag.

Det kallas whirlpool eller att whirlpoola.
Druv kommer åka ner till botten och tillsammans med humleresterna lägga sig i en kon i mitten av grytan.
Sedan har du klar och fin vört rakt ut genom kran eller hävert.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Det går fint att köra dem löst. Innan du öppnar ventilen för att föra ut vörten sätter du vörten i Långsam rotation genom att röra runt ett par tag.

Det kallas whirlpool eller att whirlpoola.
Druv kommer åka ner till botten och tillsammans med humleresterna lägga sig i en kon i mitten av grytan.
Sedan har du klar och fin vört rakt ut genom kran eller hävert.

... tills dess att du tappat av det mesta, varpå konen kollapsar och du får stänga kranen, bör kanske tilläggas.
Lite vört blir kvar i grytan, hur mycket avgör du själv. Men det är en balansgång mellan att optimera mängden vört och att slippa bös.

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-02-22 17:15:08)

Jasså?
Brukar luta min gryta när toppen på konen blottats, aldrig haft några som helst problem med det.
Allt får man inte ut, det kan man inte räkna med.

www.bryggradio.com

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-02-22 17:25:16)

Här är min kon efter tömd gryta.
Kan tilläggas att när jag tog fotot vinklar grytan ytterligare för att komma åt med kameran under köksfläkten.

Bilden är från denna tråden - http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4439

http://www.humle.se/punbb/images/upload/La%20Chouffe%20043.jpg

www.bryggradio.com

Numer kör jag också alltid med pellets.
Underlättar definitivt avskiljning av humlet från vörten.
Kottarna ställer till med mer problem genom att stoppa upp och sätta igen det mesta.
Fast det beror förstås på hur den egna utrustningen ser ut.
Det värsta är att blanda kottar och pellets tycker jag, då kleggar pellets och kottar ihop till en riktig gegga och stoppar upp allt.
Sedan blir det lite billigare med pellets eftersom det är bättre utbyte av beska och smak wink

Hej och tack för tipsen. Då provar jag bara pellets nästa bryggning. Inga påsar.

Då jag har en liten elslinga i min kokare så funkar det inte så bra att köra whirlpooling.

Så för mig funkar kombinationen utav nedanstående filter och lite humle (sen resten pellets) bäst.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/54_filter.jpg

Dock så var det enbart humle i nedan bryggning, men det visar ändå lite på principen. Om jag kör med pellets i kombination med kottarna så ser de ut som...tja ett enormt lager med sjögräs som fastnar i humlekottarna och vidare genom filtret så är det en ganska klar och fin bittervört.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/humle_kettle.jpg

13 Senast ändrad av KB (2012-09-18 22:23:24)

Fråga angående whirpool, kör ni igång när vörten är kyld eller medan den är varm? Tänkte testa imorn, tanken är att köra igång virveln efter jag tagit upp kopparspiralen?

KB skrev:

Fråga angående whirpool, kör ni igång när vörten är kyld eller medan den är varm? Tänkte testa imorn, tanken är att köra igång virveln efter jag tagit upp kopparspiralen?

Kör du med kylspiral direkt ner i grytan så kör du whirlpoolen efter kylning. Om du tappar om vörten varm t.ex genom en plattvärmeväxlare så gör det det såklart i varm vört. Personligen så kör jag spiral men tappar om försiktigt till jäshink efter en whirlpool när vörten fortfarande är varm och sen i med kylspiralen i jäshinlen, vet inte riktigt varför jag hör just så, men det har blivit en vana och går smidigt. Det som blir kvar i botten på kitteln brukar jag hälla över i en saftsil som jag låter stå och rinna sen droppa ner i jästunnan. Brukar inte pressa ut filtret sen.

Jag gör som megen,dvs när koket är klart drar jag av min 30liters gryta och kör en virvel sen väntar jag i 20 min,efter det är vörten fin och klar,sedan tappar jag om till jäshinken med en hävert,sedan kyler jag med kopparslingan

16

I min värld vill man kyla så snabbt som möjligt, tappar man inte smak, arom i tex 0min humle givan om man inte kyler direkt? Samt högre IBU? Blir sugen på att testa metoden att köra whirlpoolen innan kylning, testade förra helgen med att whirlpoola efter kylning, blev ingen kon mest ett 5cm segment längst ner med grums. Skulle kanske väntat lite till..

Vad är anledningen till att ni inte kör whirpoolen samtidigt som ni kyler?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hej

Ju längre humlen ligger i den heta vörten ju mer ökar beskan, alltså kyl så snabbt det bara går

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja eller tappa om vörten innan du kyler. Lätt att beräkna beskan då, tycker jag iaf.

Det finns väl olika sätt att se på det där. Tänk på alla komersiella bryggerier som i ofta gör en  whirlpool och ofta tar kanske 30 min på sig att kyla efter att vörten stått under whirlpoolen. Isomeriseringen av alfan faller snabbt med fallande temp, ca 50% vid temp från 100 till 90 grader. Det betyder inte att det inte bildas stabil beska men man kaninte räkna en 20 minuters whirlpool som en 20 minuters giva heller. Ofta drar man ju inte heller i sina 16% magnum som 0-giva även om många ffa amerikanska aromsorter är rätt höga i alfan.
Jag har senaste brygderna låtit min vört stå i 15 minuter med 0-min givan och sedan kylt med spiral. Jag har noterat en viss ökning av beska men tycker inte att aromen påverkats så väldigt mycket. Det är förstås beroende på hur lång tid man väntar innan kylning men 15 minuter är inte så lång tid.Om man nu ändå upplever ökad beska så kan man ju ta med det i beräkningen. Det viktagste är nog att man är konsekvent i sin process för att kunna förutsäga resultatet på enklaste sätt.