Sv: Den eviga plastsmaken.

Kenneth skrev:

Med tanke på tråden om autolys och umami så kanske det är autolys som är boven till gummi/plastic padding?
Autolys ger en obehaglig gummiliknande doft.
Kanske har ni i för mycket jäst?
Lagom är bäst wink

Nja inte för mig iallafall har fått autolys och känner väl igen smaken. Detta var något helt annat.

52 Senast ändrad av martinj (2011-11-04 10:52:58)

Jag har själv upplevt denna plastsmaken och jag tror att jag har kunnat härleda det till jäsningstemp. Bara upplevt det på öl som jäst i "ambient" temperatur och inte kontrollerat. Tror att det är fenoler som skapas när tempen svajjar för mycket, även om rumstemp är konstant så kan själva jäsning ändra tempen ganska snabbt och mycket när den är som mest aktiv. Stoppade ner näsan i jäsröret på ett öl nyligen då den precis blivit stormaktivt och jag kunde känna plastdoft som doftar precis som den plastsmaken.

Kör nästan all jäsning med termostat i kylskåp, helt klart min bästa investering för att öka kvaliteten på det ölet jag gör. (inte haft nån plast doft/smak på dom som jag jäst kontrollerat)

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Nu har jag provsmakat den Bitter jag bryggde i början på oktober. Den har ENBART Amarillo och ingen Cascade, humlemängden är mindre (30 g Amarillon i bittergivan, 15 i smakgivan, 15 g i aromgivan, 20 liter vört i koket). Inte ett spår av plastic-padding-fenoler... 

Både bryggen var på Viking Pale Ale-malt, 10 resp. 5% Viking Crystal 100 malt (man känner kola-knäck karaktären i båda, tydligt!), OG låg på 1055 resp. 1046, jag har använt Safale US05 till båda. Samma vatten, samma mäskningsprocedur, tappat om efter 1 vecka, båda har jäst 1 + 1 vecka.
Cascaden är starkt misstänkt! Man kanske ska vara försiktig med den i fortsättningen, t.ex. bara ha den i aromgivan..

*Bump* bryggde två ale med istort sett samma ingredienser, den ena med lite högre OG (1062) sum jag humlade lite mer , och en på OG 1053, lite lättare humlad för balansens skull. Samma jäst, samma humle (Northern Brewer i bittergivan, EKG i smakgivan, Fuggles i aromgivan), jästa med Safale S04, samma jästemperaturer, samma utrustning. Båda har jäst ner till FG 1011.
I den starkare alen finns plastic-padding-smaken, i den svagare finns inte en tillstymmelse (och den blev jävligt god också!). Enda skillnaden är att den svagare inte tappades om förrän efter 10 dagar, den starkare efter 7  (7 + 7 sen flasktappning, 10+7 sen flasktappning), samt att jag konstruerade en hävert som inte tar nån bottenjäst på den svagare. Kan det vara små jästrester som ger bismaken? Öljäst brukar vara gott annars..

Tappade precis om en porter till sekundärjäsning, tog ett glas och smakade om jag kände jag ingen Padding...än i alla fall..

55 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-03-31 21:44:13)

Det man brukar känna arommässigt från plastic padding etc. är de lösningsmedel etc. som dessa produkter innehåller.
När man pratar jäst och lösningsmedel så pratar man om för höga jästemperaturer.

Även om rummet jäshinken står i har en temp på 20C så är sannolikheten stor att temperaturen på vörten som jäser är betydligt högre än så.
Jäsprocessen är sk. exoterm som det så fint heter. Dvs. den utvecklar en hel del värme. 20 grader i rummet (enligt jästtillverkaren) kan innebära
25-27C i jäshinken vid jäsningens peak.
De rekomenderade temperaturerna är inte baserade på lufttemperaturen kring jäskärlet, utan temperaturen på vörten.
Se detta som att du kvalificerat dig in på level 2 och numera behöver en dedikerad jäskyl för framtida batcher. I synnerhet när vi går mot varmare årstider.

Från morebeer.com - http://morebeer.com/content/homebrew-off-flavors

Solvent-Like
Tastes/Smells Like:
Paint thinner, nail polish remover (acetone), harsh, sharp, in extreme cases can cause
a burning sensation of tongue and throat, comparable to harsh alcohol or estery flavors

Possible Causes:
Solvent-like flavors and aromas are usually due to a combination of very high
fermentation temperature and oxidation of the beer. Similar flavors can also result
from using plastic that isn’t food grade.

How to Avoid:

Avoid fermenting at temperatures higher than the suggested range for the yeast
being used. Avoid oxidation of beer. Never use plastic or vinyl equipment that is not
marked as food grade. Some food grade plastics leach toxins after reaching a certain
temperature. If plastic parts will be exposed to hot liquids or high temperatures,
check the temperature rating with the supplier or manufacturer.

