1 Senast ändrad av jim [skutte] (2012-07-14 21:11:56)

Behöver stöttning

Visst har man bryggt med varierande resultat under tiden man har bryggt men idag nådde jag botten och kan inte förstå varför.

Lakningen satte totalstopp för bryggningen idag och jag står här frågande.

Jag kör hink i hink metoden och flödeslakar. Innan jag häller över mäsken/malten så fyller jag tomrummet  under inre hinken med vatten. Jag har även en luftväg för att inte få vakum. Trots detta satte bädden igen hålen i inre hinken totalt och inte mer en någon liter rann igenom innan det tog stopp. Själva malten var mer "grötigare" än vanligt och det jag undrar nu är om den var för "krossad" när jag köpte den eller om jag kan ha klantat till det på något annat sätt. Jag provade att röra om och låta den sätta sig igen men inte heller det fungerade. Inte ens att röra om under tiden jag hopplöst försökte laka ur fungerade. Jag har 3 mm hål i min hink med väldigt små mellanrum och kan inte förstå hur detta skett. Även den lilla hink jag använder med massa små hål för att skapa en dusch efekt vid lakning satte igen vid recirkuleringen.

Har alldrig haft problem med min utrustning tidigare och söker desperat hjälp/tips.

Om inte annat komentarer som "upp på hästen igen" osv big_smile

Sv: Behöver stöttning

Vad brygde du, veteöl eller?

3 Senast ändrad av Bee (2012-07-14 22:59:51)

Prövat BIAB? Bra effektivitet (80% i dagens bryggning) och inga problem med igensättning. Kan Iofs bli en del slabb men det funkar för mig. (Är ju glad nybryggare som inte stött på motstånd än..)

Just det... Upp på hästen igen, man blir inte en bra ryttare förrän man trillat av 100 gånger!

4 Senast ändrad av jim [skutte] (2012-07-14 23:45:57)

Jag bryggde en brown ale, eller försökte iallafall. Har använt samma recept flera gånger med väldigt lyckade resultat och hade tänkt att bara leka lite med humlingen för att kunna se lite tydligare skillnader.
Ingen vete malt, bara pale ale malt, ca 5% crystal malt och lite rostat korn.

Biab har lockat men jag gillar att det tar tid och planerar på att skaffa utrustning för större volymer vilket inte skulle passa så bra med biab.

För övrigt så envis som man är så gav jag inte upp men jag har alldrig sett någonting liknande.
Fick ut 15 L vört med  og på 1.050 (planerad og för 20 liter) så visst gick det snett. Kanske inte så konstigt med tanke på allt slit för att få ner vätska genom lakkärlet. Men efter koket så silade jag vörten först genom en humlepåse som satt fast i häverten för att sedan köra genom en stålsil försedd med ett väldigt finmaskigt stålnät. Massan som fastnade på nätet har jag alldrig sett maken till och då har jag haft ganska mycket druv i mina kok och även rester från malten. Inte ens när jag körde med humle pelets utan påse så gav det samma massa i nätet.

Jag hade också problem med lakningen när jag bryggde förra veckan. För första gången på ca 50 brygder sket det sig vid lakningen och jag fick börja om från början. Jag har en liknande anordning som du och flödeslakar också, det har fram till nu funkat utmärkt. Efter att det andra försöket att laka var klart (lyckades hyfsat men fick med en hel del små partiklar) kände jag på draven och den var nästan som en bröddeg, ovanligt klibbig och kladdig. Jag använde också färdigkrossad basmalt (pilsnermalt) och jag undrar om den inte var finare krossad än vanligt. Kanske har de ändrat utrustning eller inställningar på humlegårdens krossar?

Det är alltså inte omöjligt att det var för "fint" krossat. Kanske dags att köpa en kvarn endå.

7 Senast ändrad av megen (2012-07-15 16:43:40)

Snej skrev:

Jag hade också problem med lakningen när jag bryggde förra veckan. För första gången på ca 50 brygder sket det sig vid lakningen och jag fick börja om från början. Jag har en liknande anordning som du och flödeslakar också, det har fram till nu funkat utmärkt. Efter att det andra försöket att laka var klart (lyckades hyfsat men fick med en hel del små partiklar) kände jag på draven och den var nästan som en bröddeg, ovanligt klibbig och kladdig. Jag använde också färdigkrossad basmalt (pilsnermalt) och jag undrar om den inte var finare krossad än vanligt. Kanske har de ändrat utrustning eller inställningar på humlegårdens krossar?

Vad jag vet så krossar inte humlegården sin malt själva. Men jag undrar vad för malt ni använt? Jag vet att färdigkrossad vikingmalt kan variera i kvaliten på krossningen. Ibland väldigt mjöligt och ibland mycket hela korn.

Måste vara den färdigkrossade malten som spökar, tycker jag. En egen maltkvarn kan kännas som en hård investering, men den är guld värd av många anledningar.

