Hej
Tycker det är trevligt att en tråd om Cooper får så många inlägg, det betyder att den fördömande inställningen från hembryggarkretsar i mitten på 90-talet och en mängd år framåt, troligen är borta.
Då var det värre att brygga med Cooper än att svära i kyrkan, till nöds kunde maltextrakt användas, då helst bara spraymalt.
Svensk hembryggning var fundamentalistisk, bara helmaltsbryggning gällde, allt annat var i princip av ondo.
Sedan så var resultatet av en Cooper med som jag tycker deras helt undermåliga jäst som låg under locket inte var ok. Det blev alltid en viss sorts "Coopersmak" som inte alls smakade bra.
I mitten av 90-talet så fick jag tag i Wyeast sorter, och wooh vilken skillnad det blev, nu var det roligt att smaka ölen samt bjuda kompisar som tidigare vägrade.
Sedan experiment med smakhumle, aromhumle, samt torrhumle, det går att få en Cooper hyfsad, det trevliga tycker jag är att nu kan alla brygga som dom vill utan att ja nästan skämmas för att använda en ölsats, frågar man så får man bra svar även angående ölsats.
Brygg på
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20