En porter har relativt mer karaktär från malt som döljer felsmaker bättre än en ljusare lättare öl.
När man sedan brygger lite starkare öl är det än mer viktigt att hålla koll på jästemperaturen för att undvika att producera en hink flytande
huvudvärk. Hög alkoholhalt gör att jästen mår mindre bra och därför producerar mer mindre angenäma ämnen.

Rätt jästmängd och rätt jästemperatur är key för att brygga dom där ölen som bara är för goda för att nästa flaska ska bli kvällens sista.
Vill man gå in på detta mer i detalj så rekomenderar jag ex. brew strong på the brewing network som har mycket info om just jästemp.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej

När man sedan brygger lite starkare öl är det än mer viktigt att hålla koll på jästemperaturen för att undvika att producera en hink flytande
huvudvärk

Absolut är det så som Thomas skriver. Jag har bryggt 2 st Dipa i mitt liv. Den första i maj 2010, den andra i början av mars detta år

Den första 2010 hade ett OG på 1073 samt fick ett FG på 1014, jästemp på den ölen låg på ca 21 c (rumstemp)  alc på ölet blev ca 7,5 %.

Beska var ok, men jag kommer i håg samt läser ur min logg att det var en känsla/smak av lacknafta/thinner som störde mycket, den felsmaken var mycket lite framträdande, men den fanns där i liten del som förstörde min känsla för denna öl

Bryggde i mars min 2.a dipa "ever". OG var 1081 FG blev 1010, tänkt BU 80, det blev nog ca 65.

Denna gång hade jag en akvarietermometer på hinken, samt styrde tempen via ett fönster, målet va att från jässtart samt ca 4-5 dagar fram ha en temp i jäshinken på 17-18 c. Jag lyckades rätt bra med tempstyrningen, jag hade ca 3 c under önskad jästemp, i rummet. Alltså ca 18 c i hinken betydde 14-15 c i rummet.

Efter 5 dagar så ökade jag tempen i rummet 6 c för en ev diacetyl.

I dag så har ölet stått på flaska i 14 dagar. Smaken är helt ren, ingen som helst tendens till flygfotogen, lacknafta. En beska som övergår i en lång torr smak humle, arom humlen luktar tallskog, centeniel? cascade?, yes jag har båda!

Ett tips jag kan stå för: säjer ett recept, en viss mängd jäst, dubbla den, dom ölen som har blivit förstörd av för mycket jäst är försumbar jämfört med den mängd öl som om inte, blivit förstörd , men inte erhållit sin fulla potentsial

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det blir nog att ta ett snack med polaren, som har ett hus med en 200 år gammal stenkällare under kåken. Vi har funderat på om vi skulle kunna jäsa lager där under vårvintrar och senhöstar, den håller sig stabilt på 9-11 C. Dessutom är jag väldigt sugen på hans källvatten...

Jag bor i ett radhus så jag har tyvärr ingen källare, annars hade det ju varit guld. Uteförrådet pendlar för mycket i temperatur, det är i princip ett oisolerat brädskjul.
Kyl låter som ett tänkbart alternativ.

PROBLEMET LÖST!! Har testbryggt en ganska standardbetonad pale ale.  Två parametrar ändrade:
1) Jästemperaturen har hållts i spannet 18-20C, en av polarens bodar. Källaren var för kall, men det står en lager på primärjäsning där just nu..
2) Har bytt från kommunalt vatten till ovan nämda källvatten.

Bingo! Inte en tillstymmelse till plastsmak (fenoler?). Den alen blev riktigt riktigt god...

@magnus63: Bara att brygga en ale varmare så vet du var problemet ligger.

När du säger jästemperatur 18-20 grader, är det omgivningstemperatur eller den faktiska temperaturen i jäshinken?
Hade du cascade i den?

Grattis Magnus! Har själv öst ut 75L öl pga plastsmak med samma erfranhet som du. Lägre jästemp = ingen plastsmak. Jag mätte då jästemp i omgivningstemperatur. Så fort jäsningen startat flyttades den till garage eftersom jäsningen självt bidrar med värme. Min andra dumhet (gör många fel) var att inte kyla vörten till 20grader utan stannade på 29 för att hjälpa jästen komma igång. Tror det bidrog med att stressa jästen til avsmaker.

Det hade jag inte tänkt på. Jag har gjort precis detsamma, bara kylt till strax under 30 innan jästen åkte i.
Måste också säga att jag drack Helsingborgs bryggeris ipa igår, och tyckte mig känna antydan till samma plastighet i den. Men det just bara en antydan.

63 Senast ändrad av megen (2012-05-12 07:16:02)

rossen skrev:

Min andra dumhet (gör många fel) var att inte kyla vörten till 20grader utan stannade på 29 för att hjälpa jästen komma igång. Tror det bidrog med att stressa jästen til avsmaker.

Very very Bad!!!
http://gifsoup.com/imager.php?id=1416779&t=o .

Haha! Ok, point taken.

wink Så såg jag ut när jag smakade det...