Think globally. Drink locally.

Tack peps big_smile ett rakt svar

10 Senast ändrad av Techno (2012-07-16 20:52:50)

jim [skutte] skrev:

Visst har man bryggt med varierande resultat under tiden man har bryggt men idag nådde jag botten och kan inte förstå varför.

Lakningen satte totalstopp för bryggningen idag och jag står här frågande.

Jag kör hink i hink metoden och flödeslakar. Innan jag häller över mäsken/malten så fyller jag tomrummet  under inre hinken med vatten. Jag har även en luftväg för att inte få vakum. Trots detta satte bädden igen hålen i inre hinken totalt och inte mer en någon liter rann igenom innan det tog stopp. Själva malten var mer "grötigare" än vanligt och det jag undrar nu är om den var för "krossad" när jag köpte den eller om jag kan ha klantat till det på något annat sätt. Jag provade att röra om och låta den sätta sig igen men inte heller det fungerade. Inte ens att röra om under tiden jag hopplöst försökte laka ur fungerade. Jag har 3 mm hål i min hink med väldigt små mellanrum och kan inte förstå hur detta skett. Även den lilla hink jag använder med massa små hål för att skapa en dusch efekt vid lakning satte igen vid recirkuleringen.

Har alldrig haft problem med min utrustning tidigare och söker desperat hjälp/tips.

Om inte annat komentarer som "upp på hästen igen" osv big_smile

Hej

Om det är den färdigkrossade köpta malten som spökar så tycker jag att en hel del väldigt många andra männisakor oxså måste haft dessa ungefärliga problem.

Det jag tycker mig märkt av tidigare, det är, att använda MM:s färdig krosade malt malt det är att verkningsgraden har sjunkit, kan han ha läst samt försökt öka malningen?

Vad jag vet så har MM aldrig överhuvudtaget svarat om vad han tycker si och så om sin krossade malt. Undrar varför? Han kanske inte bryr sig?

Annars så kan jag ge ett mycket bra tips som gäller även vid stora givor av vetemalt.

Använd halm, ja du hörde rätt,klipp en ca 1/4 dels matkasse, koka halmen 2ggr för sterilisering, mixa halmen i mäsken.

Du får ett normalflöde även när du gör en vete öl, skall testa på min första råggen, testa halm det funkar kanonbra

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Här får du stöttning!

(Mer än så kan jag inte bidra med just nu, eftersom jag ännu inte är helmäskare. Planen är att vi brygger första gången i morgon på färdigkrossad Pale ale-malt från Weyermann. Vi får väl se om jag återkommer och sliter mitt hår i den här tråden...)

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Jag har vid samtliga bryggder mer färdigkrossad malt haft extrema problem. Men det är inte malten det varit fel på utan värdelös utrustning. Jsg ser alla mina bryggutrustningar som misslyckande. Men det har rått bot på i och med att ka byggde en kross och började fukta malten innan. Detta innebär att man kan ha väldigt litet valsspel och ändå ha hela skal. Sen dess flödar lakningen kanon.
Testa det. Finns tråd här på forumet om detta raasken har skrivit.
Förövrigt ser jag inget fel på vikingmalten alls.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tack för svaren och stöttningen big_smile
Tror nu så här i efterhand att det troligtvis inte är deras malning det är fel på snarare att de mal lite större volymer och att jag råkat få för stor del av det krossade maltmjölet. Någonting man kommer ifrån när man maler själv eftersom man väger malten innan och sedan får del av både skalen och mjölet/krossen i rimlig proportion.

Jag har ingen maltkross så jag köper färdigkrossat från MM. Jag brukar beställa flera mindre påsar för att slippa riskera att man bara får mjöl i en bryggd eller bara skal i en annan bryggd. Det tillkommer ju en extra kostnad för varje påse men det blir inte så många kronor per kg.
Specialmalt köper jag hel och mal i en kaffekvarn.

Techno skrev:

Hej

Vad jag vet så har MM aldrig överhuvudtaget svarat om vad han tycker si och så om sin krossade malt. Undrar varför? Han kanske inte bryr sig?

Använd halm, ja du hörde rätt,klipp en ca 1/4 dels matkasse, koka halmen 2ggr för sterilisering, mixa halmen i mäsken.

Du får ett normalflöde även när du gör en vete öl, skall testa på min första råggen, testa halm det funkar kanonbra

Bo

Det var verkligen ett slag ut i tomma luften.

Det har diskuterats ingående på annat forum.

Havreskal finns att köpa för att motverka stop i flödet som inte ska påverka ölet med färg eller smak.

Som tidigare skribenter....
Vad jag själv har råkat ut för är att man i botten på 25Kg säckarna får nästan rent mjöl. Du skulle kunna ha råkat ut för något liknande, fast från en cistern eller dyligt kanske...