Behöver stöttning
Visst har man bryggt med varierande resultat under tiden man har bryggt men idag nådde jag botten och kan inte förstå varför.
Lakningen satte totalstopp för bryggningen idag och jag står här frågande.
Jag kör hink i hink metoden och flödeslakar. Innan jag häller över mäsken/malten så fyller jag tomrummet under inre hinken med vatten. Jag har även en luftväg för att inte få vakum. Trots detta satte bädden igen hålen i inre hinken totalt och inte mer en någon liter rann igenom innan det tog stopp. Själva malten var mer "grötigare" än vanligt och det jag undrar nu är om den var för "krossad" när jag köpte den eller om jag kan ha klantat till det på något annat sätt. Jag provade att röra om och låta den sätta sig igen men inte heller det fungerade. Inte ens att röra om under tiden jag hopplöst försökte laka ur fungerade. Jag har 3 mm hål i min hink med väldigt små mellanrum och kan inte förstå hur detta skett. Även den lilla hink jag använder med massa små hål för att skapa en dusch efekt vid lakning satte igen vid recirkuleringen.
Har alldrig haft problem med min utrustning tidigare och söker desperat hjälp/tips.
Om inte annat komentarer som "upp på hästen igen" osv ![]()