Ölskum

Skrev ett svar i en tråd på shbf, tänkte att jag kunde posta svaret här också, alltid är det någon som har glädje över informationen.

När vi ändå pratar skum och om vi kan utesluta kolsyrenivån (förutsatt att den är till belåtenhet)
så finns det ett par andra faktorer som påverkar skumkronan. Vissas banalt enkla att åtgärda,
andra kräver aningen högre arbetsinsats.

1.
Skum består i stora drag av ett komplext nät av proteiner som häftar samman med varandra och fångar gas som försvinner ut ur ölet.
(grovt förenklat) Det som avgör hur skumkronan blir är alltså en rad olika faktorer som påverkar vilka typer av protein som finns i ölet
efter bryggningen och jäsningen är avklarad. Ölets pH påverkar också de skumbildande proteinerna, ett lägre pH förhindrar ölets proteiner
från att bindas så pass hårt att kedjorna blir sköra istället för elastiska, mer elastiska kedjor ger så klart en skumkrona som kan expandera.
Medan mindre elastiska proteinkedjor ger ett skum som kapsejsar ganska fort.

2.
Mängden protein som finns i ölet är givetvis avgörande för skumkronan. Likaså hur vörten och ölet behandlas.
De skumbildande proteinerna kan bara bilda kedjor en gång, dvs. allt skum som bildas när vörten syresätts, överförs mellan olika kärl
osv. är delar av skumkronan i glaset som försvinner. Minimera därför mängden skumning vid överföring mellan kärl. (grytor, hinkar, flaskor, fat osv)

3.
Olika ceralier har olika proteininnehåll, beroende på vilken art, typ och när de är sådda (ex. vinter eller vår)
Det korn etc. med högst proteininnehåll används oftast till mörkare maltsorter iom. att ett högre proteinvärde underlättar maillardreaktionen och
formering av melanoidiner som uppstår vid rostning. Därför kan oftast mörkare maltsorter i ett öl ge bättre skum pga. högre proteinnivå.

4.
De flesta bryggerier vill ha malt med lågt proteininnehåll eftersom höga proteinnivåer försämrar och försvårar bryggprocessen i många fall.
Bryggerierna efterfrågar därför malt med lågt proteininnehåll. En av anledningarna till att korn blev så populärt att använda till öl är just pga.
att korn innehåller mindre protein än ex. vete som odlas i större utsträckning än korn.

Förr i tiden gjordes ofta proteinraster där man lät enzym under mäskningen bryta ner proteinet från malten.
Eftersom detta är tids och energikrävande efterfrågar så klart bryggerierna malt med lägre proteinhalt så att detta steg skulle kunna uteslutas.
Resultatet blev att huvuddelen av den basmalt som idag säljs har ett lägre proteinvärde än tidigare. Görs en proteinrast med sådan malt riskerar man
att bryta ner den "lilla" mängd protein som finns kvar och som är nödvändig för skumbildning samt koagulering av polyfenoler osv. under kok etc.

5.
Servering, ett minst lika viktigt steg som i sig är en konst för att show-case'a sitt öl på bästa sätt.
Olika öl serveras vid olika temperaturer, olika temperaturer binder resp. frigör kolsyra ur ölet. Kall öl binder kolsyra medan i rumstempererad öl
faller kolsyran ur ölet och bubblar upp genom ölet och ut i luften.

Något att ha i åtanke när man skall kolsyra sin öl mao, vid vilken temperatur skall ölet serveras?
Ett öl som serveras vid 0C skummar betydligt mindre än om samma öl serveras vid 15C.

6.
Dis/grums i öl, beroende på vad som orsakar diset påverkar även detta ölets skum, till det bättre eller sämre.
Partiklar kan dock fungera på samma sätt som smuts i ett glas, dvs. accelerera att kolsyran drivs ur ölet.

7.
Val av glas och glasets skick.
Olika typer av glas håller och främjar skumbildning olika mycket, i ett glas med raka kanter stöttar inte skum utan låter det kollapsa.
Glas med avsmalnande form tvingar skummet uppåt osv. Här är ett litet intressant länktips - http://en.wikipedia.org/wiki/Beer_glassware

Glasets skick är nästan det viktigaste, ett glas skall vara rent innan man serverar öl ur det. Med rent menas att glaset inte har några -

a, rester av kalk, fett eller dammpartiklar.
    Glaset skall alltså vara kristallklart och gärna nysköljt precis innan upphällning för att resa ut ev. dammpartiklar.
    Ett tecken på att ett glas inte är rent är ex. att man ser bubblor fastna på insidan av glaset, oftast bildas en ström av bubblor från en sådan punkt.
    Kalkrester, damm etc. gör att kolsyran försvinner snabbare ur ölet och tar med sig såväl aromer och skum ur ölet.

http://www.micromatic.com/Templates/static/images/7590/beer_glass.gif

Mer info - http://www.micromatic.com/category-cid-7590.html

b, inga rester av diskmedel, eftersom dessa både saboterar smak och arom men även skumkronan.
    Enkelt att först av allt lukta i glaset, luktar det parfym eller diskmedel så är glaset inte rent.

