Att lagra en lager

Min Grolsch-klon har stått primärt och sekundärt och kraschats kallt så den tappades över på fat igår. Kallkraschen har pågått i en vecka eller så - vilket väl innebär egentligen att ölet redan lagrats en vecka.

Tog en provsmak och funderade lite på hur mycket mer det egentligen behöver lagras? Ölet är ju helt fantastiskt gott redan? Självklart blir det ju till att ta sig ett glas i veckan fram till den 20:e juli när det  per definition är färdigt (med lite tur är det iallafall uppdrucket den 21:e). Gjorde en serie högst tveksamma kopplingar för att få dit kolsyremanickerna, snodde prylar både från solvärmen och annat.. !

Sv: Att lagra en lager

Mina lager brukar "hitta hem" efter 2-3 månader. Ibland är jag rentav missnöjd vid första smakningen efter ett par veckor på fat.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Ser man bara en reducering i smaker eller tillkommer det också nya?

Hur viktigt är det att man lagrar kallt?

5 Senast ändrad av megen (2012-06-08 10:19:29)

Sorry! Jag kapar tråden lite.
Det är snart så att jag får tillgång till en mycket stor vinkällare, med rätt temp och luftfuktighet. Tänkte då lagra mina öl endel lageröl i denna. Jag undrar då vad den optimala tiden för kallagring (kring 0 ) är? Låt oss säga att jag kallagrar en tysk pilsner i två månader för att sedan flytta den till vinkällaren för ytterligare mognad i några månader till. Är det att föredra? Eller är en så lång kallagring som möjligt att föredra för att få en så ren lagerkaraktär som möjligt? Tänkte nämnligen ligga steget före och brygga endel av mina sommaröl 2013 i höst redan, för att de sedan skall vara optimala till sommaren. Lagrade en pilsner i en jordkällare för nåt år sen och jag upplevde att den blev bättre och bättre med tiden, som bäst ett efter ett halvår i jordkällaren (ingen kallagring). men sen var den slut.
Så en kombination av kallagring och vinkällare eller enbart kallagring?

Jag gillar äver rauchbier. Efter någon månads kallaring framtäder rökigheten på ett behagligt och balaserat sätt. Vilken temperatur är bäst för att bevara rökigheten efter kallagringen? Så kallt som möjligt, eller vinkällartemp?

Det blev genast mycket svårare nu då jag fick valmöjligheter? smile

Ale Bundy skrev:

Hur viktigt är det att man lagrar kallt?

Hej

Har du möjlighet så är en temp vid ca 0c optimalt, men jag har fått utmärkt lager vid +4 c.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det varierar ju alltid från öl till öl, men efter 2 månader brukar de flesta av mina lageröl gå in i sin formtopp, som varar kanske ytterligare 2 månader (beroende på förvaringstemperatur och andra omständigheter). Efter det börjar ölen bli tröttare och tristare. Så att brygga sin oktoberöl i Mars kan funka så länge man är ok med att fira oktoberfest i Augusti.

Mina lite mörkare lageröl brukar bli färdiga fortare än mina ljusa.

Tag dig du ett glas i veckan som du föreslår, och för anteckningar, så vet du säkert att du inte missar formtoppen.

Think globally. Drink locally.

bjolu340 skrev:

Ser man bara en reducering i smaker eller tillkommer det också nya?

Hej

Jag tycker det blir lite renare i smaken efter ca 6 veckors lagring, men skall jag va helt ärlig så tycker jag ibland att en lager som stått kallt i 3 veckor smakar nästan lika bra som en som stått  i 6 veckor. Man får testa sig fram. Jag flaskar så jag börjar smaka när köldgrumlingen börjar släppa.

Bo

peps skrev:

Det varierar ju alltid från öl till öl, men efter 2 månader brukar de flesta av mina lageröl gå in i sin formtopp, som varar kanske ytterligare 2 månader (beroende på förvaringstemperatur och andra omständigheter). Efter det börjar ölen bli tröttare och tristare. Så att brygga sin oktoberöl i Mars kan funka så länge man är ok med att fira oktoberfest i Augusti.

Mina lite mörkare lageröl brukar bli färdiga fortare än mina ljusa.

Tag dig du ett glas i veckan som du föreslår, och för anteckningar, så vet du säkert att du inte missar formtoppen.

Ja men då brukar jag nog få in formtoppen ganska fint ändå. Skall exprimentera och anteckna nu i sommar så jag kan pricka in det till hundra procent nästa.

Att ölet är fantastiskt redan ser jag som ett tecken på att du spelat dina kort väl. Aldrig ska ett öl smaka dåligt i ett ofullständigt stadie är min filosofi.
Fråga vilken pro-bryggare som helst om när ölet smakar som bäst och dom flesta kommer svara: "direkt från tanken" Samma gäller för oss hembryggare.

Lagerbryggning, kreusning etc. idag med bra jäst i rätt mängd kan vi kapa tiderna i 70-tals böckerna till hälften. Snarare ligger problemet i hur vi bibehåller den där känslan av ett otroligt färskt och opåverkat öl.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Har ju varit lite nervös för lagerbryggningen eftersom den ju på forumen benämns med nästan lite darr på rösten men här vågar jag hoppas på ett smått formidabelt födelsedagsfirande mot slutet av juli. Om det nu finns nåt öl kvar.

Hej

Lagerbryggning, kreusning etc. idag med bra jäst i rätt mängd kan vi kapa tiderna i 70-tals böckerna till hälften

Där tog du upp en bra sak T, mycket av lagerbryggningsteknik är nog lite "out of day".  Långa lagringsttider uppemot flera månader, m.m. Det är klart att ett lageröl skall lagras, men det är nog smaken som avgör och inte alltid tiden

Bo

Men är det verkligen så at ölet försämras redan efter 2månader? Ibland hör man historier om bryggare som glömt sina öl i ett mörkt hörn i förrådet och blivit snudd på religösa när de smakat på den nästan 1år gamla brygden. Finns de bra guide för olika öls lagring?

Tumregeln är väl att stark öl klarar lagring bättre än svag, mörk öl bättre än ljus och att humlen halveras sisådär var tredje månad (huvudsakligen doft och smak men även beska).

Think globally. Drink locally.

15 Senast ändrad av olefattguy (2012-06-09 09:03:14)

rossen skrev:

Finns de bra guide för olika öls lagring?

Jag tyckte denna länken var bra.
Tyvärr står alla temperaturer som Fahrenheit så det blir en del konvertering...
"Here are some quick time rules.

45º F (ca 7º C) = 2-4 weeks
40º F (ca 4,5º C)= 4-7 weeks
35º F (ca 1,5º C)= 7 weeks up to 3 months
The higher the gravity  of the beer the colder and longer you should lager."