Bryggerier
Såg tråden "Bilder på dagens aktivitet" av Lasser8 på recept delen där han lagt in bild på sin "mancave" och tänkte att det skulle vara kul att se andras bryggerier. Så jag lägger ut lite bilder på min källare. Den ser ut som fan men, men. Bryggeriet heter Alfheims eftersom jag heter Alf å det här är mitt hem.
Ett kylskåp som jag inte anvnäder just nu å en massa annan bröte
En massa annat smått å gott som ska vara nära på bryggdagen som hop stopper, plattvärmeväxlare, vattenbehandlings salter, irish moss, pbw och star san och mätglas m.m. Organiserat kaos, jag hittar konsigt nog. Där står också några fat med boysbitter, en engelsk cider och en brun porter (kan vara en av mina allra bästa bryggder.) uppe på kylskåpet står en massa olika öl som jag inte riktigt har koll på. Har tömt över när jag behövt cornelius fat. Har en lagom temp nu i källarn så det är därför allt står utanför kylarna.
60 liters mäsk-kärl till vänster och femtio liters kok-kärl med gasol uppvärmning till höger.
Lagringsutrymme och maltförvaring. Fast det är inte lika imponerande efter jag gick över till fat. Ska väll erkänna att det mesta som ska lagras blir kvar uta i bryggrummet nu på vintern eftersom jag nästan bara brygger brittiskt och det är lite väl kallt i jordkällaren.
Jäs-skåpet som inte riktigt gör som jag vill. Har ingen effektiv kylning. eftersom jag har det så kallt även på sommaren så har uppvärmningen varit det viktiga för mig men en del jäster drar ju som bekant uppåt i temperaratur ganska fort så det är det kylskåpet på bild nummer ett och två ska vara till efter vintern. Nu går det att glänta dörren bara för mer kyla. Röken på några av bilderna är dock inte från min andedräkt, så kallt är det inte
utan jag har ovanan att röka.