Hej

Grattis till att plastsmaken försvann. En liten undring: Om man har tänkt sig att brygga en Saison samt använder som ex. jästen Belgian Saison jäst (Brewer's Choice 3724, den har ett tempspann på 21-35 C, om lägger sig uppemot 30 c kommer plastsmaken fram även på den?

Ni som bryggt Saison och jäst varmt, har ni upplevt plastsmak?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag måste vara väldigt tursam, har aldrig fått plastsmak.
Men å andra sidan jäser jag aldrig riktigt varmt och kyler vörten neråt 15 grader innan jag tillsätter någon jäst.

Omgivningstemperaturen låg på 18-20, men det räckte alltså för att få bort fenolerna. En himla trevlig pale ale blev det, nu ska vi se om vi kan få den ett snäpp bättre till.
Finlir med olika humlesorter blir nästa expriment. Det här sist satsen har Northern Brewer som bitterhumle, EKG och Fuggles som smak resp. aromhumle. Safale S04.

Nu står det en ljus lager nere i källaren, den håller 9-11 C så vi får se hur den blir.

Nu börjar det här bli riktigt kul!! När folk tar en klunk, tittar på flaskan och frågar "wow, var fick du tag på den här", då blir man lite kaxig.

Får fundera närmare på att skaffa ett större bryggverk. 100 - 200 liter vore kul. Vi har ett riktigt gammal brygghus att hålla till i också. Måste titta lite på hur mycket vatten vi kan ta upp ur brunnen per timme...

Kul att det blivit så lyckat. Hade du även kylt till under 20 innan du tillsatte jästen?

Låg nog på 18-20 när jag pitchade jästen.

En alternativ förklaring kan nog vara temperaturen när man pitchar. De sista två bryggen jag gjorde hemma hade väldigt lite plastsmak. Den fanns där, som en skugga (irriterade mig till vansinne naturligtvis, ingen annan kände den). Men jag tror pitcningstempen låg på max 23 grader. Jästempen var lite fladdrig, skulle tippa på 20-23, och det är den alltid hemma i huset.
Bättre än tidigare, men inte bra.

När jag brygger ute hos polaren tar vi kylvatten i bäcken, den är svinkall, så vi får ner vörttempen snabbt. Pitchade när vi fått rätt temp. Sedan fick den jäsa i hans gästrum, där har han kollat att det alltid varit 18-20.

Man lär så länge man lever. Nu ska vi se hur lagern blir, där gäller stenkällaren (10-11 grader). Har aldrig jäst lager förut, ska bli intressant.

Ge mig/oss gärna en uppdatering med resultatet.

72 Senast ändrad av megen (2012-05-17 21:26:17)

magnus63 skrev:

Låg nog på 18-20 när jag pitchade jästen.

En alternativ förklaring kan nog vara temperaturen när man pitchar. De sista två bryggen jag gjorde hemma hade väldigt lite plastsmak. Den fanns där, som en skugga (irriterade mig till vansinne naturligtvis, ingen annan kände den). Men jag tror pitcningstempen låg på max 23 grader. Jästempen var lite fladdrig, skulle tippa på 20-23, och det är den alltid hemma i huset.
Bättre än tidigare, men inte bra.

När jag brygger ute hos polaren tar vi kylvatten i bäcken, den är svinkall, så vi får ner vörttempen snabbt. Pitchade när vi fått rätt temp. Sedan fick den jäsa i hans gästrum, där har han kollat att det alltid varit 18-20.

Man lär så länge man lever. Nu ska vi se hur lagern blir, där gäller stenkällaren (10-11 grader). Har aldrig jäst lager förut, ska bli intressant.

Fördelen med att råka ut för felsmaker är att man irriterar sig på dem nå så in i h.....e. Detta gör även att man skärper lukt och smaksinnet oerhört och känner igen den väldigt lätt när man smakar andra/andras öl. Har man väl fått bukt med dem så har man lärt sig oerhört mycket... Jag har brottats med ett antal felsmaker, och när jag tänker tillbaka om jag skulle gjort något annorlunda så svarar jag NEJ... Förutom att jag kanske borde gjort mindre batcher. smile T.ex som vissa andra här på forumet så är även jag allergisk mot tanniner. Nästa felsmak som jag ska försöka ge mig på är DMS. Känner att jag inte riktigt har koll på denna. Har säkert haft endel brygder som lidit av detta men på tok för små mängder för att jag har märkt av det. Nu kommer jag bli lynchad men strävan mot perfektionism bygger på att inte alltid göra allt helt rätt.

Om du ör ute efter dms så brygg en amerikansk lager. Där finns inte mycket som döljer saker och ting . Skitkul att brygga dessutom (eller just därför).

Utmaning antagen, Ska kanske göra en stor sats varav en del (några liter) låter jag koka i 20 min ist för 90. Sen jämföra dem efter jäsning och igen efter lagring.

Då tar vi ett par till en ev. Norrlandsträff framöver.