Kit-jäst

Köpte för en gångs skull ett extrakt-kit. Kanske för att pröva mig fram till olika smaksättningar, eller bara som bas i jäststarters. I instruktionerna till "Better Brew Export lager" som valet föll på står det: "For a perfect lager, try to ferment around 20C".  Då börjar man ju undra om det ens är lagerjäst som de skickar med. De skriver också att det går att jäsa kallare men att det tar mycket längre tid.

Snacka om att ge nybörjare stora förväntningar när de lovas en perfekt lager en månad efter bryggdatum i rumstemperatur.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Kit-jäst

Min teori är att att:
Eftersom "kitten" riktar sig till nybörjare så är det betydligt enklare med något som kan jäsa i rumstemperatur och därav kör dom uteslutande ale jäst även för lager kit.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

3 Senast ändrad av megen (2012-09-11 23:28:29)

Alltså... Skulle jag som nybörjare brygga mig ett sk. Lageröl och använda mig av låt oss säga us-05 ist för lagerjäst så skulle jag nog ha blivit väldigt nöjd med resultatet, förutom att det antagligen hade varit lite grumligare än jag förväntat mig. Jag misstänker att jästen som följer med kitet är varken en klassisk lager eller alejäst utan en jäst för hybridöl vilket borde ge ett skapligt resultat. Som nybörjare är man oftast inte ute efter det perfekta ölet för sin typ utan snarare att det är välsmakande. Många jäststammar skulle funka för att få den okunnige nybörjaren att bli nöjd. Det är dock när man är fast och har blivit nörd som man blir mer kräsen. Jag var jöttenöjd med min första öl jag bryggde... Idag hade jag nog inte varit så nöjd.
Men är man ölnörd innan man börjar brygga så är man nog kräsen från start. Å andra sidan skulle nog inte den typiske ölnörden välja ett klassiskt lageröl som första brygd.

Det paradoxala är att de skriver på sin egen hemsida att de använder särskilda jäster, men när man läser det närmare inser man att det nog är som du säger megen:

"We have not settled for the usual "one for all" yeast strain either. We use genuine professional brewers yeast strains. The different ales and bitters in the range contains different strains according to style and the lagers contain a particularly neutral strain."

http://bistron.tumblr.com/

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-09-14 23:50:41)

Jag tycker att dom (tillverkarna) gör rätt.

Resten av ansvaret bör läggas på den som säljer kit-ölet och på oss hembryggare.
Vi till skillnad från ex. Coopers har möjlighet att då och då vara tillgängliga och dela med oss av vår kunskap till nyfikna.

Efter att ha snackat en del med folket i den lokala hembryggdsbutiken verkar det ändå som att merparten av nya kunder är extremt tveksamma till att investera 30:- på/i en jäst i bättre skick och sällan gör det.

Mao. så kommer förmodligen väldigt få "Kalle Karlson" som fick en öltsats i 50 års-present att skaffa termostat och kylskåp att jäsa i och förmodligen allt mer sällan köpa till bättre jäst och/eller propagera denna för en lager etc. Kalle Karlsson är dessutom förmodligen inte alls intresserad av att brygga en Saison eller annan typ av ale som kanske lämpar sig bra under rådande omständigheter. Tröskeln ligger nog oftast vid att ale inte är "riktig öl".

Varför inte som hembryggare hjälpa till genom att erbjuda sig att sätta ihop ett extrakt + stöp-kit med riktig humle etc.
Tänk vad härligt om varje stad hade haft en bra hembryggdsbutik och en trogen skara att träffa för utbyte och kunskap...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Resten av ansvaret bör läggas på den som säljer kit-ölet och på oss hembryggare.
Vi till skillnad från ex. Coopers har möjlighet att då och då vara tillgängliga och dela med oss av vår kunskap till nyfikna.

Efter att ha snackat en del med folket i den lokala hembryggdsbutiken verkar det ändå som att merparten av nya kunder är extremt tveksamma till att investera 30:- på/i en jäst i bättre skick och sällan gör det.

Mao. så kommer förmodligen väldigt få "Kalle Karlson" som fick en öltsats i 50 års-present att skaffa termostat och kylskåp att jäsa i och förmodligen allt mer sällan köpa till bättre jäst och/eller propagera denna för en lager etc. Kalle Karlsson är dessutom förmodligen inte alls intresserad av att brygga en Saison eller annan typ av ale som kanske lämpar sig bra under rådande omständigheter. Tröskeln ligger nog oftast vid att ale inte är "riktig öl".

Varför inte som hembryggare hjälpa till genom att erbjuda sig att sätta ihop ett extrakt + stöp-kit med riktig humle etc.
Tänk vad härligt om varje stad hade haft en bra hembryggdsbutik och en trogen skara att träffa för utbyte och kunskap...

Det vore idealiskt att ha en grupp SHBF-medlemmar i varje stad som hade möjligheten och intresset att förbereda intresserade och brygga med de som vill pröva på.
Till skillnad från bryggkurser skulle detta vara mer av ett indoktrineringsteam som arbetade med att skapa en bra förstagångsupplevelse i hemmiljö.

Eller som du säger, en grupp som träffas för att dela information. Det skulle nästan vara det lättaste. En kväll med öl och snack brukar ju inte vara svår att dra ihop.

Spridningen skulle kunna ske genom flyers i hembryggningsbutikerna.