Man vill ju alltid se till att ens öl ges bästa möjliga förutsättningar för att kunna se ut och smaka exakt som man tänkt. 
Arbetet med ölet är alltså inte över när vörten befinner sig i jäshinken och jästen är pitchad.
Det är ett par saker att ta ställning till ytterligare innan man sätter sig ner med det perfekta ölet i sitt glas.
Rätt mängd kolsyra så att ölet inte blir för spritzigt eller syrligt och aromerna bubblar ur med racerfart, eller för lite kolsyra som inte
driver ut lagom mängd aromer till nosen när man doftar på ölet och/eller tar sig en klunk.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Ölskum

Nice post, intressant läsning!

Thomas Fransson skrev:

De skumbildande proteinerna kan bara bilda kedjor en gång, dvs. allt skum som bildas när vörten syresätts, överförs mellan olika kärl
osv. är delar av skumkronan i glaset som försvinner. Minimera därför mängden skumning vid överföring mellan kärl. (grytor, hinkar, flaskor, fat osv)

Jag har en fråga angående det du skriver, om att man ska minimera mängden skumning. Hur ska man egentligen göra vid syresättning då? Själv står jag och vispar för glatta livet med en balongvisp och brukar få upp ett megaskum i jästunnan.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Well, ibland får man välja sina strider.
Har du problem med skum så kan du alltid testa att skaka istället..

www.bryggradio.com

Bra info! Tack för det.

Jag brukar skaka i ca 5min, blir en hel del skum av det med... 
Misstänker att det är här syrgasen kommer in i bilden, är väl enda sättet att syresätta med minimal skumning? Frågan är var man får tag i en lämplig mindre tub?

Det skumma det också. Små flaskor oxygen finns på bla. Jula. Men har man inget problem så..

www.bryggradio.com

7 Senast ändrad av Lifven (2010-12-06 21:00:58)

Har inte själv provat med syrgas, vore kul att höra om nån här har erfarenhet av det och kan svara på om det skummar? Om jag har fattat rätt så handlar det om att vörten tar upp syre från ytan, och ju mer rörelse där så ökar syreupptaget via skakning eller om man vispar. Men med vanlig luft går det inte att komma upp i mer syre än ca 8 mg/l hur länge man än skakar. Däremot med ren syrgas så kan man komma upp mot 25 mg/l (som kanske är för mycket), då behöver man inte köra lika lång tid för att uppnå samma syrehalt (8 mg/l) i vörten vilket borde ge mindre skumning. Hur som helst vore det skönt att slippa skaka särskilt om det rör sig om större volymer och starkare öl som kräver mer syre för en bra jäsning.

För dålig skumbildning är nog en av få saker som aldrig varit ett problem flr mig.

jag hade förr ett litet dilemma. Med bra skum, fast dålig kolsyra. Insåg inte förrän långt senare att kolsyran satte sig bättre efter en längre tids lagring.

Efter det så har jag haft lite kasst skum, men upptäckte, att vill jag ha lite bättre skum, ska jag nog servera varmare än 3 grader. Gjorde ju samma i en annan tråd om dom mexicanska ölen, och det var absolut inget fel på skummet där, som alla amerikaner klagar på. Men tror att man måste nog ha på tok för mycket kolsyra från början om man vill ha maffig skumkrona nära 0 grader.... Har jag fel?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

10 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-12-07 10:25:26)

Lifven skrev:

Har inte själv provat med syrgas, vore kul att höra om nån här har erfarenhet av det och kan svara på om det skummar? Om jag har fattat rätt så handlar det om att vörten tar upp syre från ytan, och ju mer rörelse där så ökar syreupptaget via skakning eller om man vispar. Men med vanlig luft går det inte att komma upp i mer syre än ca 8 mg/l hur länge man än skakar. Däremot med ren syrgas så kan man komma upp mot 25 mg/l (som kanske är för mycket), då behöver man inte köra lika lång tid för att uppnå samma syrehalt (8 mg/l) i vörten vilket borde ge mindre skumning. Hur som helst vore det skönt att slippa skaka särskilt om det rör sig om större volymer och starkare öl som kräver mer syre för en bra jäsning.

Det skummar det också. Men det är effektivt.

