Sv: Bryggdag

Stout här också och en Noche Buena liknande brygd till nyårsfirandet.

Svag-Saison här hemma. Mest för att testa en teori kring vattnet i brunnen (tog med mig vatten i dunk från jobbet för denna batch).

Hmm.. gjorde en förkultur på 1,5L 1040 DME till vinterbrygden med San Diego Super jästen från White Labs. Jäsningen blev dock väldigt passiv trots omrörade. Men tänkte att den här jästen kanske inte kröjsade så mycket så det åkte i vörten igår iallafall. Imorse hade det fortfarande inte hänt nåt, medans mina tidigare erfarenheter av förkulturer är ett "lag" på bara några timmar. Mysko. Så i förmiddags hydrerade jag två pkt US-05 som åkte i. 2 timmar senare var det full aktivitet.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

604 Senast ändrad av rutgersson (2012-09-29 15:34:08)

Har en sjuhelvetes brygghelg här hemma.
Har klarat av en Ordinary bitter med Bramling Cross samt en ljus historia som fått i sig ett rör WLP665 - Flemish Ale. Just nu står en klassisk porter på kok och en kölsch håller på att götta sig i mäsken. Och om det inte va nog, i morgon blir det Baltic Porter på San Fransisco jäst.

Pust.
Man får passa på när man är gräsänkling samt innan det blir dags för barn nummer två.

rutgersson skrev:

Man får passa på när man är gräsänkling samt innan det blir dags för barn nummer två.

Bingo! Jag har inte lyckats brygga mer än en gång sedan i våras, men nästa helg blir det nog av. (1 och 2 åringar)

Igår bryggdes det här kvartalets barley wine. Denna gång med rejäla bitter och smakgivor, 236 IBU enligt låtsasformlerna.

Fick tummen ur och gjorde igår åter en BIAB "partigyle".
Först en single hop (Columbus/Tomahawk) IPA, och med en sidomäsk sedan en röklakritsporter.
Bägge puttrade så snällt nu på morgonen, så nu är det ner i källaren med dem!

Jahapp! Bryggdag idag ska snart börja värma vattnet, här ska det bryggas porter med enbär!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Här bryggs det också. Någon sorts imperial stout.

Starkporter (7,1%) idag och i morgon blir det ett kryddigt julöl med en bas på en ESB+ samt kanel, ingefära och enbär!
2 gram enbär/liter vört.

Dessutom kör jag med min gamla favoritjäst White Labs WLP009 Australian Ale Yeast
Senaste brygd jag gjorde med den jästen var 1999-10-24 så det är nästan exakt 13 år sedan!
På den tiden var det Yeast Lab som sålde den.

Grattis till jubileet Kenneth!

Här gick nästan allt som planerat om man ser till ölet dvs.
Gjorde som jag brukade och hamnade faktiskt precis som beersmith förutspådde. Vet inte vilket som är bäst. Att jag lyckades eller att de lyckades.. Jag är hur som helst väldigt nöjd hittills..

Det blev dock lite starkare än planen var så jag fick tillsätta en påse Safale 05 till min tidigare sparade 04 från förra bryggningen. Hur det blir att kombinera de två vet jag inte, men jag antar att mycket jäst olika jäst är bättre än för mycket av en sort.
Hur som helst så började det bubbla en timme efter jag var klar, vilket jag känner mig mycket till freds med.

Det var även första gången jag bryggde med pellets istället för kottar. Jag använde humlepåsar till samtliga givor. Såhär  i efterhand visad det sig nog praktiskt till sena givor, men första givan var i stort sett helt borta ur påsen. Mycket humlekräm i botten, men saftsilen tog nog det mesta innan jäshinken.

I och med denna bryggningen så tackar jag för min inspirationsfas och kommer förhoppningsvis några öl framöver fokusera på att lära mig från grunden. Blir att läsa på och göra några singel hop, singel malt tester.
Blir spännande att se vad denna bryggd kommer smaka. Det är roligt att köra för skoj skull bara och få lite praktisk erfarenhet. Allt som går att dricka blir en bonus.

Då var det bara diskningen kvar, kanske skall göra den medan jag fortfarande är euforisk efter bryggningen.

Justja, rolig incident idag, plötsligt under lakningen flyger 5-6 getingar in genom fönstret och ville vara med. Trevligt med sällskap. De drog rätt snabbt igen, de verkade inte riktigt lika målinriktade som i somras.

Höstens andra bryggning på gång i Notkällans bryggeri, dvs pannrummet. Snodde helt fräckt Tomas Franssons julölsrecept och tweakade det lite, egentligen mot mina principer att ändra någon annans recept första gången man brygger det men nu for fan i mig...eller kanske ett par pints av min Red Citarillo IPA.. wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

I dag blir det en Kid (svagare variant av bock) och jag vet, ordet bock kommer inte ifrån djuret.

En svag variant av bock blir väl en vanlig pilsner wink

616 Senast ändrad av Tristan (2012-10-16 17:10:48)

Kenneth skrev:

En svag variant av bock blir väl en vanlig pilsner wink

Fast med NyaZeländsk humle som ligger något över pilsner i IBU.

Igår blev det en testsats graff. 5 liter äppelmust, lite crystal- och melanoidmalt, Target till ca 15 ibu och sparad s-04 slurry.

Såg en bild på en damejeann med kröjs, så blev jag givetvis sugen på att brygga.
Dagens bryggd blir en IIPA jäst i Janne....

619

Har idag bryggt en folkale, som jag tänkte döpa till SoBeer...

Berätta gärna om den sen, Bee. Jag blir alltmer nyfiken på det alkoholsvagare spåret, åtminstone som sidospår.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Igår blev det en DIPA med lite skåphumle.
2900 gr Pale Ale
300 gr Cararuby 50
40 gr Black malt

Og 70

centennial  30 ibu 60 min
simcoe 10 ibu  10 min
cascade och citra vid 0 min

1 liter förkultur på California Ale WLP -001

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Min första lager idag! Jästen har stått och blängt på mig i kylen ett tag, inte vågat ta tag i det. Förkulturen är färdig och inmäskningen är igång.

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Å jag börjar få slut på Belgisk ale här hemma. Bäst jag brygger lite sådant. Vad tros om att slänga in några få enbär i brygget? Är det vansinne eller bara bra?

Alla belgiska öl är ju lite galna så varför inte?

Julöl idag. Kryddad med tallskott, granskott å ingefära. Tänkte köra på en underjäst men det fick bli en överjäst nu eftersom det snart är jul. I övrigt är det en München dunkel bas.