Annars skulle det sitta fint med en web-guide för nybörjar som vill börja brygga.
Det finns ju egentligen bara en wiki med en sliten text just nu. Den har säkert hjälp många, men det skulle kunna gå att göra så mycket enklare.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Thomas Fransson skrev:

Mycket bra uttryckt Thomas!
Här är grunden i bryggande när man kommer in som rookie!  Men jag tycker instruktionerna i coopers (som typ är från 70-talet) borde nog förnyas. Det står tex att man kan tillsätta 1 kg socker för att göra starköl, vilket inte är tillåtet i sverige..... När var inte det tillåtet??? Tror inte instruktionen är för svedala, utan en generell som innefattar större delen av världen (läs Tennessee)

Men så klart kunde det funnits ett tillägsblad där dom talar om att lageröl bör jäsas med lagerjäst i jästens arbetstemp, eller en hänvisning till internetsida. Då speciellt för deras lageröl som faktiskt innehåller samma ale jäst som deras sparkling ale. Jag tycker personligen det är ett marknadsföringsfel. Det är inget fel på produkterna, utan det blir totalt fel av okunskap.
Skulle även funnits klar info om vilken och hur mycket humle som använts i satserna. Tex har dom pride of ringwood i alla dom billiga satserna, men i selection lager finns det saaz upptäckte jag. Det är ju ganska bra att veta om man vill koka in mer humle, vilken sort som redan finns i. Alla funkar ju inte ihop lika bra.

Nu klankar jag endast ner på coopers, då jag bara använt deras satser. Har inte en susning om andra. Detta var ölsatser och inte extraktdunkar med ohumlat odyl.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hahaha! Just det, kommer också ihåg det där med socker och förbjudet osv.

Jag blir lite taggad på att testa Coopers igen nu. Hmm fick en idé just...

www.bryggradio.com

Stöp lite carapils och justera upp vattnet för maltighet. Dom har en tendens att jäsa ut lite väl mycket tycker jag. Koka gärna in rejält med humla så du döljer ringwooden helt.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Ursäkta en fortfarande oerfaren bryggare, men...varför i hela friden köpa kit när man kan låta bli? Har de några kvaliteter värda att värna om, eller blir det mer en sport av det? Som att trimma en Trabant?

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Om man bor i städer i mittensegmentet så är det ju busenkelt att gå ner till Citygross och köpa sig en coopers eller sju - men riktiga grejor måste alltid beställas från nätet. Det är väl ett argument om man är hastig av sig iaf.

Det intressanta i att köpa ett kit för min del är att se hur pass bra öl man kan producera av ett enkelt ölkit.

SBR-Vision kommer nu att göra en side by side -
Vi köper två Coopers kit. 
Batch 1 - Enligt tillverkarens intruktioner...
Batch 2 - Som en erfaren hembryggare skulle göra. Dvs. rätt jäst, förkultur, temp-jäsning etc.

De båda ölet kommer vi att servera på en ölfestival inom kort och låta intrycken från besökarna väga tungt.

www.bryggradio.com

Jag har gjort två kit-bryggningar, men en enligt Cooper "manual", en med 04-jäst och annan humle.
båda med strösocker, båda smaka obeskrivligt illa, ingen över 20 dricker en hel flaska frivilligt.
sen har jag gjort en sats hos en kompis med spraymalt, 05-jäst och ganska ordentlig med humla. vilket blev okej. Inte 100, fortfarande en bismak av kemi, metall eller något annat obehagligt.

Härligt!

Känns som att vårt experiment sätts än mer på sin kant.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Härligt!

Haha jag gillar det. smile
Nästa steg. Coopers lambic.

Foodhead 1 skrev:

Ursäkta en fortfarande oerfaren bryggare, men...varför i hela friden köpa kit när man kan låta bli? Har de några kvaliteter värda att värna om, eller blir det mer en sport av det? Som att trimma en Trabant?

Javisst kan man göra det till en sport om man har löjligt mycket pengar som inte används och ens tid är värdelös. Men vinsten som jag ser det, är att en bryggdag kan ta under 2 timmar.
Kan tala om att jag har bryggt kriminellt god öl med coopers sats som bas. Men som nybörjare ska man ha hur mycket tur som helst att träffa rätt ifall man inte vet nåt. Att råka köpa till en extra burk ohumlat och att råka köpa en annan jäst utan att veta om det och att sen råka jäsa i rätt temp för just den jästen osv.... Det händer inte ofta va?

Har bryggt 2 omgångar av BB Export Lager. Jästen sköter sig fint vid 18-20 g som jag jäst i
Skulle vilja säga tänk California Lager om den jästen.
Smaken är i mina ögon bättre än coopers

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

megen skrev:
Thomas Fransson skrev:

Härligt!

Haha jag gillar det. smile
Nästa steg. Coopers lambic.

Helt klart en bra ide så när som på humlenivån wink

Men att tvinga en coopers lager till en belgian golden strong med lite strösocker etc. är lockande...

www.bryggradio.com

Hej

Tycker det är trevligt att en tråd om Cooper får så många inlägg, det betyder att den fördömande inställningen från hembryggarkretsar i mitten på 90-talet och en mängd år framåt, troligen är borta.

Då var det värre att brygga med Cooper än att svära i kyrkan, till nöds kunde maltextrakt användas, då helst bara spraymalt.

Svensk hembryggning var fundamentalistisk, bara helmaltsbryggning gällde, allt annat var i princip av ondo.

Sedan så var resultatet av en Cooper med som jag tycker deras helt undermåliga jäst som låg under locket inte var ok. Det blev alltid en viss sorts "Coopersmak" som inte alls smakade bra.

I mitten av 90-talet så fick jag tag i Wyeast sorter, och wooh vilken skillnad det blev, nu var det roligt att smaka ölen samt bjuda kompisar som tidigare vägrade.

Sedan experiment med smakhumle, aromhumle, samt torrhumle, det går att få en Cooper hyfsad, det trevliga tycker jag är att nu kan alla brygga som dom vill utan att ja nästan skämmas för att använda en ölsats, frågar man så får man bra svar även angående ölsats.

Brygg på

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20