Jag är nyfiken på en in-line-lösning som kopplas efter plattvärmeväxlaren, innan jäskärlet.
Men det är iofs bra med en pump eller oxygen om man vill ge stora öl ett skott med o2 en gång till ett par timmar efter pitch...

www.bryggradio.com

Ibland slås jag av hur olika skummet blir när jag häller upp ölet. Ibland löddrar det bara som diskmedelsskum och försvinner fort, inte så säljande. Andra gånger får man till det där perfekta glaset med krämigt skum och kolsyrebubblorna gör sin perfekta dans mot ytan efter varje klunk. Och nu menar jag olika flaskor från samma sats. Temperatur och rena glas spelar en stor roll såklart, men en sak som inte tagits upp ovan är om inte olika flaskor och upphällningsteknik spelar in också. Jag tycker de amerikanska 33cl-flaskorna med hög hals ofta ger en bättre upphällning även om jag inte kan leda det i bevis.

http://bistron.tumblr.com/

Min lekmannanmässiga iaktagelseer hitills är:

Proteinrast -> Dålig skumstabilitet

Ej proteinrast -> OK skumstabilitet men inte mer

Ej proteinrast + lite carapils -> Uberstabil skumkrona

Nu när jag läser i denna tråd så inser jag att detta ämne är betydligt mer komplicerat än så...

..  finns det något man kan göra för att öka skumstabilitet recept/bryggmässigt trots användning av proteinrast utan att använda carapils (bortsett från öltemp, kolsyrenivå, glasrenhet och utformning samt upphälningsprocedur) ?

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Tack för at du bumpade denna gamla tråd, väl värd att läsa.
Arkivet har sinna gömda skatter big_smile

Lustigt att denna låg uppe, tänkte precis på detta under bryggningen häromdagen. Lätt vörten falla ca 1 meter till jäskärlet för att syresätta den, det skummade rejält och funderade på om det skulle påverka det färdiga ölet då jag hört att det bara kan bilda skum en gång. Då får vi se hur slutresultatet blir. Förra gången (första gången) körde jag med slang.

Följ mina första steg som hembryggare
http://m1cke.wordpress.com

15 Senast ändrad av scaryeyes (2012-07-27 02:48:47)

Varför skulle det bara kunna bilda skum 1 gång? Inget avgår från vörten. Proteiner stannar och ifall du har co2 så blir det skum.
Och efter upphällning med skum kan du än en gång trycksätta ölet och få skum.
Jag brygger pilsner med enbart pilsnermalt och 1 humlegiva och får bra skum. Det skummar lite klent vid 0 grader, men vilken öl gör inte det???

Är bubblorna stora och skummet instabilt så vänta några veckor. Speciellt nybryggare brukar ha dessa frågorna. Dra i en del carapils. Men concentrera på ölen och bryggprocessen i allmänhet i första hand. Lämma alltid några flaskor för lagring och dokumentation.

Jag startar alltid med proteinrast och börjar värma mäsken därefter. Skulle nog kunna hälla malten i 75 grader för att landa på 69 men litar inte på det.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Varför skulle det bara kunna bilda skum 1 gång? Inget avgår från vörten. Proteiner stannar och ifall du har co2 så blir det skum.

Citerar OP: "De skumbildande proteinerna kan bara bilda kedjor en gång, dvs. allt skum som bildas när vörten syresätts, överförs mellan olika kärl
osv. är delar av skumkronan i glaset som försvinner. Minimera därför mängden skumning vid överföring mellan kärl. (grytor, hinkar, flaskor, fat osv)"

Även om proteinerna bara vill bilda kedjor enstaka gång betyder det inte att alla förbrukas på en gång. Jaqg plaskar hej vilt med vörten efter kylnin goch det skummar rejält men jag får ändå ofta ganska bra skum. Så visst, varsamhet är väl bra men bara för att man skummar upp vörten innan jäsning så betyder det inte att man blir utan skum.
Igår förde jag över en IPA som torrhumlats i ett fat till ett annat för att bli av med humlen och trycket var lite väl högt och ölen var rumstempad vid överföring så det var en herrans massa skum i slangen och i mottagande fat men när jag kylt ölen och tog ett glas hade jag ändå finfint skum. Nu bidrar säkert torrhumlen rätt mycket till skumstabilitet.
Men, som vanligt, alla steg i bryggprocessen kräver sina särskilda åtgärder och många bäckar små. Det finns dock som Thomas skriver en massa faktorer som påverkar skumstabilitet och skumbildning.

Hur påverkar defoamer 105 skumbildningen och skumstabiliteten på en upptppad öl?

Har du läst senaste hembryggaren?
När jag först såg defoamer från samma företag som starsan, så tänkte jag att det kunde ju vara bra med en defoamer, men lite onödigt. Ibland känns det jäkligt frustrerande att få ur skummet, speciellt ur fat..
Men när jag läste vad den egentligen var till för så känns produkten väldigt olämplig att ha i öl wink

Nej ska läsa den imorgon.

http://www.fivestarchemicals.com/wp-con … B-Tech.pdf

"..USE IN KETTLES AND FERMENTERS..."

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!